1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیشنهاد ۲ راهکار برای خودروسازان برای برون رفت از زیان

پیشنهاد ۲ راهکار برای خودروسازان برای برون رفت از زیان

14 آذر 1397
  • 4

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه و تحلیلگر صنعت خودرو گفت: بر خلاف اعتقاد موجود در جامعه مبنی بر حمایت دولت از صنعت خودروسازی، دولت حمایت چندانی از صنعت خودروسازی انجام نمیدهد؛ زیرا افزایش نرخ تورم که به دلیل افزایش نرخ ارز ایجاد شده، باعث شده است که تمام کالاها تا میزان ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته باشند.

مازیار فتحی افزود: قیمت بازار خودرو به نسبت تورم رشد کرده، اما به دلیل محدودیتهایی که شورای رقابت اعمال کرده بود، مجوز افزایش قیمت کارخانه خودروسازان تنها به میزان 10 تا 20 درصد داده شد که تاثیر چندانی در سوددهی این کارخانجات ندارد؛ چرا که مواد اولیهمورد نیاز کارخانجات خودروسازی مانند ورقهای فولادی مورد استفاده برای تولید خودرو تا میزان چند صد درصد افزایش داشته است.

 پیشنهاد ۲ راهکار توسط خودروسازان برای برون رفت از زیان

وی به مشکلات قدیمی و مداوم این صنعت نیز اشاره کرد و گفت: هزینه تامین مالی خودروسازان بسیار زیاد است؛ این مشکل به سالهای90 تا 94 باز میگردد که این شرکتها به دلیل کاهش میزان فروش و وجود مشکل در تامین قطعات، با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم کرده و حتی برای ورشکسته نشدن، دست به تامین مالیهایی زدند که همچنان درگیر بازپرداخت آنها هستند.

فتحی به راهکارهای خروج از بحران نیز اشاره و اظهار کرد: دو راهکار برای برونرفت از زیان وجود دارد؛ در وهله اول، آزادسازی قیمتها به صورت منطقی است. در صورت آزادسازی قیمتگذاری، مشکل نقدینگی خودروسازان تا حدود زیادی حل خواهد شد و این شرکتها میتوانند از سویی طلب قطعهسازان را پرداخت کنند و از سوی دیگر، با افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش خود حل مشکلات را آغاز کنند.

وی افزود: در وهله دوم، این خودروسازها همچنان باید اصلاح ساختار سرمایه داشته باشند، داراییهای غیر مولد خود را به فروش برسانند و از سوی دیگر افزایش سرمایه پی در پی از محل تجدید ارزیابی داراییها و آوردهها داشته باشند تا از این بحران خارج شوند.



نظرات

  • رحمت رحمت (14 آذر 1397 ساعت 14:10)

    خوب خودروسازان از وضعیت بد خرج شدند این وسط مصرف کنندگان باید تاوان بدهند

  • ایرونی ایرونی (14 آذر 1397 ساعت 13:31)

    منظورش از آزاد سازی قیمت خودرو چیه ؟ غیر از اینه که انتظار دارن پراید بشه ۵۰ میلیون

  • M M (14 آذر 1397 ساعت 10:57)

    میخوام درش گل بخوره با این راهکارت نکشیمون کارشناس خیلی از اون مخت کار نکش......

  • علی علی (14 آذر 1397 ساعت 09:56)

    با سلام لطفاٌ نظرات دلالان خودرو را منتشر نکنید زیرا برای سایت وزینتان تاثیر بد خواهد داشت ودر ضمن در صورت امکان تنها خبرهای رسمی صنعت خودرو را پوشش دهید.