1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ظلم و نقض حقوق شهروندان ایرانی با تحمیل پراید و سمند به مردم

ظلم و نقض حقوق شهروندان ایرانی با تحمیل پراید و سمند به مردم

14 شهریور 1397
  • 8

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی گفت: رعایت حقوق شهروندی قطعا این نیست که شرکتهای ایران‌خودرو و سایپا، پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵ و امثال این خودروها که در هیچ کجای دنیا استفاده نمی‌شود را به شهروندان ایرانی تحمیل کنند.

 ظلم و نقض حقوق شهروندان ایرانی با تحمیل پراید و سمند به مردم

بهرام پارسایی گفت: شهروندان ایرانی علاوه بر آنکه مجبور به خرید خودروهای غیرایمن، بی‌کیفیت و گران تولید داخل هستند اخیرا گرفتار نگاه تحقیرآمیز توریست‌های کشورهای عربی هستند که با خودروهای به‌روز، ایمن و با کیفیت خود در شهرها و مناطق گردشگری و تفریحی کشورمان تردد می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس حل چالش‌های قیمتی بازار خودرو را در گروی عمل به تعهدات خودروسازان دانست و افزود: اگر قصد مقامات دولتی صنعت خودروسازی و خودروسازان، کاهش عطش بازار خودروست باید با تکمیل نقایص خودروهای انبار شده در پارکینگ‌هایشان به سرعت خودروهای پیش‌فروش شده را به بازار عرضه کنند.

وی محدود کردن ثبت‌نام خودرو به تیبا،‌ پراید و وانت نیسان توسط شرکت سایپا را نکوهش کرد و افزود: اگر سایپا از چهارشنبه هفته جاری در فکر ثبت‌نام ۵۰ هزار خودروی جدید است باید همه خودروهای دارای تقاضای مردم را پیش‌فروش کند. محدود کردن ثبت‌نام‌ها به خودروهای غیرایمن و بی‌کیفیت تیبا، پراید و وانت نیسان زیر سوال بردن حقوق شهروندی و تحقیر کردن مردم است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در پیشنهادی خواستار کنترل دقیق فرآیند ثبت‌نام‌های اینترنتی ایران‌خودرو و سایپا توسط سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد و افزود: اگرچه خودروسازان مدعی هستند که فرآیند ثبت‌نام‌ها «پاک» و «فاقد انحصار» است اما دستگاه‌های نظارتی باید بر فرآیند ثبت‌نام‌ها به ویژه ثبت‌نام‌های اینترنتی که همواره محل سوء استفاده دلالان خودرو بوده،‌ با قاطعیت و دقت نظارت داشته کنند.

پارسایی صنعت خودروسازی کشور را در آستانه «پیری» دانست و افزود: در دنیای امروز عرف است که از صنایع «نوپا» حمایت شود اما به نظر می‌رسد حمایت از خودروسازان در جمهوری اسلامی ایران پس از چندین دهه، همچنان ساری و جاری و دائمی است و این بزرگترین ظلم به حقوق شهروندی مردمی است که مجبورند بهای سوء مدیریت‌ها و بی‌کفایتی‌ها را بپردازند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: این ضعف خودروسازی است که بیش از چندین دهه از انواع و اقسام رانت‌ها و انحصارات دولتی استفاده کرده است اما هنوز نتواسته زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ثبت‌نام همزمان چند هزار متقاضی خود را فراهم کند و سایت اینترنتی ثبت‌نام‌شان به محض باز شدن، از دسترس عموم خارج می‌شود.

وی اذعان خودروسازان به ناتوانی برای پاسخ به حجم فزاینده تقاضا برای خرید خودرو را مورد اشاره قرار داد و افزود: وقتی مدیران عامل هر دو خودروساز بزرگ کشور صراحتا حجم تقاضا در بازار خودرو را فزاینده اعلام می‌کنند و به ناتوانی‌شان برای پاسخ به تقاضا اذعان دارند پس نباید در برابر باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی مقاومت کنند بلکه باید اجازه دهند خودروهای خارجی وارد شود تا عطش بازار با واردات خودروهایی که باز حجم زیادی از آنها توسط خودشان انجام می‌شود، رقابت ایجاد شده و عطش بازار و قیمتها فروکش کند.

