دبیر انجمن خودروسازان معتقد است «اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، بهتدریج شکاف قیمتی به حداقل رسیده و دیگر انگیزه چندانی برای دلالی باقی نمیماند.»
وی این را هم میگوید که «اگرچه در اوایل آزادسازی قیمت خودرو، با شوک قیمتی مواجه خواهیم شد، با این حال پس از مدتی، بازار متعادل و قیمتها پایین خواهد آمد.»
برنامه خودروسازان این است که پس از آزادسازی قیمت، بازار را بهواسطه فراوانی عرضه، کنترل کرده و ضمن حذف دلالها، قیمتها را از نقطه فعلی، به نقطهای پایینتر انتقال دهند.
اگرچه آزادسازی پس از چندین ماه احتمالا به کاهش قیمت میانجامد، اما قرار نیست مثلا پراید ۴۰ میلیونی فعلی به ۲۵ میلیون تومان برسد، بلکه نهایتا در حالتی خوشبینانه، حول و حوش ۳۵ میلیون تومان خواهد ایستاد.
ممنوعیت واردات در کنار ضعف رقابت در بازار و همچنین نزولی شدن تولید ناشی از تحریم، ازجمله موانع بزرگی هستند که راه را برای آزادسازی قیمت خودرو باریک کردهاند و پرسش اینجاست که با وجود آنها آیا بازار به تعادل قیمتی خواهد رسید؟