1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هشدار انجمن خودروسازان ایران : توقف تولید خودرو تا 2 هفته آینده !

هشدار انجمن خودروسازان ایران : توقف تولید خودرو تا 2 هفته آینده !

29 آبان 1397
  • 49

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در صورت عدم اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی ظرف دو هفته آینده، تولید خودرو متوقف خواهد شد.

در حالی که گفته می شود صنعت خودرو به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم 850 هزار شغل ایجاد کرده اما در ماه های اخیر تلاش دولت برای تثبیت قیمت‌ موجبتعطیلی تعدادی از قطعه‌سازان و افت تولید خودرو به یک سوم ظرفیت در شرکت های خودروسازی رسیده است.

هشدار انجمن خودروسازان ایران : توقف تولید خودرو تا 2 هفته آینده !

فشار شرکتها برای افزایش قیمت و خودداری وزیر صمت از ابلاغ مصوبه افزایش قیمت‌ها‌ در حالی همچنان ادامه دارد که بر اساس گزارش صورت مالی شرکتها در شش ماهه اول امسال دو شرکت ایران خودرو و سایپا بالغ بر 5000 میلیارد تومان زیان کردند.

هر چند فرایند افزایش قیمت خودروهای داخلی از اواخر سال گذشته در بازار آغاز و در ماههای اخیر شدت گرفته است اما در این مدت و با وجود درخواست مکرر خودروسازان تنها در تیرماه امسال و با کسب مجوز شورای رقابت موفق به افزایش حداکثری 7.5 درصدی قیمت محصولاتشان شدند در همین زمینه دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با اشاره به جدول درصد تغییرات قیمت مواد اولیه و ارز از اسفند 94 تا شهریور 97 می گوید: از اسفند 94 تا شهریور امسال با وجود اینکه قیمت مواد اولیه خودروسازان اعم از آلومینیوم، مواد پلیمری، ورق های فولادی، مس، سرب و فولاد آلیاژی بین 125 تا 277 درصد افزایش داشته است اما شورای رقابت در این مدت تنها مجوز افزایش 12.5 درصدی قیمت ها را به خودروسازان داده است.

به گفته احمد نعمت بخش در دنیا کدام صنعت است که قیمت ورودی مواداولیه آن آزاد اما قیمت فروش آنها تقریبا ثابت باشد؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران با انتقاد از شرایط کنونی در عدم ابلاغ قیمت جدید خودروها اظهار داشت: وضعیت خودروسازان به نحوی است که اگر قیمت‌ جدید خودروها ظرف یکی دو هفته آینده روشن نشود، تولید خودرو متوقف و شرکتها تعطیل خواهند شد.

نعمت بخش افزود: متاسفانهافزایش شدید قیمت مواد اولیه و عدم دریافت قیمت واقعی قطعات تولیدی از طریق خودروسازان، منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای قطعه سازی شده و این جریان تولید خودرو را به یک سوم کاهش داده است.


 

سرکوب مالی خودروسازان ، مطالبات نجومی قطعه سازان را رقم زد


وی وضع کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را ناشی از سرکوب مالی خودروسازان دانست و گفت: توان مالی خودروسازان ماههاست به دلیل افزایش هزینه تولید افت کرده و این مساله موجب عدم پرداخت بدهی شرکتها و افزایش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان شده است.

نعمت بخش تاکید کرد: باید هر چه سریعتر تکلیف قیمت خودرو مشخص شود تا هم تکلیف خریداران در بازار روشن شود و هم خودروسازان از زیان مالی خارج شوند.


 

آیا دولت توان جبران زیان خودروسازان را دارد ؟!


دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به لزوم جبران زیان خودروسازان از سوی دولت در صورت تدوام شرایط کنونی قیمت ها پرداخت و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در صورتی که قیمت کالایی کمتر از هزینه های تولید آن در نظر گرفته شود و این مساله موجب ضرر و زیان تولید کننده شود دولت باید آن را جبران کند اما در شرایطی که دولت با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است آیا می تواند زیان 5 هزار میلیاردی دو شرکت ایران خودرو و سایپا را پرداخت کند .

