1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نماینده مجلس: دلالان، خودِ خودروسازان هستند

نماینده مجلس: دلالان، خودِ خودروسازان هستند

11 آذر 1397
  • 17

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در برنامه مناظره که با موضوع "آزادسازی قیمت خودرو" شب گذشته برگزار شد، با اشاره به این که خودروسازان باید خود را در مقام پاسخگو قرار داده و به تشریح این موضوع بپردازند که آزادسازی قیمت خودرو باید با چه مکانیسمی انجام شود، گفت: اگر با شرایط فعلی که فضایی کاملا انحصاری است، بخواهیم آزادسازی قیمت‌ها را در بازار خودرو انجام دهیم موضوعی کاملا اشتباه است.

 نماینده مجلس: دلالان، خودِ خودروسازان هستند

نماینده شیراز در مجلس افزود: بستن مرزهای کشور بر روی واردات خودرو و ایجاد رقابت میان خوروسازان داخلی به معنای وجود رقابت در بازار خودروی کشور نیست؛ چرا که 80 میلیون ایرانی را محکوم می‌کنیم که خودروهای داخلی را به هر قیمتی که خوروسازان می‌گویند باید بخرند. ضمن این که واردات خودرو نیز همواره با تعرفه سنگین همراه بوده است.

وی اضافه کرد: اگر قرار است آزادسازی قیمت در صنعت خودرو وجود داشته باشد، باید اجازه دهیم رقابت در این صنعت بدور از انحصار صورت گیرد، که در این صورت به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهیم رفت.

پارسایی اذعان داشت: رفتار کنونی خودروسازان در کشور به‌گونه‌ای است که چون خودروسازان احساس رقابت با یکدیگر نمی‌کنند، تا جایی که امکان دارد قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و مردم نیز حق انتخابی بجز خرید خودروهای داخلی ندارند.


عدم عرضه خودروسازان، عامل افزایش قیمت‌ها


وی با انتقاد از قیمت دوگانه خودرو در بازار داخلی کشور، در خصوص دلایل بروز چنین مشکلی گفت: در شرایط کنونی به دلیل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم که این موضوع اجحاف کامل در قبال مردم است.


دلالان، خود خودروسازان هستند


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین با اشاره به این که رانت‌خوار و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خواد خود خودروساز است تصریح کرد: این رفتار خودروسازان است که موجب می‌شود فضا به این سمت و سو حرکت کند و پیشنهاد خوردوسازان مبنی بر این که قیمت کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، تاییدکننده این موضوع و بیانگر این اتفاق است که افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و در پی آن رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد موضوعی است که از قبل توسط خودروسازان برنامه‌ریزی شده است.

وی با تاکید بر این با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو که انحصار در دست خودروسازان است مخالف هستم گفت: این نحوه آزادسازی اجحاف در حق میلیون‌ها ایرانی است، و نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی قیمت‌ها را در بازار خودرو افزایش دهیم.

وی با طرح این پرسش که آیا با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو، شاهد افزایش کیفیت خودرو و نیز افزایش رضایتمندی مصرف‌کننده خواهیم بود یا نه؟ گفت: طبیعتا جواب این پرسش‌ها منفی است و حتی طرح این موضوع در شرایط کنونی اشتباه بوده و فریب افکار عمومی برای افزایش قیمت‌ها است.


با روند فعلی، تا یک ماه آینده قطعه‌سازی کشور متوقف می‌شود


رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم در این برنامه گفت: در شرایط بسیار نامناسبی در صنعت خودرو قرار داریم و متاسفانه از ابتدای امسال تا کنون 37 درصد نیروهای شاغل در حوزه قطعه‌سازی کشور آن هم به دلیل عدم توانایی در تولید قطعه، تعدیل و از کار بیکار شده‌اند، بنابراین اگر روند کنونی ادامه پیدا کند تا یک ماه آینده صنعت قطعه‌سازی کشور متوقف خواهد شد.

