توضیح مدیرعامل سایپا درباره دلایل جایگزینی پراید به جای ساندرو

23 آبان 13978:09
6 دقیقه


توضیح مدیرعامل سایپا درباره دلایل جایگزینی پراید به جای ساندرو

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، گفت: با توجه به افزایش 2 تا 3 برابری نرخ ارز و همچنین عرضه محصولات این شرکت با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده سرمایه در گردش این گروه خودروسازی دچار چالش جدی شده است.

 توضیح مدیرعامل سایپا درباره دلایل جایگزینی پراید به جای ساندرو

محمدرضا سروش امروز در مراسم گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی خاورمیانه در تهران در مورد جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس‌تندر، گفت: به دلیل خروج شرکت رنو از کشور یکسری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود.

مدیرعامل سایپا افزود: گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی با پوشش خودروهای موجود که قابل ارائه است، پیشنهاد شده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجاد شده باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شود و قضیه حل و فصل گردد.

وی اظهار داشت:‌ بدین ترتیب پیشنهادات متعددی را به مشتریان داده‌ایم تا بر اساس شرایط و براساس علاقه‌مندی مشتریان این قضیه اتمام و به نتیجه برسد.

سروش بیان داشت: این موضوع به دلیل خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شد و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.


پیش فروش ها براساس توان تولید داخلی است


مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که علیرغم اینکه شرکت سایپا به برخی از تعهدات خود عمل کرده باز هم اقدام به پیش‌فروش کرده است و چگونه این پیش‌فروش‌ها را پاسخگو خواهید بود گفت: پیش‌فروش‌های جدید عمدتاً بر اساس محصولاتی است که قابل ارائه به مشتریان باشد و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه 30 درصد قطعات خودرو خارجی است چه برنامه‌ای برای تأمین تقاضای مشتریان دارید، گفت: این رقم متفاوت است اما دو محصول خانواده پراید و تیبا درصد ساخت داخلی بیشتر است و نیاز ما به قطعات خارجی هم کمتر است.


30 هزار خودرو در کف مانده است


مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود 40 هزار خودرو هم اکنون در کف مانده و قطعات آن تأمین نشده است،گفت: این تعداد کمتر از 30 هزار دستگاه است.

سروش اظهار داشت: به هر حال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجاد شده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در نحوه تأمین و قیمت تأمین مؤثر است اما با این وجود همکاران ما متعهد هستند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داده‌ایم در حدی وسع پاسخگو باشند.

وی همچنین در مورد خودروی کوئیک و اینکه آیا قطعات این خودرو وابسته به واردات است، گفت: هیچ شرکت خودروسازی پیدا نمی‌شود که 100 درصد قطعات مورد نیازش را در داخل کشور تهیه کند به همین دلیل همکاران ما در گروه سایپا با کارخانه‌های خارجی تعامل می‌کنند.

وی بیان داشت: پلت فرم کوییک داخلی است اما برخی قطعات آن وارداتی است بنابر این اگر استنباط شده که همه قطعات این خودرو داخلی است استنباط درستی نیست.

مدیرعامل سایپا در ادامه در مورد پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: پیش‌فروش‌ها عمدتاً بر اساس مراجع ذیصلاح دولتی انجام شده و محصولاتی که توان عرضه آن را داریم به مشتریان ارائه کرده‌ایم.

سروش،گفت: متغیر اصلی در اقتصاد ما نرخ ارز است وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند نرخ سایر محصولات از آن تأثیر می‌گیرند بنابر این محصولی که تولید می‌کنیم تحت تأثیر نرخ ارز قیمت آن هم تغییر می کند.


سرمایه در گردش سایپا دچار چالش جدی شده است


وی اظهار داشت: قیمت‌های تمام‌شده محصولات ما عمدتاً بالاتر از قیمت فروش محصولات است و با این شرایط شرکت سایپا از جهت سرمایه در گردش و با توجه به اینکه نرخ ارز بین 2 تا 3 برابر افزایش یافته و همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کمتر از نرخ تمام‌شده محصولات است، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل سایپا افزود: وقتی سرمایه در گردش در مجموعه شرکت‌ها و گروه ما کاهش می‌یابد طبیعتاً در فعالیت‌های جاری ما در حوزه تولید اثر دارد و این موضوع در حوزه تأمین برای قطعه‌سازان نیز تأثیرگذار است.

سروش در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، گفت: قیمت تمام‌شده بیشتر از قیمت فروش است و این در یک نگاه اقتصادی غیرمتعارف است و بدین ترتیب سرمایه در گردش ما روز به روز تنزل می‌یابد و ممکن است به شرایط بدی برسیم.

وی اظهار داشت: مراجع تصمیم‌گیری روی قیمت بررسی انجام داده‌اند و پیشنهاداتی ارائه کردند و ما منتظر نتیجه هستیم.


درخواست برای قیمت گذاری سریعتر خودرو


مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو بر خلاف شرایط واقعی اقتصادی از کنترل خودروسازان خارج است و چون تأخیر ایجاد شده از این بابت خسارت به صنعت خودرو وارد شده توصیه و درخواست این است که در اسرع وقت به مبحث قیمت رسیدگی عادلانه شود و زودتر در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت و تا 24 آبان ماه برپا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، از مجموعه شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران 510 شرکت داخلی و 190 شرکت خارجی از 11 کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی حضور دارند

منبع: فارس
نظرات کاربران
جاسم زاده
جاسم زاده
24 آبان 1397
وقتی خودروها را پیش فروش کردید و پول ماشین ها رو از ملت گرفتید و مصاحبه کردید که چنان قرارداد محکمی با فرانسه بسته ایم ( هم سایپا و هم ایران خودرو که اسنادش در بایگانی رسانا موجود است )که مو لای درزش نمیرود باید به فکر بودید نه حالا !!! مثل اینکه پول پیش فروش یک آپارتمان را در هنگام گودبرداری در منطقه شمال شهر از خریدار اخذ کنید و بعد چند مدت به خریدار بگوئید که زمین اصلا سند نداشته و به جای تهران بیائید یه ملک توی دورغوز آباد بگیرید !!! به نظرم وزیر محترم صنعت و معدن باید یک فکر اساسی برای مدیران عامل خودروسازان وطنی بکنه و افراد لایق و جوان و نخبه را در این سمتها منصوب کنه که گره کور و به هم پیچیده و سردر گم خودروسازان را برای ملت باز کنند . فردا دیر است .