نعمت بخش با ابراز امیدواری نسبت به اهتمام و تلاش وزیر جدید صنعت و معدن در خصوص رفع مشکل قیمت خودرو تصریح کرد: با درایتی از دکتر رحمانی وزیر صمت سراغ داریم به طور قطع به زودی در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری خواهند کرد.

وی همچنین به تغییر روند قیمت گذاری خودرو پرداخت و اظهار داشت: اگرچه وزیر سابق صنعت با تلاش خود صنعت خودرو را از دست قیمت‌گذاری شورای رقابت نجات داد، اما عملا شرکتها را با بوروکراسی شدیدتری مواجه کرد و با خروج شورای رقابت، شرکتها را گرفتار سازمان حمایت، کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار کرد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: البته سازمان حمایت دارای تیم کارشناسی قوی تری نسبت به شورای رقابت است بر این اساس طی 2 ماه گذشته سازمان مذکور تمام موارد مربوط به هزینه ها در نظر گرفته و با محاسبه آنها در جریان تولید و قیمت تمام شده، پیشنهاد قیمت جدید خودروها را به کمیته خودرو ارائه و لیست جدید قیمت ها با حضور نماینده 3 معاون وزیر تصویب شده است اما همچنان قیمت های جدید در انتظار ابلاغ ستاد تنظیم بازار است.


 

بانک ها و لیزینگ ها به کمک خریداران خودرو بیایند


وی با اشاره به طولانی شدن ابلاغ مصوبه لیست جدید قیمت خودروها گفت: متاسفانه وزیر سابق وزارت صمت برای اینکه تبعات ناشی از افزایش قیمت دامن وی را نگیرد و مورد هجمه قرار نگیرد در اعلام قیمت های جدید تعلل کرد و افزایش قیمت را به گردن وزیر جدید صنعت و معدن انداخت.

نعمت بخش همچنین در خصوص درصد افزایش قیمت خودرو گفت: رقم های پیشنهادی برای هر خودرویی متفاوت است و بر اساس ارزبری و قیمت مواد اولیه درصد افزایش قیمت خودروها از 80 تا 100 درصد خواهد بود البته مقرر شده تا خودروسازان برای جلوگیری از وارد‌شدن شوک بیشتر به بازار، این افزایش قیمت‌ها را در 3مرحله اعمال کنند.

وی در پایان خواستار حضور جدی تر بانک ها و لیزینگ ها برای کمک به خریداران خودرو شد و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که قدرت خرید مردم هم کاهش یافته باید بانک ها و شرکت های لیزینگ به کمک آمده و تا مردم هم بتوانند در این بازار بر اساس توان و نیازشان خرید کنند.



نظرات

  • مصطفی مصطفی (30 آبان 1397 ساعت 11:36)

    قابل اثبات است هزینه تعطیلی خودرو سازان (به طبع آن کاهش هزینه های الودگی هوا ،صفر شدن درامد دلالان گردن کلفت و کاهش هزینه های بیمارستانی مجروحان ، مسدومان و فوتی ها) برای کشور بسیار کمتر است از هزینه واردات خودرو

  • رضا رضا (30 آبان 1397 ساعت 09:57)

    این آقای نعمت بخش همون ***** هست که به خبرنگار می گفت مگه من باید مثل شما پراید سوار شم
    به نظر من باید بجای 100 درصد 500 درصد گرون کنن من که به شخصه راضی هستم فقط با یه شرط کوچولو به قول ایشان مثل تمام دنیا و اونم آزاد کردن گمرک و ورود سایر خودروهای خارجی هست بعد هرجور خواستید رقابت کنید

  • امیر امیر (30 آبان 1397 ساعت 09:46)

    دولت و حکومتی که نتواند از عهده مهار دسیسه خودروسازان زپرتی بر بیاد... چطور میخواد در مقابل آمریکا و استکبار جهانی و... مقابله کنه...

