1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بی‌مشتری ماندن تیبا و پرایدها در انبارهای سوریه + عکس

بی‌مشتری ماندن تیبا و پرایدها در انبارهای سوریه + عکس

26 آبان 1397
  • 7
  • 15887

ده‌ها سواری خاک گرفته پراید و تیبا در انبارهای شعبه خودروسازی سایپا در حُمص سوریه پارک شده و دیگر حتی با ارائه تخفیف بالا هم برای آنها مشتری پیدا نمی‌شود.

 بی‌مشتری ماندن تیبا و پرایدها صادراتی در انبارهای سوریه + عکس

تولید این کارخانه هم به روزانه ۳ تا ۴ سواری پراید کاهش یافته است. پیش از آغاز جنگ در سوریه در این کارخانه روزانه ۵۰ تا ۶۰ سواری تولید می‌شد. کارخانه‌ای که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و به عنوان گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه توسط روسای جمهوری دو کشور افتتاح شد.

اما پس از شدت گرفتن جنگ سوریه تولید آن متوقف شد ولی در سال ۲۰۱۶ میلادی و بنا بر تاکید ایران بار دیگر فعالیت محدود آن از سرگرفته شد.

 بی‌مشتری ماندن تیبا و پرایدها صادراتی در انبارهای سوریه + عکس

اکنون و در آستانه پایان جنگ در سوریه، توسعه تولید و حتی ادامه تولید این کارخانه بسیار دشوارتر از گذشته شده است. از یک سو اعمال تحریم‌های آمریکا، نقل و انتقال قطعات خودرو را به سوریه دشوار کرده است. در عین حال با وجود تلاش دو طرف برای استفاده از مرز گسترده عراق و بندر لاذقیه برای دور زدن تحریم‌های حمل و نقل و بیمه، سوریه همچنان در پرداخت پول به طرف ایرانی خود مشکل دارد.

به همین منظور توافق اولیه برای تاسیس بانکی مشترک میان دو کشور حاصل شده ولی هنوز گام‌های اجرایی آن برداشته نشده است.

گام هایی که شاید به دلیل ورود رقیب اقتصادی تازه به بازار سوریه لرزان شده باشند. روسیه به عنوان متحد نیرومند بشار اسد در دوران جنگ داخلی این کشور و به عنوان طرفی تاثیرگذار در پیروزی های او، حالا به دنبال بازارگشایی در سوریه است. اقدامی که عرصه را بر شرکت‌های ایرانی تنگ خواهد کرد.

 بی‌مشتری ماندن تیبا و پرایدها صادراتی در انبارهای سوریه + عکس

ایران هنوز امیدوار است که به پشتوانه هفت سال حمایت نظامی و مالی از بشار اسد، در دوران بازسازی سوریه سهم قابل توجهی داشته باشد، سهمی فراتر از کشمش و زعفران ایرانی موجود در بقالی‌های دمشق.

عماد علویان، مدیر عامل شعبه سایپا در سوریه هم ابراز امیدواری می‌کند که تولید سالانه این کارخانه در سال ۲۰۱۹ به ۲ هزار سواری برسد. هر چند که آقای علویان تاکید می‌کند این روزها و پس از از سرگذراندن جنگی طولانی دیگر کسی قدرت خرید پراید و تیبا ندارد والا ما تخفیف‌های بالایی از طرف ایران به منظور حمایت از مصرف کننده سوری گرفته‌ایم ولی این روش هم فروش ما را افزایش نداده است.

با این حال،ایران امیدوار است که با پایان جنگ در سوریه بتواند توافق‌های پیشین برای احداث پالایشگاه و بهره برداری از معادن فسفات را اجرایی کند و این بار در کنار روسیه سهم قابل توجهی از بازار سوریه را بدست آورد.




نظرات

  • aydin aydin (29 آبان 1397 ساعت 03:01)

    یعنی سوریه ای های جنگ زده میتونن تحریم بکنن و نخرن این ملت ما .......

  • حسن حسن (28 آبان 1397 ساعت 14:07)

    همین خاک خورده هارو بیارن ایران ما ملت همیشه در صحنه ۴۰ تومن پول میدیم. ۴۰ میلیون پس انداز دها سال کارگر مثل منه. دها سال در انتظار خرید پراید. اما ایا من تا اون موقع زنده هستم که سعادت خرید یک خودرو یی به نام پراییییییید رو داشته باشم. پراید .... تو روحت که ارزوی خریدنت شد یک رویا!!!!!!!!! صلوات واسه مسولین زحمت کش و یادم رفت .خدایا ببخش منو

  • خالی خالی (26 آبان 1397 ساعت 22:40)

    خودروسازجایی نمیشینه زیرش اب بره..

    تخفیف اونا را ازحلقوم ملت ساکت ایران درمیارن

  • من طلا نگون بخت من طلا نگون بخت (26 آبان 1397 ساعت 19:16)

    بیارنشون ایران دونه ای سی و پنج میلیون تیبا و سی میلیون پراید را بزن به جان ملت غیور ایرانی که فقط ما میتونیم سوارشون بشیم و سرمون کلاه بذارن حتی سوریه های جنگ زده زیر بار نمیرن چقدر ما بدبختیم

  • جناب خان جناب خان (26 آبان 1397 ساعت 15:52)

    فکر کردن همه مثل ملت ما ناچارن

  • IMAN IMAN (26 آبان 1397 ساعت 11:56)

    اشکال نداره به اونا تخفیف ویژه میدن

    گارگر بدبخت گارگر بدبخت (26 آبان 1397 ساعت 15:08)

    اشکال نداره بجاش دوبرابر از من و شما میگیرن جوری که به هر خانواده از اونا دوتا ماشین مجانی اونم با التماس و بنزین رایگان در دوره گارانتی میدن .بازم می صرفه براشون