منبع ایسنا


نظرات

  • داود داود (16 شهریور 1397 ساعت 09:07)

    چرا وقتی نمیدونید فردا ماشینو با چه قیمتی می خواد تحویل شما بده چرا ثبت نام میکنید

  • محمد محمد (16 شهریور 1397 ساعت 03:06)

    بهتره حالا که شرایط تولید خودرو سخت شده چند نمونه خودرو متوسط با کیفیت و ایمن را بدون تعرفه وارد کنید و به مشتری تحویل بدهید مثل همین کشورهای دوست و همسایه

  • مجتبی مجتبی (15 شهریور 1397 ساعت 23:15)

    جالبه که این دوستمون ali چیزی نوشته که تمام وجودم به درد آمد،نوشته وزیر محترم صنعت خواهشمند است همانند کشور عراق و افغانستان.... با ایران ما چه کردین که الان هموطنم داره میگه ما هم مثل عراق و افعانستان باشیم، به کجا رسیدیم که عراق و افغانستان هم از ما بهتر شدن، ایران رو چی تحویل گرفتید و الان چی تحویل دادین

  • امیر امیر (15 شهریور 1397 ساعت 22:38)

    چرا بایدما خودروهایی سوارشیم که مصرف بالایی دارن وازدرآمد خودمون بخش زیادی به هزینه سوخت بدیم که اگرضربدر تولیدات میلیونی این خودروهای پرمصرف کنید که هر خانوارچقدرهزینه اضافی می ده میلیاردها تومن می شه کی باید ازحقوق شهروندی ما دفاع کنه ،مادوست داریم خورورهای کم مصرف سوارشیم چراقوه قضائیه به عنوان مدعی العموم ورود نمیکنه؟

  • صابر صابر (15 شهریور 1397 ساعت 00:38)

    از ماست ک بر ماست!!هر چی میکشیم از رفتار خودمون میکشیم!اگه خودرو ساز ک نه!خودرو مونتاژکار های داخلی رو تحریم کنیم و کسی حد اقل برای چند ماه ماشین نخرده اوضاع بهتر میشه!
    و اگه دولت عوارض واردات خودرو رو برداره اوضاع کاااااملا درست میشه!
    از خدا میخوام فقط اون روز رو ببینم ک این اتفاق افتاده!
    اونوقت دیدنیه اوضاع خوردرو سازهامون.
    میخوام ببینم دیگه یکی از این مدیرای نالایق خودرو ساز میاد باز اراجیف بار مردم کنه؟بله وقتی انحصار در دست خودرو ساز داخلیه معلومه هر جور دوست دارن با ملت بدبخت تا میکنن!و هر لگن آشغالی ک درست میکنن رو با چند برابر قیمت ب مردم غالب میکنن

  • ali ali (14 شهریور 1397 ساعت 12:33)

    ,وزیر محترم صنعت خواهشمند است همانند کشور عراق و افغانستان به مردم ایران اجازه بدهید که مردم خودشان از کشورهای همجوار هر خودرویی که دوست دارند وارد کنند ........بابا تا کی و تا کجا حمایت از این صنعت خصولتی بی خاصیت خودروساز بیسواد بی عرضه و دلالهای بازاری

    سجاد سجاد (16 شهریور 1397 ساعت 13:39)

    دوست عزیز وزیر صنعت و معدن !!!!؟؟؟؟یه خورده فکر

  • سجاد سجاد (14 شهریور 1397 ساعت 11:35)

    به نام خدا
    با سلام و احترام
    طی جلساتی که در تلویزیون در این چند ماهه در رابطه با قیمت و احتکار خودرو بحث و گفتگو می شود به یک مورد اساسی که ظلم آشکار ایران خودرو به مشتری می باشد و دلیل اصلی احتکار یا به قول خود ایران خودرو تاخیر که به بهانه تامین قطعه صورت می پذیرد و اعلام می کند چون سود تاخیر می دهد به ضررش تمام می شود کسی در جواب این را نمی پرسد که مگر سود تاخیر چقدر است !!!!!!؟؟ در مقایسه با افزایش قیمت چند ده ملیونی که مد نظر ایران خودرو است . مثلا بنده که بهمن 96 یک خودرو ثبت نام کرده ام و می بایست طبق قرارداد 1/5/97 تحویل میشده و تا الان دعوت نامه نیامده است چرا بابت تاخیر ایران خودرو باید قیمت مثلا مهر ماه 97 رو بپردازم مگر مقصر تاخیر ایران خورو بنده بوده ام مگر سود تاخیر چقدر است ؟؟؟ در مقایسه با افزایش قیمت مد نظر ایران خودرو(چند ده ملیونی) عددی نیست که کاملا زیرکانه مدیرعامل ایران خودرو می گوید ما چون سود تاخیر می پردازیم دلیل ندارد ماشین را نگه داریم کاملا پرواضح است که قیمت باید در همان ماه که در قرارداد جهت واگذاری آمده پرداخت شود نه اینکه ایران خودرو به عمد تاخیر ایجاد کند تا در نهایت به قیمت دلخواه بفروشد.اگر مسئولین محترم و شورای رقابت و مجلس این بند مستبدانه و ظالمانه را از ایران خودرو حذف نمایند به نظر بنده بخش اعظم مشکلات حل خواهد شد به همین آسانی حالا چرا اصلا هیچ اشاره ای به این موضوع در گفتگوها نمی شود!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهش میکنم این مطلب بنده را به اطلاع برسانید.