  • ایرانی ایرانی (30 آبان 1397 ساعت 02:42)

    ان شا الله حکومت با خودروسازها هردو باهم یکجا ساقط شدن و برن

  • محسن محسن (30 آبان 1397 ساعت 00:23)

    واردات خودرو آزاد بشه اونوقت خودروسازان داخلی

  • محمدی محمدی (30 آبان 1397 ساعت 00:18)

    آخه هیشکی زورش به این خودروسازای دروغگو و دزد نمیرسه!!!!!!کدوم ضرر؟!!!!!خدا لعنتشون کنه!!!هفت ماهه فروش نذاشتن قیمت بازار به واسطه خودشون سر به فلک کشیده حالا میخوان قیمتارو به حاشیه بازار بکشونن..همون بهتر که تعطیل کنن و به جاش واردات خودرو آزاد بشه

  • sadegh sadegh (29 آبان 1397 ساعت 23:56)

    سلام دوستان حدود هفتاد هزار خودرو در انبارهای سایپا و ایرانخودرو موجوده اگر مردم نمیخریدن الان باید التماس مردومو میکردن برای خرید الانم دلال های خودرو سازهادر بازار دارن تلاش میکنن قیمت پائین نیاد ضمنا آقای نعمت بخش شما قیمتو دوبرابر کن تعرفه رو هم آزاد ضمنا من خودرویی هستم میبینم چقدر ادم بی لیاقت صرف داشتن پارتی پست های مدیریتی رو گرفتن با حقوق بالای ۱۷ میلیون

  • داود داود (29 آبان 1397 ساعت 23:09)

    نعمت بخش و برکنار کنیین بعد ها خواهید فهمید که او چقدر خودرو رو گران کرد

    امیر امیر (30 آبان 1397 ساعت 10:42)

    فقط نعمت بخش نیست...
    صنعت خودرو *** ** ******* زیاد داره...
    نجفی منش و سازمان حمایت و خیلی از نمایندگان مجلس و حامیانشان...

  •  رضا رضا (29 آبان 1397 ساعت 22:51)

    ایشالا تعطیل بشن. جان و مال مردمو گرفتن

  • asad asad (29 آبان 1397 ساعت 22:28)

    از بیشرفترین مسوولان همین مسولین خودرو سازی است که از شرایط بوجود آمده چندمین بار است سوء استفاده میکنند وچندین صد برابر مظلومینها به اقتصاد مملکت ضرر زده اند اگر قوه قضاییه ورود کند حکمشان جز اعدام نیست

  • علی علی (29 آبان 1397 ساعت 21:54)

    اقای نعمت بخش خودروسازان درسال96ازمردم پول گرفتن بادلار3500چراقطعه خریداری نکردندکه خواهشا گردن تحریمهانیندازیدکه اصلا درست نیست به عنوان مثال پارس خودرومحصولات رنوراپیش فروش کردن ولی قطعه ازرنوخریداری نکردن والان به مشتری میگن بیایدپولتان رابگیرید راست میگویید پول مشتری رابراساس دلار12000تومانی بپردازید ای دزدهای کثافت شما راهم بایدمثل سلطان سکه اعدام کنند

  • علی علی (29 آبان 1397 ساعت 20:29)

    مملکت بخور بخوره و بی صاحب و انحصاری...هر بلایی سرمون بیارن حقمونه تجربه نشون داده مردم ایران هر چه قدر گرون بشه زیاد میخرن و هجوم میبرن. الهی به داد این مردنم برس امین.......

