1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ترخیص خودروهای مانده در گمرک؛ پایانی بر سفته بازی در بازار؟

ترخیص خودروهای مانده در گمرک؛ پایانی بر سفته بازی در بازار؟

30 شهریور 1397
  • 0

مصرف‎کنندگان نهایی با توجه به هزینه‌های انبارداری و واسطه‌ای مجبور به پرداخت‌های متاثر از تاخیر در واردات خواهند بود

ترخیص خودروهای مانده در گمرک؛ پایانی بر سفته بازی در بازار؟



پس از انتشار خبر موافقت رئیس‎جمهور با آزادسازی خودروهای دپوشده در گمرکات کشور واکنش‌های متفاوتی را از سوی فعالان این بخش شاهد بودیم. برخی از آن‎ها ترخیص بیش‌از 20هزار خودرو مانده در گمرک را در قیمت‌گذاری خودروهای بازار بی‎تاثیر دانستند و برخی دیگر از تاثیر کاهشی آن بر قیمت‌ها سخن گفتند.

در این میان، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز کاهش مقطعی قیمت را درصورت ترخیص این خودروها از گمرک پیش‎بینی کرد. به عقیده کوروش مرشدسلوک، این کار تاثیر پایداری بر کنترل بازار خودروهای خارجی نخواهد داشت. چراکه شناور شدن قیمت خودروهای خارجی براساس نرخ ارز باتوجه‌به حذف ارز دولتی از این بخش ناگزیر خواهد بود. اما این را نیز باید در نظر داشت که ترخیص این خودروها دست‌کم به معنای پایان سفته‎بازی با حواله‎های پیش‎خرید آن‎ها در بازار خودرو خواهد بود.

علی شکوهی، کارشناس بازار خودرو در این خصوص معتقد است: «بلاتکلیفی در بازار به همه فعالان در این حوزه ضربه خواهد زد زیرا فعالیت شرکت‌های نمایندگی با توجه به اعمال تحریم‌های بین‎المللی و محدودیت‌های داخلی در قبال سیاست جلوگیری از خروج ارز، در بن‎بست قرار گرفته است. مصرف‎کنندگان نهایی نیز به دلیل ایجاد هزینه‌های انبارداری و واسطه‌ای مجبور به پرداخت‌های متاثر از تاخیر در واردات خواهند شد.»

برخی سایت‌ها، قیمت‌های کاذب و حباب‎دار را در بازار جا انداخته‎اند

شکوهی درخصوص آگهی‎های فروش خودروهای وارداتی یا حواله آن‎ها در سایت‌های مختلف می‌گوید: «عده‌ای که براساس ثبت‌سفارش‎های انجام‎شده خودرویی را پیش‎خرید کرده‌اند، باتوجه‌به افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار مصرف، به فروش حواله خودروهای خود در سایت‎های معامله خودرو روی آورده‎اند اما همین سایت‌ها قیمت‌های کاذب و حباب‎دار را در بازار مصرف جا انداخته‎اند.»

وی افزود: «ورود خودروهای مانده در گمرک به بازار مصرف عطش موجود را کاهش می‌دهد اما با توجه نیازهای انباشته‎شده طی دو سال اخیر نمی‌توان امیدوار بود که نبض بازار با عرضه تعداد محدودی خودرو در دست دولت قرار گیرد. بنابراین به مساله رضایت رئیس‎جمهور درخصوص واردات خودروهای در گمرک مانده باید به‎عنوان جلوگیری از هدررفت و اتلاف سرمایه‌های کشور نگاه کرد.»

واردکنندگان نیازمند تعامل دولت

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: «حتی بعد از واردات خودروهای در گمرک مانده مطمئنا التهاب در بازار مصرف ادامه خواهد داشت و قیمت خودرو خارجی بدون‌ توجه به کاهش یا افزایش نرخ ارز همچنان یکه‎تازی خواهد کرد. همچنان‎که شاهد بودیم، این ماجرا دامن‌ خودروهای تولید داخل را هم گرفت و خودروهای دو خودروساز داخلی نیز در حاشیه بازار مصرف با فاصله قابل‌توجهی از نرخ کارخانه قیمت خوردند. در این میان خودروسازان داخلی با بیان این‎که آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند مشکلات آنان را حل کند، خواستار حذف ارز دولتی در ازای آزادسازی قیمت‎گذاری هستند.»

به گفته وی، حدود 20هزار خودرو در گمرکات جنوبی کشور وجود دارد که هیات‌دولت باید درخصوص آن‎ها تصمیم بگیرد اما این تمام ماجرای واردکنندگان خودرو نیست بلکه واردکنندگان نیازمند تعامل بیشتری از سوی دولت در این برهه زمانی هستند.

شکوهی در خصوص وضعیت کنونی بازار خودروهای خارجی گفت: «وضعیت بلاتکلیف وارداتی‌ها همه را سر درگم کرده است و نمایندگی‌های رسمی با توجه‌به ممنوعیت واردات دچار بحران هستند. خریداران حواله‌های خودرو خارجی نیز به علت بسته‌شدن مرزها و بنابر قانون ممنوعیت واردات، به محصولات خریداری‎شده دست نیافته‌اند و در آخر مصرف‌کنندگان نهایی تاوان همه این فشارها را در افزایش قیمت حبابی خودروهای خارجی متحمل می‌شود.»



نظرات