کیا اسپورتیج همچنان یک کراس اور زیبا و با ارزش است که می توانید با خیال راحت آن را به دیگران پیشنهاد دهید. با این وجود به نظر می رسد این رفت و آمدهای محصولات کیا و استفاده از تجربیات به دست آمده سبب می شود تا این کمپانی کره ای با لشکری از سربازان اسپورتیج قوی تر از قبل وارد سال 2015 یا سال های بعد از آن شود.
کیا برای سال 2014 یک اسپورتیج تازه نفس را وارد میدان کرده است و ما شانس این را داشتیم که مدتی را با این خودروی دوست داشتنی در انگلستان رانندگی کنیم. چراغهای LED و چراغهای عقب جدید به اضافه رینگ و لاستیک های اصلاح شده و یک جلو پنجره جدید همه می تواند تغییرات جزئی باشد که شاید از نظر بعضی ها حتی کمی هم توی ذوق بزند ولی در نهایت کیا اسپورتیچ نیمه فیس لیفت شده هنوز هم عالی به نظر می آید.
با اینکه از نظر ظاهری گویی تغییراتی زیادی در اسپورتیج رخ نداده است ولی تغییرات داخل اسپورتیج CRDi کاملا واضح است، تغییرات اعمال شده در داشبورد و صفحه نمایش رنگی 3/4 اینچی که بین دستگاه تماس تا نمایشگر مسافت نصب شده است و اطلاعات مربوط به میزان مصرف سوخت همگی از نکاتی است که همان لحظه اول دستگیرتان خواهد شد.
سیستم navigation یا مسیریابی اسپورتیج نیز همچنان از سیستم 3 ماهواره ای با صفحه نمایش 7 اینچ لمسی و رابط کاربر پسند و اطلاعات جامع کیا بهره می برد.
نمایش گر وضعیت آب و هوا که در زیر نور آفتاب خوانایی مناسبی نداشت اکنون وضعیت بهتری پیدا کرده است. در مجموع، کابین کیا اسپورتیج دچار بهبودهای ملموسی شده است و نشان می دهد کیا با تغییرات طراحی داخلی و زیبا و کاربردی کردن داخل اسپورتیج نگاه ویژه ای به بازار دارد.
اسپورتیج جدید به یک شیشه ضد صدا مجهز شده است که ورود صداها را به داخل کابین تا حد زیادی کاهش می دهد. اگرچه کیا در این امر کاملا موفق نبوده و همچنان صدای زوزه باد و برخی صداهای دیگر به گوش شما می رسد.
صدای موتور این خودرو بیشتر از اسکودا Yeti یا نیسان قشقایی وارد کابین می شود. با این وجود، ظرفیت کابین اسپورتیج 564 لیتر، نیسان قشقایی 439، هیوندای ix35 برابر 464 و اسکودا Yeti معادل 416 لیتر است.
هر گونه نقشه کیا برای چابکی شاسی اسپورتیج 1.7 CDRi در نظر گرفته به خاطر سیستم فرمان پذیری و هدایت فوق العاده کند آن نقش بر آب می شود ولی چنین مشکلاتی را می توان کنترل کرد. تنظیمات سیستم تعلیق خودرو خیلی راحت با جاده های عجیب و ترسناک انگلستان کنار آمد.
در مدل 2014 موتور تغییر چندانی نداشته و از یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی 6/1 لیتری تخت در کنار یک توربو دیزل 7/1 یا 2 استفاده شده است. بهترین فروش مربوط به کیا اسپورتیج 7/1 بوده است که توان آن 114 اسب بخار است. اگر چه راضی کننده نیست ولی برای مصارف روزانه و داخل شهر خوب است.
قیمت اسپورتیج 2014 از 23 هزار و 095 دلار آغاز می شود. سیستم تعویض دنده آن 6 سرعته دستی و این مدل یک خودروی دیفرانسیل جلو است. اسپورتیج 1.7 CDRi سرعت 0 تا 100 را در 9/11 ثانیه پر می کند و سرعت حداکثر آن برابر 107 مایل در ساعت است.
از جمله آپشن های اضافه شده به خودرو نیز می توان به حسگرها پارک، دوربین عقب با کیفیت crystal-clear، سیستم FlexSteer مخصوص کیا نام برد که به راننده اجازه می دهد تا بین سه مرحله از سیستم کمکی راننده یکی را انتخاب کند.
مسلما طرفداران خودروهای کیا و به خصوص مدل اسپورتیج که مدتها در بازار ایران حضور داشته کم نیستند. پس نظر فراموش نشود.