  • سیدی سیدی (29 آبان 1397 ساعت 20:12)

    این همه هیاهو برای این است که ساندروهای انبارشده رابه خریداران بدبخت تحویل ندهند وسود بیشتر به جیب بزنند،شاید رنو هرچی خودرو درسایپا بوده بار زده وباخود برده وما خبرنداریم،همه ضرر وزیان از جیب مردم پرداخت میشود وهیچکس متضرر نمیشود،تا ماباشیم به خودروسازهای داخلی اعتماد نکنیم.کجای دنیا باخریداران اینگونه برخورد میشود؟

  • انجمن فرهنگیان خوی انجمن فرهنگیان خوی (29 آبان 1397 ساعت 18:55)

    چه بهتر که تعطیل بشه. یه راهکار با فروش تهاتری نفت در قبال خودرو هم وطنان محترم با 20 میلیون تومان ماشین شاسی بلند لادای روسی که 50 سال بی غل و غش بدون 1 ریال هزینه تعویض قطعه کار میکنه و از نظر لوکس و زیبایی هم ردیف ماشین های پژو و رنو و غیره و ذالک هست. دولت بدو اقدام کن.

  • مظلوم مظلوم (29 آبان 1397 ساعت 17:59)

    سران مملکت به داد برسید کنترل از دست رفته ببینید چه خبر است جک اس۳ یک شبه شد ۱۵۹ میلیون درکارخانه.موقع ثبت نام آزاد ۱۳۵م بود .قوه قضاییه عدالت کجاست صاحب کرمان موتور چقدر گستاخ ونترس است که الگو به سایرین میدهد.جلویشان را بگیریید .به خاطر این اهانت باید از مردم عذرخواهی کنند.

  • مهدی مهدی (29 آبان 1397 ساعت 17:48)

    در این خودرو سازی ها تخته بشه بهتره , بجای افازایش کیفیت وبهره وری و کاهش فیمت , به فکر افزایش قیمت هستن . تعرفه ورود هودرو صفر بشه مردم اتومبیل در شان خود استفاده کنتد.

  • سحر سحر (29 آبان 1397 ساعت 17:22)

    با سلام
    به نظر من قیمت خودرو در ایران بالاتر از سطح جهانی هست و نباید افزایش قیمت داده بشه. برای سوددهی بیشتر خودروسازها باید رویکرد علمی رو دنبال کنند تا بتونند با سایر شرکتها رقابت کنند. امیذوارم همه حداقل صاحب یک خودروی خوب باشند.

  • علی علی (29 آبان 1397 ساعت 16:26)

    دندونی رو که هر دو سه روز یک بار عفونت میکنه باید کند انداخت دور .در کشور های دیگه دارن ماشین پرنده می سازن اینها توی مونتاژ پراید موندن هر دو سه روز یک بار هم تقاضای افزایش قیمت دارن .این مونتاژکارها باید تکلیفشون یکبار برای همیشه مشخص بشه .

  • ali ali (29 آبان 1397 ساعت 16:22)

    این گرانی را که بوجود آورده خودتان.چرا خودرویی را که در ۱۰ ماه پیش پیش فروش کردی به مردم نمیدی که شرایط بازار رو داری خودت ملتهب می کنی.چرا قطعات و خودروهای دپو میکنی به امید گرانی? چرا خودرو به قیمت بازار میدی به نمایشگاه و اونو با نرخ دولتی نمیدی به مصرف کننده؟ چرا نمی تونی دست ۴ تا دلال رو از فروش کوتاه کنی الا اینکه خودت نمیخای؟ تعهداتی رو که به مردم دارید بدهید به جهنم که تعطیل شوید بالاخره خود دولت فکری به حال این کارگرها مجبوربه بکنه

  • مسعود مسعود (29 آبان 1397 ساعت 16:06)

    سلطان های خودرو ساز هیچ تفاوتی با سلطان سکه ندارند و چهل سال است که مفسد الارض هستند!بابا در این کارخانه های مونتاژ کار را گل بگیرید، یکصدم تعرفه واردات خودرو را هم به بعنوان حقوق ماهیانه به کارگران زحمت کش خودرو سازیها بدهید.