محمدرضا نجفی‌ منش با اشاره به این موضوع که تعطیلی قطعه‌سازان موجب خوشحالی واردکنندگان خواهد شد، در مورد مشکلات عمده قطعه‌سازان گفت: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، عدم دریافت مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودرویی، مشکلات موجود در تامین مواد اولیه در داخل و خارج کشور و نیز بدهی‌های انباشته شده از جمله این مشکلات است.

وی با بیان این مطلب که 80 درصد قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی در داخل تامین می‌شود و 20 درصد بقیه از خارج کشور وارد می‌گردد، اضافه کرد: برای قطعات وارداتی با مشکلات و سختی‌های فراوانی مواجه هستیم که البته این مشکلات را به ریاست جمهوری و سایر مراجع انعکاس داده‌ایم.


هر چیزی که راه برود و چرخ داشته باشد خودرو نیست


نماینده ساوه و عضو کمیسیون صنایع مجلس هم در این برنامه اظهار داشت: پیش از پرداختن به این موضوع که آیا باید آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد یا خیر باید به این پرسش پاسخ دهیم که در 50 سالا گذشته چه اقداماتی در صنعت خودروی کشور انجام داده‌ایم که خودروسازی ما که می‌توانست کمک حال اقتصاد کشور بویژه در دوران تحریم باشد، امروز به جایی رسیده است که با دست خودمان و با ایجاد انحصار، نه تنها موجب از میان رفتن آن شده‌ایم، بلکه موجب بروز مشکلاتی برای صنایع مختلف از جمله قطعه‌سازان نیز شده‌ایم.

محمدرضا منصوری گفت: طبیعی است که وقتی رقابت از هر جامعه‌ای گرفته شود آن مجموعه از بین می‌رود، و در صنعت خودروی کشور نیز شاهد این اتفاق هستیم؛ چرا که با وضع تعرفه سنگین بر واردات خودرو موجب ایجاد انحصار در کشور شدیم و این موضوع موجب پایین آمدن کیفیت تولید خودرو شد.

وی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر خودروهایی در کشور تولید می‌شود که این خودرو باید 25 سال پیش از چرخه تولید خارج می‌شود گفت: ما در کشور در حال تولید خودرو نیستیم، و باید صنعت تولید خودرو در کشور را تولید شبه خودرو بنامیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: هر چیزی که راه برود و چرخ داشته باشد خودرو نیست تصریح کرد: شاهد این ادعا، این است که باید ببینیم کدام کشور از ما خودرو خریداری کرده است.

منصوری در ادامه با اشاره به این که همه چیز در کشور ما در خدمت صنعت خودرو است گفت: قیمت برق و گاز ارزان و نیز نیروی انسانی ارزان و ... ایران ارزان‌ترین قیمت‌ها در دنیا است، بر این اساس چرا با وجود همه این امکانات نتوانسته‌ایم خودرویی در کشور تولید کنیم که بتواند صادر شود. بنابراین اگر خودروی تولید داخل کشور از کیفیت مناسبی برخوردار بود، صادرات خودرو را در کشور شاهد بودیم.

وی با بیان این موضوع که خودروسازان ما به دلیل عمکرد نامناسب، در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارند گفت: این موضوع یک فاجعه است و چهار سال بعد میزان این بدهی به بیش از 100 هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید. بر این اساس باید جلوی این فاجعه را هر چه زدوتر بگیریم.

منبع تسنیم


نظرات

  • ا ا (12 آذر 1397 ساعت 11:51)

    آقایان اگر نمی دانید بدانید ! و موضوع را پیچیده نکنید. من چهارشنبه هفته گذشته یک خودرو دنا معمولی را که شرکت ایران خودرو 47 میلیون فروخته 84 میلیون مجبور شدم بخرم (چون راه دیگری نداشتم) . اگر فرض کنیم خودرو ساز 30 درصد این قیمت را سود برده(که نبرده !) یعنی 14 میلیون سود کرده ولی دلال (نمایندگی و...) 37 میلیون سود کرده .حال باید پیدا کنیم پرتقال فروش را . برای عوام فریبی در خصوص گرانی نان ( که من جایی ندیدم ) در تلویزیون گزارش تهیه میکنند ولی برای این موضوع کسی پا پیش نمی گذارد. آیا نمی شود حساب کشی کرد یا نمایندگان ملت با تهیه فرمولی حداقل مالیات این 37 میلیون ( ها ) را بگیرند مشتری به جهنم. سود سازنده حداکثر 30 درصد ولی دلال حتی بیش از 100 درصد . متولی کجاست

