با بسته شدن ثبت سفارش خودرو وپس از آن ممنوعیت واردات، واردکنندگان یکی پس از دیگری به ناچار سفره های خود را جمع کردند وبا تعدیل کارکنان خود به یک شرکت ارایه کننده خدمات پس از فروش بدل شده اند و حالا پس از مرگ تدریجی این واردکنندگان نوبت به نمایشگاه داران رسیده است .
نمایشگاه دارانی که بی شک وپس از ممنوعیت واردات برای گری مارکت ها تمام مخارجشان را از بازار ثانویه خودرو ویا از همکاری با واردکنندگان اصلی بدست می آوردند حالا وپس از ممنوعیت واردات برای واردکنندگان اصلی و بالا رفتن قیمت ارز وبه تبع آن بالارفتن قیمت خودرو مشتریان خود را از دست داده اند و یکی پس از دیگری اقدام به تعدیل نیروی انسانی ودر برخی از موارد بستن نمایشگاه های خود نموده اند.
در گزارش میدانی بسیاری از نمایشگاه داران مورد بررسی از وضعیت فعلی رضایت ندارند و اعلام نموده اند که اگر وضعیت واردات خودرو به همین شکل تا پایان سال ادامه داشته باشد به ناچار مجبور به بستن نمایشگاه های خود خواهند شد .علی .ع یکی از نمایشگاه داران خودرو در خیابان عباس آباد تهران میگوید قبل از این اتفاقات و تحریم ایران وضعیت خوبی بر بازار حاکم بود وخرید وفروش خودرو بخوبی انجام می شد ومی توان گفت شرایط مناسبی را برای فروش خودرو داشتیم ولی حالا از سوی واردکنندگان نمی توانیم خودرو تامین کنیم و در بازار ثانویه هم بیشتر به دلیل افزایش هر روزه قیمت خودرو فروشنده خودروی خود هستند تا خریدار خودرو ،قدرت خرید مردم پایین آمده وکسی تمایلی به خرید خودرو ندارد .یاسر .م یکی دیگر از فروشندگان خودرو در خیابان انقلاب تهران میگوید:سالهاست به فروش خودروهای داخلی مشغولم ولی تا کنون بازاری اینچنینی را تجربه نکرده بودم در حال حاضر از هفت پرسنل خود به ناچار پنج نفر را تعدیل کرده ام ودلیل آن نبود نقدینگی وخرید وفروش خودرو است با این وضعیت به سمتی در حال حرکتیم که حتی نمیتوانیم هزینه های جاری نمایشگاه را پاسخگو باشیم واگر شرایط به همین نحو باشد بعید نیست تا قبل از پایان سال نمایشگاه را موقتا تعطیل کنیم تا شاید شرایط کمی بهتر شود وپس از آن مجددا اقدام به فعالیت نماییم .
یاسر دلیل این رکود در بازار را نبود مشتری خریدار میداند وابراز میکند :نباید به ثبت نام کنندگان در طرح های پیش فروش خودروسازان نگاه کرد بسیاری از کسانی که ثبت نام می کنند خود فروشنده هستند و خودروی را ثبت نام می کنند تا بتواند به چند میلیون سود در این بازار برسند وباید خودروهای خود را به افرادی مثل ما بفروشند ولی زمانی که خریداری وجود نداشته باشد چرا باید خودروی را خریداری نمایم که مشتری برای فروشش نیست .
نبود مشتری خریدار ،بالا رفتن قیمت خودرو ،نبود خودروهای وارداتی و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه ای همه وهمه از نکاتی ایست که در این گزارش با آن برخورد کرده ایم وبسیاری از نمایشگاه داران پایان سال را پایان فعالیت خود درعرصه خرید وفروش خودرو می دانند ومی توان گفت پس از مرگ تدریجی واردکنندگان حالا باید منتظر مرگ تدریجی یک فعالیت اقتصادی دیگر بود .مرگی که میتوان دلیل آن را تصمیمات یک شبه وکمی عجولانه وزرای سابق صنعت دانست وحالا چشم امید همه این فعالان والبته واردکنندگان به امضای وزیر جدیدی است تا با یک تصمیم درست وکارشناسی وضعیت نابسامان خودروی کشور از این کما خارج شود .