1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فردا طرح ساماندهی بازار خودرو به صحن مجلس می‌رود

فردا طرح ساماندهی بازار خودرو به صحن مجلس می‌رود

7 آذر 1397
  • 3

بهرام پارسایی افزود: یک فوریت طرح مزبور در دوم اردیبهشت ماه سال جاری با 160 رای در مجلس مصوب و جهت بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن این نهاد قانون گذاری ارجاع شد.

وی همچنین اظهارداشت: طبق قاعده 45 روز پس از تصویب طرح در خانه ملت بایستی از سوی کمیسیون صنایع و معادن به صحن مجلس ارائه می شد که متاسفانه این روند با تاخیر زمانی بیش از شش ماه مواجه شده است.

 فردا طرح ساماندهی بازار خودرو به صحن مجلس می‌رود

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: نکته قابل توجهی که در این بین وجود دارد اینکه خواست و ایده اولیه طرحان طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بطور کامل تغییر کرده است.

وی همچنین در خصوص شکل گیری طرح ساماندهی بازار خودرو افزود: شکایات زیادی از طرف مردم در خصوص بازارآشفته خودرو به کمیسیون اصل 90 مجلس واصله و به تبع پرونده ای در این زمینه مفتوح شد.

پارسایی بیان داشت: با توجه به بررسی های صوت گرفته معلوم شد بخش عمده این نابسامانی ها در بازار خودرو به علت خلاء قانونی است.

وی گفت: بر این اساس به مدد مشاوران و کارشناسان توانمند و همینطور مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طرحی در راستای ساماندهی وضعیت فعلی بازار خودرو تهیه و تدوین شد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: هدف اصلی از تدوین طرح مزبور ایجاد یک فضای رقابتی در بازار خودروی داخلی بود که شوربختانه این فضا در حال حاضر بطور کامل انحصاری و غیر رقابتی است.

وی تصریح کرد: انحصاری بودن صنعت خودرو طی چند دهه گذشته ضمن عدم پیشرفت رو به جلو در واحدهای خودروسازی خدمات و پاسخگویی به تعهدات در این مجموعه نیز رضایت بخش نیست.

پارسایی گفت: جلوگیری از آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها از دیگر اهداف مهم تدوین این طرح بود.

وی افزود: مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عامل 82 درصد بروز آلودگی هوا درکلانشهر تهران مربوط به خودروهاست.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: نا امن بودن خودروهای تولید داخل هدفی دیگری بود که در این طرح مورد توجه طراحان قرار گرفت.

وی گفت: متاسفانه به دلیل ضعف شدید ایمنی خودرهای تولید داخل هرساله جامعه و مردم در اثر تصادفات جاده ای تلفات و هزینه های سنگینی جانی و مالی پرداخت می کنند.

پارسایی در ادامه افزود: تمامی این موارد در طرح ساماندهی خودرو لحاظ تا فضا به سمت شرایط رقابتی و تامین حقوق مصرف کنندگان سوق پیدا کند.

منبع تسنیم


نظرات

  • سعید ایرانی سعید ایرانی (8 آذر 1397 ساعت 14:06)

    مگر مافیا خودرو و ترس نمایندگان مجلس و بدبختی ملت ساکت ایران اجازه رقابت به خودروهای آشغال خارجی رو با خودروهای آدمکش داخلی میده
    زرشک
    نماینده ترسو فقط
    حتی اجازه ورود تریلر هم خودرو سواری فروشها نمیدند.
    مملکت تصادفات فقط

  • تحلیلگر تحلیلگر (7 آذر 1397 ساعت 17:50)

    در همه جای دنیای قیمت اجناس را و کالا را شرکت سازنده تعیین می کند مثلا قیمت انواع اتومبیل و یا تلفن همراه را کارخانه سازنده اعلام میکند آن هم نه بر اساس قیمت بازار بلکه بر اساس قیمت تمام شده بعلاوه سود متعارف که غالباً بین 10 تا 20 درصد می باشد که در بازار رقابتی امروز حتی به 5 درصد هم می رسد ولی در ایران برعکسه مردم قراره زیان انباشته خودرو سازان در گذشته را بخاطر بی مدیریتی آنها جبران کنند ، ظاهراخودرو سازان و نمایندگان مجلس و دولت به تنها چیزی که فکرنمی کنند قدرت خرید مردم می باشد اگر قدرت خرید مردم در این معادله بسیار ساده لحاظ نگرد منجر به کاهش فروش و در نتیجه افزایش بهای تمام شده به جهت ثابت بودن هزینه های سربار تولید ، می گردد و این موضوع باعث ایجاد حالت رکود تورمی همانند بازار مسکن شده و در دراز مدت منجر به ایجاد زیان برای خودرو سازان و یا هر تولید کننده دیگر می شود ، این اشتباهی بود که در دولتهای قبلی نیز تکرار شده و مجدداً تکرار می شود گویی در نظام اقتصادی ایران حتی بدیهیات اصول اقتصادی و حسابداری رایج در دنیا به عمد مورد استفاده قرار نمی گیرد،هیچ کجای دنیا زیان چندین ساله را یکساله جبران نمی کنند ولی در ایران به گونه ای دیگریست این خیانت به این مردم و فرزندان ماست

  • ناشناس ناشناس (7 آذر 1397 ساعت 11:19)

    تا حالا 1000 تا از این طرح ها رفته به مجلس، اما کو نتیجش؟!؟! دوباره همون آش و همون کاسه! فقط می خوان الکی به مردم القا کنن که ما هواتون رو داریم، اما همه می دونن فیلمی بیشتر نیست!