بهرام پارسایی، در خصوص بازار و صنعت خودرو کشور، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد صنعت خودروسازی کشور بعد از ۵ دهه حمایت انحصاری و ایجاد بازار غیررقابتی هستیم.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که بحث ساماندهی بازار خودرو، ایجاد فضای رقابتی و کاهش تعرفههای واردات مباحثی مطرح میشد خودروسازان اعلام میکردند که با این اقدامات تولید داخل مورد هدف قرار میگیرد، گفت: در شرایط کنونی نیز خودروسازان اعلام میکنند با کمبود قطعه برای تولید مواجه شدهاند و امکان تولید ندارند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی که توسط خودروسازان تولید میشود محصول داخلی نیست و قطعات آن وارداتی است، ادامه داد: اگر خودروسازان برای تولید از ارز با نرخ آزاد استفاده میکردند این امکان وجود داشت تا اعلام کنند هزینه تمام شده آنها بالاتر از قیمت فعلی محصولات است، محصولات خودروسازان کشور در مقایسه با هر خودروساز با کیفیت، خدمات و امکانات بالاتر گرانتر به فروش میرسند. بازدید فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از شرکت خودروسازی سایپا
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در گذشته گزارشهای در خصوص وجود مافیا خرید قطعه از قطعه سازان و فروش چندین برابری آن به خودروسازان دریافت کردهایم، عنوان کرد: اگر محصولات تولیدی خودرو در کشور گران تولید میشود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد.
وی با بیان اینکه اگر واقعا خودرویی با این کیفیت، خدمات و امکانات از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و سایر موارد با این قیمت تمام شده تولید میشود نشان از سوء مدیریت در خودروسازان داخلی دارد و بهتر است این صنعت را تعطیل کنیم، تصریح کرد: با وجود این حجم از حمایتهای مادی، معنوی و رانت گونهای که از صنعت خودرو انجام و فضای غیر رقابتی که در اختیار آنها قرار گرفته میشود اگر مجددا اعلام میکنند قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمتهای فروش است باید این خودروسازیها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۵ دهه حمایت گسترده از صنعت خودرو کشور مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول و توجیه نیست، خاطرنشان کرد: خودروسازان کشور ما با وجود اینکه تنها خودروسازان دنیا هستند که محصول خود را پیش فروش میکنند ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند، مشکل اساسی این صنعت به نحوه مدیریت آن و حمایتهای انجام شده طی سالیان اخیر بر میگرددو سایر صنایع فدای خودروسازی شدهاند.