1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مالیات بر عایدی سرمایه، تنها راه کنترل دلالان بازار خودرو

مالیات بر عایدی سرمایه، تنها راه کنترل دلالان بازار خودرو

16 شهریور 1397
  • 7

بهترین راه برای حذف انگیزه‌ و تقاضای سوداگرانه خودرو، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. وضع هوشمندانه و دقیق این پایه مالیاتی، می تواند تقاضای کاذب و سوداگرانه بازار خودرو را حذف کند و نقدینگی این بازار را به فعالیت‌ مولد سوق دهد.

مالیات بر عایدی سرمایه، تنها راه کنترل دلالان بازار خودرو



بررسی‌ها نشان می‌دهد، بهترین راه برای حذف انگیزه‌ها و تقاضاهای سوداگرانه در بازار خودرو، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. وضع هوشمندانه و دقیق این پایه مالیاتی با توجه به زمان فروش محصول خریداری شده، می‌تواند تقاضای کاذب و سوداگرانه موجود در بازار خودرو را حذف کند و نقدینگی موجود در این بازار را به سمت فعالیت‌های مولد سوق دهد.

در ماه‌های اخیر که نرخ ارز و به تبع آن تورم انتظاری کشور روند فزاینده‌ای داشته، خودروسازان نیز بدون اینکه برنامه‌ریزی خاصی به منظور افزایش بهره‌وری و اصلاح ساختار خود داشته باشند، همواره به دنبال این بوده‌اند تا چالش‌های این صنعت را از مسیر افزایش قیمت برطرف کنند. این اقدامات سبب شده تا بار هزینه تولید بر دوش مصرف کنندگان داخلی قرار گیرد.

بر اساس سیاست جدید ارزی دولت، قطعه‌سازان از این به بعد مشمول دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نبوده و باید ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه را از بازار ثانویه تامین کنند.

در این شرایط، تولیدکنندگان خودرو در کشور به دنبال این هستند تا فرآیند نظارت شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودرو را حذف کنند. آن طور که مشخص است، خودروسازان بسته آزادسازی قمیت خودرو را به مسئولان وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس نیز ارائه کرده‌اند.

در این باره محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: پیشنهاد مشخص زنجیره خودروسازی کشور، حذف ارز دولتی برای خودروسازان و قطعه‌سازان در ازای آزادسازی قیمت خودرو است.

به عقیده فعالان صنعت خودرو، حجم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شده است و تقاضای کاذب خودرو سبب شده تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته افزایش یابد.

در این زمینه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور به عنوان یک راهکار می‌گوید: آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات با ۵ درصد زیر قیمت بازار، به فعالیت دلالان بازار خودرو خاتمه می‌دهد.

با این وجود، به نظر می‌رسد راهکارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت خواهد کرد.

بازار رقابتی در صنعت خودرو پیش نیاز آزادسازی قیمت



در کشورهای پیشرفته خودروسازان محصولات خود را قیمت گذاری می‌کنند؛ اما در این کشورها بازار به صورت رقابتی است و حداقل سه یا چهار خودروساز بزرگ فعالیت می‌کنند.

لذا تا زمانی که در کشور بازار به صورت انحصاری در اختیار دو خودروساز نیمه دولتی است، طرح آزادسازی قیمت خودرو و عدم نظارت شورای رقابت ناکارآمد است و در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

راه کنترل سوداگری در بازار خودرو



سوداگری در هر بازاری تبعات زیان باری بر جای می‌گذارد. در بازار خودرو نیز همانند بازار مسکن، ارز و طلا آثار سوداگری آشکار است.

