روند عرضه خودروهای ثبتنامی به مشتریان در شرایطی به دلایلی از جمله تحریم و کمبود قطعات و پایین آمدن تیراژ، ضعیف شده که در این اوضاع، مشکلات رخ داده در حوزه حملونقل داخلی نیز به نوبه خود سرعت تحویل خودروها را پایین آورده است.
خودروسازان داخلی تا پیش از بازگشت تحریمها (در نیمه مرداد امسال) پیشفروشهایی را با موعد تحویل مشخص، انجام داده بودند و حال با توجه به برقراری تحریم آمریکاییها علیه صنعت خودروی ایران، با کمبود قطعات و کاهش تیراژ مواجه شدهاند. در واقع تحریم سبب محدود شدن دسترسی خودروسازان به قطعات خارجی و همچنین قطعهسازان به مواد اولیه شده و در نتیجه این اتفاقات و البته برخی مشکلات داخلی، تیراژ پایین آمده است. این افت تولید سبب شده خودروسازان نتوانند تعهدات خود را در قبال پیشفروشهای انجام شده ماقبل تحریم، تمام و کمال انجام دهند و در نتیجه هماکنون بسیاری از مشتریان با وجود سررسید شدن موعد مقرر، هنوز موفق به دریافت خودرو ثبتنامیشان نشدهاند.
این موضوع، نارضایتی مشتریان را بهدنبال داشته و طبعا خودروسازان نیز به دردسر افتادهاند، چه آنکه ضمن کاهش رضایتمندی عمومی، مجبور به پرداخت سود تأخیر هم شدهاند. در این شرایط اما مشکلات رخ داده در حوزه حملونقل باری کشور نیز به نوبه خود بر کاهش سرعت تحویل خودروهای ثبتنامی به مشتریان افزوده است. به گفته برخی نمایندگیهای فروش خودروسازان، در حال حاضر خودروهای برخی مشتریان، پلاک شده و آماده تحویل است، منتها به دلیل مشکلات کامیونداران، حملونقل آنها به مقاصد مربوطه مختل شده است. این مشکل بیشتر به خودروهایی مربوط میشود که در سایتهای شهرستانی خودروسازان به تولید میرسند، از جمله کاشان، تبریز و مشهد که ایرانخودرو و سایپا در آنها سایت تولیدی دارند.