  • مریم مریم (12 آذر 1397 ساعت 09:54)

    شک نکنید حتی یه درصد که این نابسامانی بازار واین بلبشوی بازار خودرو،کارخودهمین لگن سازامونه.من قبل از اینکه انقد قیمتهارو فضایی بالا ببرن به خاطر بدهی مجبور شدم ماشینمو بفروشم که دقیقا سریک ماه یهو چنان قیمتها بالارفت که هاج وواج موندم. واسه اینکه باقی پولم از بین نره حداقل بتونم یه پراید لااقل بخرم رفت سراغ سایتها یه لیست از مواردی که با پولم جور درمیومد حدودا ،باورکنید از 70،80 موردی که تماس گرفتم اونم نه یبار 10،11بار تمامشون شماره های فیک که فقط برای دامن زدن به افزایش قیمتهاتوسط همین خودرسازها ودر اصل نمایندگان بی غیرتشون انجام شده بود که جو بازار و به نفع مصالح خودشون آشفته و روانی کنند شاید در بین اینها تعداد انگشت شماری هم واقعا برای فروش ماشین گذاشته بودن که با تاثیر گرفتن از تعداد بالای آگهی های دروغین این از خدا بی خبرها مردم هم گول این قیمتها روخورده و در نتیجه وضعیت اینی شده که میبینیم .فقط واقعا هرکسی در این مورد مسئوله و قراره اعلام قیمتها به عهده این سازمان یا شخص باشه میخواهیم که واقعا شرایط بد زندگی اشخاصی مث بنده رو که تمام روز و میدوئم آبرومندانه زندگی کنم و در نظر بگیرن .ماها دیگه نمیتونیم زیر بار این افزایش قیمتها سر بلند کنیم انصاف نیست کهیه عده قلدرمآبانه جیبشونو با تلکه کردن افراد ضعیف جامعه پرکنن.اگه به افزایش قیمت بود که همین 4 ،5 ماه پیش حدود 7 درصد گذاشتن رو قیمتهاشون اینا سیر بشو نیستن

  • پروین پروین (12 آذر 1397 ساعت 08:57)

    هیچکس با خودروسازهای داخلی که ازمدتها قبل پول این مردم بیگناه را گرفته والان با وجود داشتن خودرو درانبار به علت نوسانات ارز ،ازتحویل آن به مشتری امتناع میکنندکاری ندارد! آنها آزادند یک روز به مشتری بگویند خودرو جانشین میدهیم یاسود بانکی میدهیم یا جدول تنظیم میکنند و....متاسفیم برای مدیرانی که تعهدی نسبت به آنچه که به مردم قول داده اند ،ندارند.ومتاسفیم برای خودمان که به این افراد اعتماد کردیم!هیچ کجای دنیا این برخورد را با مشتری نمیکنندوبه مردم احترام میگذارند.

  • حسین حسین (12 آذر 1397 ساعت 08:52)

    درود براین نماینده که حرف دل مردم رومیزنه ولعنت بر دلالان خودروساز که مردم مظلوم رو بیچاره کردند

  • مرتضی مرتضی (12 آذر 1397 ساعت 08:09)

    درود بر تو ای نماینده ایرانی، شیر مادر حلالت که حرف حق رو گفتی...
    کوتاه نیاین جلوی این خودروسازان ما حاظریم بیکار بشیم ولی این روباهان مکار جمع کنن برن از این مملکت.

  • امیر امیر (11 آذر 1397 ساعت 21:40)

    البته که نمایندگان مجلس نسبتا خوب درمقابل آشغالسازها دراومدند.
    ما ملت نتیجه میخوایم. و پشتیبانی ملت از دولت، مجلس و حکومت، در گرو نتیجه است.

