پارت اول از سدان نیمه لوکس هیوندای آزرا 2018 به خریداران ایرانی تحویل شد و به محض ورود به بازار برچسب قیمت میلیاردی گرفت. آیا این خودرو واقعا ارزشی مشابه یک ب ام و سری 5 دارد؟
زلزله دلار همچنان دارد رکوردهای قیمتی عجیب و غریبی را با حضور بازیگران بازیگوش و اندک خریداران حاضر در بازار خودرو به جای می گذارد. در واقع در حالی که هفته قبل ما از هوندا آکورد 600 میلیونی، گلف 700 میلیونی و بنز چهار میلیاردی گفتیم، حالا با پدیده عجیبی روبرو شده ایم که ابدا قابل باور نیست.
1) می دانیم هیوندای در ایران برند محبوبی است و اغلب خودروهای شرکت را خریداران با شوق و ذوق بسیار می خرند. این عامل احتمالا از دلایل اصلی قیمت بالاتر خودروهای هیوندای در مقایسه با محصولات رنو، نیسان و میتسوبیشی است. این بین اما دیدن برچسب 1.1 میلیارد تومانی برای هیوندای آزرا 2018 جزو عجایبی است که ابدا نمی توان توضیحی برایش تراشید آن هم در شرایطی که قیمت دلار در یک رفت و برگشت دیوانه دار از کانال 15 هزار تومان به کمتر از 13 هزار تومان آمده است.
2) آزرا در دو نسل قبلی همواره سدان محبوب هواداران متمول هیوندای بود که چیزی بیشتر از الانترا و سوناتا می خواستند. با این حال کندی موتور نسل قبل که در فاصله سال 2013 تا 2014 وارد بازار ایران شد به یک پس زمینه منفی برای برند آزرا تبدیل شد و تصور می شد که همین عامل نسل تازه آزرا را زمین بزند. این تصور حالا به کل اشتباه از آب در آمده است.
3) آزرای 2018 در بیش از 50 بازار مهم جهان از آمریکای شمالی تا اروپا، چین، خاورمیانه و استرالیا عرضه شده و در بازارهای نوظهور موفقیت نسبتا خوبی را نصیب هیوندای کرده است. البته میزان فروش این خودرو در آمریکا در دو سال 2017 و 2018 به کمتر از 10 هزار دستگاه می رسد.
4) موتور این خودرو در مقایسه با نسل قبل اندکی بهبود داشته تا آزرا 2018 به یک نسخه 2400 سی سی چهار سیلندر با قدرت 188 اسب بخار مجهز شود. ابعاد آزرا 2018 شامل 4.93، 1.86 و 1.47 متر برای طول، عرض و ارتفاع خودرو است ضمن این که فاصله بین دو محور آزرا حدود 2.84 متر است.
5) ابعاد آزار 2018 در این رده قیمتی بیش از هر محصولی به نسل تازه ب ام و 530 می خورد و حتی به نوعی می توان ادعا کرد ابعاد دو خودرو دقیقا مشابه هم است. با این حال فاصله بین دو محور ب ام و 530 جدید 10 سانتی متر بیشتر است که این باعث شده تا سدان 1620 کیلویی ب ام و اندکی سنگین تر از هیوندای آزرا باشد. مقایسه شتاب صفر تا 100 ب ام و و هیوندای نشان می دهد آزرا به زمانی معادل 10 ثانیه نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد در حالی که ب ام و ظرف 6.2 ثانیه قادر است به این سرعت برسد.
6) کیفیت رانندگی و هندلینگ ب ام و در مقایسه با آزرا بی دلیل نیست. در مقام مقایسه توانمندی فنی دو خودرو، ب ام و حدود 65 اسب بخار قدرت بیشتر و 110 نیوتن متر گشتاور بالاتر را عاید راننده می کند ضمن این که این سدان دیفرانسیل عقب به مدد جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک با حالت دستی برتری کاملی بر آزرا 2018 دارد که از انواع دیفرانسیل جلو بوده و به گیربکس اتوماتیک شش سرعته معمولی مجهز است.
7) آزرا در زمینه قیمت هم اینک با توجه به بهای 1100 میلیونی رقیب مستقیم ب ام و 530 مدل 2018 در سری پایه است که بهایی 1.2 میلیارد تومانی دارد. مقایسه کوتاهی از لیست امکانات دو خودرو نشان می دهد ب ام و با توجه به کیفیت ساخت، طراحی و ارزش برند در سطح بالاتری از آزرا قرار دارد اما هر دو خودرو تقریبا آپشن های یکسانی دارند. برجسته ترین آپشن هایی که در این رده در ب ام و 530 و سری 2018 آزرا وجود دارند این مواردند: سیستم صوتی پیشرفته که در ب ام و از نوع سیستم صوتی حرفه ای Bowers & Wilkins است اما در آزرا نوع ارزان تر اینفینیتی به کار رفته است.
هر دو خودرو به 11 ایربگ مجهزند. چراغ ب ام و تا 500 متر و چراغ آزرا تا بیش از 250 متر را روشن می کند. هر دو خودرو به صندلی های جلو گرمکن دار و سردکن دار در کنار ماساژور مجهزند. چرم جیر در سقف و ستون آزرا و 530 به کار رفته است. ب ام و سیستم تهویه هوای چهار کاناله دارد اما هیوندای از انواع دو کاناله سود برده است. آزرا رینگ و لاستیک 19 اینچی دارد اما سری پایه ب ام و 530 از انواع 17 اینچی سود می برد. همچنین هر دو خودرو به سیستم اتوپارک مجهزند.
در این بخش نتیجه گیری را به عهده خواننده می گذاریم چون تا حدود زیادی بحث خرید خودرو سلیقه ای می باشد ولی از نظر کلی در حال حاضر و در شرایط کنونی بازار خودرو در کشور هیچ کدام از قیمت های مطرح شده از طرف فروشنده واقعی ، درست و منطقی نمی باشد و همه تحت تاثیر جو روانی بازار قیمت گذاری می کنند .