1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ارائه پیشنهاد بنزین ۲ نرخی؛ ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰ تومان

ارائه پیشنهاد بنزین ۲ نرخی؛ ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰ تومان

2 آبان 1397
  • 14

درباره میزان قاچاق و قیمت واقعی بنزین اعداد غیرقطعی و برآوردی است. این موضوع ممکن است سیاستگذار را به اشتباه بیندازد. در چنین شرایطی بهترین سیاستگذاری آن است که با ابزار قیمت، مصرف را مدیریت کرد و میزان قاچاق را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

 ارائه پیشنهاد بنزین ۲قیمتی ؛ ۱۰۰۰ و ۳۰۰۰ تومان

سیدحمید حسینی تحلیلگر اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی نوشت :بهتر است تا سیاستگذاران با توجه به واقعیت‌های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی کشور، دو نوع قیمت را برای بنزین مشخص کنند. نخست همان بنزین هزار تومانی را سهمیه بندی کنند و برای هر فرد سهمیه‌ای مشخص در نظر بگیرند و قیمت سه هزار تومانی را هم برای سهمیه دوم لحاظ کنند.

در چنین شرایطی هم مصرف تا حدودی مدیریت می‌شود و هم با توجه به افزایش قیمت بنزین تا سه هزار تومان جذابیت خود را برای قاچاق از دست می‌دهد وخروج غیرقانونی آن از کشور را کاهش می‌دهد.

این روزها در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر می‌شود که بسیار وحشتناک است. قاچاقچیان در مرزها صف کشیده و به تبادل بنزین می‌پردازند. در این میان دولت منابع عظیمی را از دست می‌دهد. طبیعتاً هیچ ایرانی نمی‌پذیرد که منابع کشور به جای هزینه در زیرساخت‌ها به دست عده‌ای قاچاقچی و فرصت طلب بیفتد. از این رو اصلاح قیمت بنزین تا جایی که افکارعمومی پذیرای آن باشد گزینه مناسبی برای مدیریت مصرف و کاهش قاچاق می‌تواند به شمار آید.



نظرات

  • ایلیا ایلیا (5 آبان 1397 ساعت 08:27)

    به جای گرون کردن الکی و تزریق مسکن های موقت و تورم زا، برید ببینید چرا اصلا بنزین قاچاق میشه. چرا مردم دنبال این کارهای نا صحیح و مضر برای اقتصاد میرن. شاید یکی و از مهم ترین هاش به دلیل بی کاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی تو نقاط محروم باشه. انقدر براتون مردم بی ارزش ن که فقط به آسون ترین راه و ساده لوحانه ترین راه تن میدید؟ جز پول چیزی تو این دنیا براتون اهمیت داره مسئولین نا میرا ؟؟؟!!! مطمئن باشید راه های در رو بلاخره پیدا میشه. برید مشکل رو اساسی حل کنید. البته اگه براتون جز پول چیزی اهمیت داره !!!!!

  • کاربر کاربر (4 آبان 1397 ساعت 19:15)

    عزیز دل !!!!قاچاق چه میزان از مصرف بتزینه !!!!چند درصد ملت میتونن قاچاق کنن!!!!با گالن چقدر میشه قاچاق کرد!!!!!
    چرا فکر میکنید با این حرفا میتونید مردمو توجیه کنید !!!!بجای گرانی و سهمیه بندی مرزها رو کنترل کنید که دست اندرکاران سوخت با تریلی قاچاق نکنن

  • صابر انصاری صابر انصاری (4 آبان 1397 ساعت 17:35)

    داداش گلم یعنی دولت با اینهمه نیرو و توان نمی تواند جلوی قاچاق بنزین را بگیرد و فقط به فکر گران کردن بنزین می افتد.تبعات گران شدن بنزین را می دانید. مردم چه گناهی مرتکب شده اند که باید چوب بی تدبیری را بخورند کمی هم به فکر اوضاع بد و بی سامان اقتصادی را هم بکنید بعد بنزین را گران.آیا واقعا این راهکاری مناسب است؟؟؟؟؟؟؟؟ بعید می دانم, فقط الهم عجل لولیک الفرج .

  • مهندس یزدی مهندس یزدی (4 آبان 1397 ساعت 07:41)

    با سلام. هر خودرو بطور متوسط 15000 مایل یا 23000 کیلومتر در سال طی میکند. یعنی ماهانه نزدیک به 1900 کیلومتر. در ایران متوسط مصرف بنزین خودرو به ازای هر 100 کیلوکتر 8 لیتر است. پس هر خودرو در ایران ماهانه حداقل 150 لیتر بنزین مصرف می کند. پس بهتر است ماهانه 150 لیتر بنزین با قیمت یارانه ای مثلا 1500 تومان اختصاص یافته و مصرف بیشتر از آن با قیمت آزاد در حدود 4000 تومان محاسبه شود. در این صورت مردم در استفاده از خودرو شخصی دقت کرده و از ترافیک و آلودگی هوا کاسته می شود.

  • مسعود مسعود (3 آبان 1397 ساعت 20:42)

    بی عرضگی در جلوگیری از قاچاق سوخت را از جیب ملت هزینه میکنید؟حال و روز ملت را نمیبینید؟

  • ناشناس ناشناس (3 آبان 1397 ساعت 20:20)

    بنزین فقط دراستانهای که قاچاق می شود دونرخی شوددربقیه استانهابهتر است قیمت اصلادستکاری نشود.اگر بنزین گران بشه فاجعه بسیارخطرناکی بدنبال خواهد گرانی بیش ازحد،سرقت،فقر،و... تبعات فاجعه دیگربنابراین از دولت ومجلس استدعاداریم به جزدر یکی دواستان از جمله سیستان بلوچستان درجای دیگر گران نشود.