به منظور حذف و یا کاهش سوداگری در بازار خودرو، راه‌های متنوعی پیشنهاد شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد راهکارها بیش از آن که سلبی باشند، باید زمینه سوداگری را از بین ببرند تا فعالیت‌های سوداگرانه در مقابل فعالیت مولد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

از جمله اقدامات اثرگذار در کاهش سوداگری در بازار خودرو و حمایت از تقاضای مصرفی واقعی، جلوگیری از امکان فروش محصولات خریداری شده تا یک زمان مشخص است؛ این پیشنهاد می‌تواند با اخذ مالیات تکمیل شود. مالیات فقط برای کسب درآمد دولت وضع نمی‌شود، بلکه انگیزه وضع مالیات می‌تواند تخصیص و هدایت بهینه منابع و کاهش نابرابری‌ها نیز باشد.

به عنوان نمونه دولت می‌تواند فروش خودروی صفر تا یک سال پس از خرید آن را ممنوع نماید و در صورتی که به هر دلیل خریدار مایل به فروش باشد، از مابه‌التفاوت قیمت فروش با قیمت خرید، مالیات دریافت کند؛ مالیاتی که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه شناخته می‌شود.



نظرات

  • مهدی مهدی (17 شهریور 1397 ساعت 10:59)

    تا کی انحصار خودرو دست ایرانخودرو و سایپا باشه من از مسئولین خواهش میکنم حداقل برای مدتی ک تنش تو بازار خودرو هست ماشین هایی با قیمت پایین وارد کند ک هم مصرف کنندگان با حداقل دستمزد بتونن خرید کنن هم خودرو سازها قیمتشون رو بیارن پایین.

  • ایرانی ایرانی (17 شهریور 1397 ساعت 08:57)

    مالیات چیه!!! خواهشا کاری کنند و دستوری بدهند که هر کس خودروی صفر خرید تا دوسال اصلا امکان فروش ندارد و در صورتی که قولنامه ای هم خرید و فرورش نمایند آن قولنامه اصلا مورد تایید نیست و در صورت شکایت خریدار هم اصلا رسیدگی نخواهد شد. در این صورت خریدار هایی که واقعا خودرو ندارند وارد عرصه می شوند.

  • بهرام بهرام (17 شهریور 1397 ساعت 08:17)

    زورتان به*** نمیرسه چرا پلان را میزنین شما تو این گیر وویری به فکر أخذ مالیات از دلال هستین این مشک هزار دلیل وزمینه دارد

  • Reza Reza (17 شهریور 1397 ساعت 07:22)

    شماهم به فکر مردم نیستید
    فکرمی کنید چه اتفاقیمی افته ؟
    پول مالیات رو اضافه می کنن به قیمت خودرو ، و درصدی ماشین گرون می شه در حالیکه بازهم خودرو نیست و دلال ها ماشین کی فروشن
    تو این چند روز از هر کس پرسیدم نتونسته ماشین ثبت نام کنه

  • رضا امیری رضا امیری (16 شهریور 1397 ساعت 20:24)

    یه راه حل هم میتونه این باشه بنزین رو گران کنند بخصوص برای ماشینهای وارداتی ومدل بالا قیمت بنزین برای ماشینهای گران قیمت وارداتی رو به قیمت تمام شده بعلاوه حداقل 50 درصد مالیات البته برای حمل ونقل عمومی با همین قیمت فعلی و بمنظور جلوگیری از فروش بنزین ارزان حمل ونقل عمومی به وارداتیها جریمه های بسیار سنگین در نظر گرفته شود

  • dfhdhdf dfhdhdf (16 شهریور 1397 ساعت 16:58)

    حفظ پول و ارزش پول درحین سقوط ارزش پول ملی یعنی خرید سریع ، حالا خودرو ، طلا ، ارز ، مسکن و .... و هیچکس حق ندارد از کسی که ارزش پولش را حفظ میکند ریالی بگیرد تحت هر عنوانی . این بر خلاف قوانین اسلام است و هر کس انجام دهد کافر است حتی اگر نام اسلام ناب محمدی را یدک بکشد .

  • امیر امیر (16 شهریور 1397 ساعت 13:31)

    عالی