    هرچند خودرو سازها هم دولت و... را تهدید کردند. پس اگر دولت هم کوتاه بیاد، بی کفایتی و بی قدرتی خودش رو به نمایش میذاره. نه فقط در داخل بلکه برای تمام دنیا.

  • احمد احمد (11 آذر 1397 ساعت 19:04)

    اگه فضولات حیوانی رو هم فقط دو شرکت تولید می کرد باور کنینن بازارو می گرفتن دستشون

  • نیما نیما (11 آذر 1397 ساعت 17:59)

    شما این حرفا رو به آخوند و مسولین این کشور بزنی هیچی نمیفهمه داداش اونا فقط کلمه "بمب" و "موشک" رو قشنگ متوجه میشن.

  •  عبدالله عبدالله (11 آذر 1397 ساعت 13:52)

    ایکاش مسئولین مقداری هم برای گرانی گوشت - برنج- مرغ و ماهی - حبوبات میوه و تره بار و خشکبار وشوینده ها لوازم یدکی - لاستیک - لوازم خانگی و .............. که دو تا چهاربرابر شده فکر و طرح وبرنامه برای حمایت از مردم اعلام نمایند .

    امیر امیر (11 آذر 1397 ساعت 19:26)

    خیلی از ما دنبال خرید یکی ازین آشغالها هستیم که بشه مسافرکشی یکم کمک خرج بشه بتونیم گوشت و برنج و... بخریم
    کاملا درک میکنم چی میگی برادر من...

  • وحید بابایی وحید بابایی (11 آذر 1397 ساعت 12:44)

    سلام کاش همه نماینده ها وجدان ایسون و داشتن خداحفظش کنه که حق میگه و حرف دل مردم

  • ایرانی ایرانی (11 آذر 1397 ساعت 11:59)

    در هر صورت سعی کنید ومراقب باشید که زیان وضرر خودتان را لز جیب مردم جبران نکنید من برای خودرو ثبت نام کرده ام بی شک اگر گران بشه هیچ وقت نمی خرم این مدت پولم پیش شما خوابیده به درک

  • اس اس (11 آذر 1397 ساعت 10:45)

    خودروسازان شده محل فساد و رانت
    یکی نیست در اینا رو تخته کنه کل مدیران اینا باید دستگیر و به زندان تحویل داده بشن

  • فرزاد فرزاد (11 آذر 1397 ساعت 09:50)

    تابحال انبارداران آشغال جمع کن بودند که حالا با حفظ سمت دلالی نیز به وظایفشان اضافه شد، خدا بده قوت پهلو،آن!!!ایشالله به همین زودی بازنشست اجباری بشید و برید با خودروهای داخل،خارجیتون حال کنین،

  • فرزاد فرزاد (11 آذر 1397 ساعت 09:34)

    با حذف دو آشغال جمع کن وطنی هم ارزش پول بالا میره هم مردم خواهند دید که جهانیان با پول پرآید و سمند و & میشه چه خودروهایی خرید،،،حالا هی نرخ ارز و تعرفه واردات رو ببرید بالا

  • امیر امیر (11 آذر 1397 ساعت 08:42)

    خودروسازان با معاملات صوری بازار رو خراب کردند که الان به خیال خودشون بر اساس بازار قیمتگذاری جدید انجام بشه.
    وگرنه کدوم آدم عاقلی حتی 25 میلیون پول به ماشینی مثل پراید میده؟ خودشون بین خودشون ماشینو با قیمت فلان معامله صوری میکنند، ثبت و منتشر میکنند. مردم ساده هم دنباله رو اونها
    اگر حکومت مردمی است، همه میخواهیم ضمن اینکه هیچگونه افزایش قیمت نباید باشد،بلکه خودروسازان حقه باز و مکار و حامیان آنها باید محاکمه و مجازات بشوند...

  • hamid hamid (11 آذر 1397 ساعت 08:31)

    من به این بنده خدا رای میدم .رای ما آقای بهرام پارسایی (همین که میگه دلال خودشونن بازم خوبه گرچه دردی دوا نمیکنه از ما)