    امیر امیر (5 آبان 1397 ساعت 14:48)

    تو با این حد فهم چطوری تونستی بیای تو سایت کامنت بزاری؟

  • پارسا پارسا (3 آبان 1397 ساعت 10:29)

    دولتی که نه حکم دارد نه نظارت بدرد ما ملت ایران نمیخورد

  • ایمان ایمان (3 آبان 1397 ساعت 09:57)


    سلام ضمن تشکر بابت سایت خوبتون ، با گران کردن بنزین هیچ وقت جلوی قاچاق گرفته نمیشود ، در دوره آقای احمدی نژاد هم همین سناریو رو بازی کردن تا از جیب مردم درآمد کسب کنند
    زمانی که ارزش پولی یک کشور نسبت به دیگر کشورها روز به روز کاهش پیدا میکنه با بالا بردن نرخ بنزین فقط فشار رو روی مردم داخلی بیشتر میکنند چون به اون اندازه حقوق کارمند و کارگر اضافه نمیشه ولی همه چی باز گرانتر میشود از کرایه تاکسی گرفته تا بلیط هواپیما یعنی تر و خشک رو با هم میسوزونند .
    درصورتی که قاچاقچیان بنزین درصد خیلی خیلی کمی از جمعیت ایران رو تشکیل میدن همه مردم قاچاقچی بنزین نیستند که بگیم بخاطر جلوگیری از قاچاق باید بنزین گران بشه ، متاسفانه در کشور ما یک عده که به ظاهر باسوادن در عین بی سوادی و کوته فکری برای کشور دارند تصمیم گیری میکنند اونهم تصمیم های مخرب و جبران ناپذیر به جای گران کردن بنزین باید روی ارزش پول ملی کار شود تا برای کسانی که بنزین را ازقاچاقچیان خریداری میکنند به صرفه نباشد . کار باید از ریشه درست شود نه این که هرسال اشتباهات سالهای گذشته رو تکرار کنیم ، با این روند تا چند سال آینده احتمالا بنزین به قیمت هر لیتر 1.000.000 ریال هم خواهد رسید .

  • کاربر کاربر (3 آبان 1397 ساعت 01:55)

    مردم عادی با هزارتا مشکل دارن قاچاق میکنن؟ دستگاه های مسئول و مسئولین مربوطه وظیفشون رو درست انجام بدن تا قاچاقچی ها نتونن در مرزها صحنه های وحشتناک برای این آقای تحلیلگر اقتصادی رقم بزنن ؛ باید برن قاچاقچیای لب مرز هارو تارو مار کنن ، توی جیب مردم معمولی و شریفی که توی مناطق مرکزی یا همون مناطق مرزی با حداقل درامد و معیشت سخت این روزها خودروهای پرمصرف و بی کیفیت تولید داخل رو سوار میشن علاج قاچاق و قاچاقچی وجود نداره ...هر طرح و برنامه ای دارن بذارن برای خانواده های مرفهی که سرپرستشون یا اعضاشون توی این کشور درامدهای بسیار بسیار بیشتر از حداقل های قشر ضعیف و متوسط جامعه دارن و به تعداد نامعقول و یا به تعداد افراد خانواده اتومبیل دارن و قیمت بنزین هر چی بشه توی خرج زندگیشون جز جایی حساب نمیشه ... دیگه ظرفیت بهانه گرونی قیمت دلار برای گرونی همه چیز پر شده حالا انگار نوبت بنزین شده

  • اشکان اشکان (2 آبان 1397 ساعت 22:20)

    به جای گرون کردن بنزین قاچاقچیارو بگیرن پلیس این وسط چیکاره هست پس؟ :/
    صورت مسئله رو دارن پاک میکنن فقط گرون کردن بنزین دودش فقط میره تو چشم مردم و کرایه حمل و نقل و همه چی هم گرون میشه

  • علی علی (2 آبان 1397 ساعت 16:05)

    یک سوال
    نقس نیروی انتظامی،سپاه و مرزبانی برای جلوگیری از قاچاق چیه؟ یعنی اینقدر همه چی آزاده که به این راحتی قاچاق می‌کنند و تازه بهترین راه جلوگیری از قاچاق رو هم بالابردن قیمت سوخت میدونن!

  • علی علی (2 آبان 1397 ساعت 15:10)

    عوض اینکارها ارزش پول ملی را برگردانید سر جاش همه چی درست میشه.

  • شهروند زاهدانی شهروند زاهدانی (2 آبان 1397 ساعت 12:42)

    ما مردم سیستان و بلوچستان اگرچه در محرومیت شدید و فقر بسر می بریم ولی از این پیشنهاد به شدت استقبال میکنیم
    یعنی هم باید سهمیه بندی شود و هم بنزین آزاد گران شود (آزاد حتی گرانتر شود)چرا که دیگر تحمل صفهای چند کیلومتری بنزین و هدر رفتن ساعتها وقت و زندگیمان بخاطر یه مشت قاچاقچی خائن به منافع کشور و فرصت طلب در صف بنزین را نداریم. لطفا به گوش مسوولین برسانید هرچه سریعتر عملی کنند