نوسان بازار خودرو موضوعی است که هر از چندگاهی آن را تجربه می کنیم اما به نظر می رسد در این برهه از زمان بازار خودرو متشنج تر از هر زمان دیگری است لذا طی گفتگو با رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران به بررسی چرایی تشنج در بازار خودرو پرداخته شده است.
سعید موتمنی در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: افزایش مجدد قیمت ارز در چند روز گذشته موجب کاهش فروشنده و افزایش قیمت خودروها بین 500 هزار تا 1 میلیون تومان شده است و تا زمانی که شاهد نوسان قیمت ارز هستیم نباید انتظار کاهش و یا ثبات قیمت ها را داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: در خصوص خودروهای دست دوم و وارداتی نیز شرایط همین گونه است و در مورد تمام کالاها ثبات نرخ منجر به کاهش خریدار و افزایش فروشنده می شود اما با نوسانی شدن نرخ ارز و رشد صعودی قیمت آن شاهد افت فروش خواهیم بود زیرا دارندگان کالا به دلیل عدم اطمینان از قدرت خرید مجدد از عرضه آن محصول خودداری می کنند که این عدم عرضه منجر به افزایش قیمت ها می شود لذا در حال حاضر کاهش عرضه خودرو توسط کارخانجات نیز به این مسئله دامن زده است.
وی مهمترین عامل تشنج در بازار خودرو را نوسان نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: زمانیکه نرخ ارز به ثبات برسد در تمام کالاها با ثبات بازار مواجه خواهیم بود لذا طی چند هفته اخیر با صعود قیمت ارز صف های طولانی در فروشگاه ها تشکیل شد اما با نزولی شدن نرخ آن دیگر از صف های طولانی خبری نشد لذا برای ثبات در بازار می بایست نرخ ارز به ثبات برسد که با توجه به آن کف قیمت بازار مشخص خواهد شد.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران تنها راهکار بهبود بازار خودرو را تدبیر دولتمردان برای به ثبات رساندن نرخ ارز دانست و تصریح کرد: چنانچه دولتمردان فکری به حال نرخ ارز نکنند آشفتگی بازار خودرو ادامه خواهد داشت.
موتمنی اذعان داشت: بازار خودرو تحت کنترل عده ای خاص است و این موضوع جدیدی نیست لذا زمانیکه بازار انحصاری بوده و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها نباشند مدیریت بازار را انحصارگران به دست خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: خودروسازان خواهان افزایش قیمت بودند و با بستن ورودی به بازار باعث افزایش قیمت ها شدند البته منکر تاثیر نرخ ارز نیستیم اما افزایش نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو توامان منجر به افزایش 50 درصدی قیمت ها در بازار خودرو شد.
وی به سوء استفاده خودروسازان از بازار بی رقیب اشاره کرد و گفت: با ممنوعیت واردات، خودروسازان در بازاری بی رقیب که افزایش نرخ ارز منجر به افزایش خریداران نیز شده است هر نوع کالای بی کیفیتی را به بازار عرضه می کنند زیرا محصولات پیش فروش شده اند و اغلب افرادی که اقدام به خرید کرده اند دلالانی هستند که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید و فروش پارکینگی خودروها می کنند لذا مصرف کننده واقعی نبوده و اطلاعی از کیفیت خودرو ها ندارند که به خودروساز معترض شوند و خودروسازان از این فرصت سوءاستفاده می کنند و در نهایت مصرف کننده واقعی متضرر خواهد شد.
سعید موتمنی در ادامه به عوامل تشنج زا در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: نخستین عامل نابسامانی در بازار خودروسازان هستند که به بهانه افزایش و یا آزادسازی قیمت ها با کاهش عرضه محصولات منجر به افزایش قیمت پراید از 24 میلیون به 38 میلیون و 206 تیپ 2 از 38 میلیون به 62 میلیون تومان شده اند و امروز پراید با قیمت 35 میلیون و 206 با قیمت 58 میلیون تومان عرضه می شود.
وی عامل دوم آشفتگی بازار خودرو را افزایش نرخ ارز دانست و تصریح کرد: با نوسانات نرخ ارز برخی از افراد تحت تاثیر تبلیغات و جو روانی بازار، نقدینگی خود را تبدیل به خودرو کردند که تاثیر به سزایی در بازار داشت لذا زمانیکه نرخ ارز سیر نزولی گرفت شاهد عرضه این خودروها به بازار بودیم.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران عقیده دارد پیش فروش های خودروسازان کاغذی است و گفت: در حالی که امروز تقاضا برای خرید خودروی پراید در بازار وجود دارد سال آینده این محصول به دست مشتریان خواهد رسید لذا این پیش فروش های طولانی مدت تاثیری بر بازار ندارد و اغلب مشتریان پیش خرید دلالانی هستند که به دنبال سود بیشتر اقدام به خرید کرده اند.
به اعتقاد وی به علت عدم فروش قطعی خودرو، طرح های پیش فروش به کام فروشنده است زیرا پس از یک سال خودرو با قیمت روز عرضه می شود و در صورت انصراف خریدار پول وی با 12 درصد سود بازگردانده خواهد شد.
موتمنی در خصوص قیمت گذاری خودرو گفت: این مسئله باید ریشه ای حل شود فرضا خودروسازی که خودروهای کمتر از 30 میلیون تومان تولید می کند با آزادسازی قیمت ها و عرضه با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار آیا حاشیه بازار ایجاد نخواهد شد ؟ آیا قیمت ها دو نرخی نخواهند شد ؟ چه ضمانت اجرایی وجود دارد که خودروسازان تامین کننده نیاز روزانه بازار باشند؟ لذا این ها مسائلی است که باید کارشناسی شود.
وی خاطرنشان کرد: قیمت گذاری خودرو مبحثی قدیمی است که طی 30 سال گذشته با آن مواجه بوده ایم لذا با دونرخی شدن قیمت خودرو سود واقعی به جیب شرکت ها خواهد رفت و مصرف کننده متضرر خواهد شد در حال حاضر نیز با آزادسازی قیمت خودرو چه ضمانت اجرایی برای دونرخی نشدن قیمت ها وجود خواهد داشت لذا دوستانی که موافق آزادسازی هستند باید بررسی کنند که آیا قیمت خودرو دو نرخی خواهد شد یا خیر همچنین با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو چنانچه قیمت ها آزاد شوند و کنترلی وجود نداشته باشد شرایط حاد تر خواهد شد.