اگر به تازگی به وب سایت فامیلی موتور (نماینده رسمی هوندا در ایران ) مراجعه کرده باشید متوجه میشود که مشخصات فنی خودرویی جدید، یعنی هوندا آکورد کوپه را در سایت خود درج کرده است. پس احتمالا باید به زودی منتظر حظور این خودروی کوپه در بازار ایران باشیم.پس از طراحی کاملاً جدید هوندا آکورد در سال گذشته، این خودرو با بهرهوری سوخت بهتر، کابین باکیفیتتر و عملکرد بهتر، همچنان یکی از پرفروشترین خودروهای کلاس سدان خانوادگی جهان محسوب میشود. حالا مدل کوپه این خودرو هم میتواند انتخابی برای جوانترها و خانوادههای کمجمعیت باشد. باوجود اینکه بازار کوپههای اندازه متوسط، رو به کسادی میرود، هوندا همچنان روی عرضه آکورد کوپه پافشاری میکند.
در حالی که آکورد جدید 2.5 سانت کوتاهتر از مدلهای قبلی است، اما به لطف طراحی داخلی مناسبتر و فاصله بین دو محور 2.73 متری، 99 لیتر به فضای داخلی و 56.6 لیتر به فضای بار آن افزوده شده است. پوشش داخلی حتی شیکتر و زیباتر هم شده است. رنگآمیزی تیره و طراحی نسبتاً شلوغ نسل قبلی، جای خود را به طراحی ساده با طرحبندی کنترل شده و با کیفیت بالاتر داده است. یک صفحه نمایش 8 اینچی با وضوح بالا در داشبورد مرکزی به صورت استاندارد قرار گرفته که با دوربین عقب، سیستم رادیوی اینترنتی پاندورا، سیستم سرگرمی، ناوبری و با قابلیت اتصال به گوشی موبایل و ارسال پیام متنی تجهیز شده است. یک صفحه نمایش کوچکتر نیز در کنسول مرکزی برای کنترل تجهیزات قرار دارد.
کابین جادار با صندلیهای راحت و تجهیزات مناسب همراه گشته است و سواری آرامی را نیز به ارمغان میآورد. ترکیب راحتی و فضای داخلی برای استفاده روزمره نیز مناسب به نظر میرسد.
طراحی بیرونی آکورد کوپه با حذف دو درب از مدل سدان و افزودن کمی چاشنی اسپرت به هود، جلوپنجره و سپر جلو و چرخهای خودرو همراه بوده است.
آن چیزی که از یک خودروی کوپه انتظار میرود، دینامیک بالای رانندگی است. آکورد کوپه با سیستم تعلیق مک فرسون استروت و فرمان دقیق با کنترل الکتریکی، این انتظار را برآورده میسازد. البته نباید آن را با ب ام و سری 4 کوپه اشتباه بگیرید یا حتی کوپههایی چون تویوتا GT86. در واقع این یک سدان کوپه است که علاوه بر فضای جادار، قابلیتها و طراحی کمی اسپرت تری نیز دارد.
در بخش پیشرانه، موتور پایه چهار سیلندر 2.4 لیتری با تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا i-VTEC قادر به تولید قدرت 185 اسب بخار در دور موتور 6400 دور بر دقیقه و گشتاور 181 پوند فوت یا 245 نیوتن متر در دور موتور 3900 دور بر دقیقه میباشد. برای انتقال نیرو به صورت استاندارد از یک گیربکس شش سرعته دستی یا CVT خودکار استفاده میشود. سیستم اگزوز دوتایی باعث شده قدرت 5 واحد و گشتاور 1.3 نیوتن متر افزایش یابد.
مصرف سوخت در مدل CVT بسیار بهینه بوده و در شهر 8.7 و در جاده 6.5 لیتر و به صورت ترکیبی 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. در مدل دنده دستی، مصرف سوخت در شهر 9.8 و در بزرگراه 6.9 و به صورت میانگین 8.4 لیتر میباشد.
در یک رده بالاتر میتوان مدل شش سیلندر 3.5 لیتری را انتخاب کرد که برای مدل کوپه اسپرت، مناسبتر میباشد. این پیشرانه هم با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها قادر است 278 اسب بخار نیرو در دور موتور 6200 و 342 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4900 تولید کند. گیربکسهای این مدل نیز میتوانند شش سرعته دستی یا شش سرعته خودکار باشند. مصرف سوخت مدل اتوماتیک شش سیلندر به صورت میانگین 9.4 لیتر در صد کیلومتر میباشد. یک سیستم مدیریت سیلندر در این مدل بکار گرفته شده که در حالت کروز در بزرگراهها با کاهش نیمی از سیلندرها از چرخه، مصرف سوخت را به 6.9 لیتر کاهش میدهد.
در اواخر سال 2014 یک مدل هیبریدی هم با مصرف سوخت متوسط 5 لیتر از آکورد کوپه را شاهد خواهیم بود.
آکورد کوپه در چهار سطح و تریم ارائه میشود. تریم LX-S شامل صفحه نمایش 8 اینچی، دوربین دید عقب، چرخهای آلیاژی 17 اینچی، سیستم تهویه دو ناحیهای اتوماتیک، سیستم صوتی با چهار بلندگو، کروز کنترل و اسپویلر عقب میباشد. همچنین میتوان تعداد دیگری از تجهیزات را از جمله صندلیهای الکتریکی با قابلیت تنظیم ارتفاع برای راننده و پاور ویندوز و ورود بدون کلید را نیز نام برد. قیمت این تریم از 23775 دلار آغاز میشود.
تریم EX یک سقف بازشوی الکتریکی، یک سیستم صوتی با صفحه نمایش لمسی، چراغهای مه شکن و صندلی الکتریکی راننده با ده وضعیت و جهت قابل تنظیم و سیستم جدید سرگرمی LaneWatch هوندا را به امکانات قبلی اضافه مینماید. این مدل هم 25450 دلار قیمت دارد.
مدل EX-L با صندلیهای گرم شونده با روکش چرم، باز کننده درب گاراژ، غربیلک فرمان با روکش چرم، سیستم هشدار خروج از خط و رادار کنترل برخورد از جلو ارائه میشود. برای خرید این خودرو باید لااقل 28495 دلار کنار گذاشت.
در نهایت مدل EX-L شش سیلندر با چراغهای LED، حافظه برای صندلی راننده، اگزوز دوگانه، چرخهای آلیاژی 18 اینچی، سیستم ناوبری اختیاری و امکان استفاده از سیستم دستیار اپل سیری به صورت صوتی، بالاترین انتخاب ممکن خواهد بود. بهای این تریم با سیستم ناوبری 32550 دلار میباشد.
برای ایمنی آکورد کوپه از ایربگ های جلو و جانبی و پردهای استفاده شده است. بعلاوه سیستمهای کنترل کشش و پایداری، سیستم کمک ترمز با ترمزهای دیسکی و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل فشار باد تایرها نیز برای آن در نظر گرفته شدهاند. بسته به تریم انتخابی، سیستم نمایش نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و هشدار برخورد از جلو نیز در این خودرو تعبیه شدهاند. در تست تصادف انجام شده توسط IIHS این خودرو هر 5 ستاره ایمنی را دریافت نموده است.
رقبای اصلی هوندا آکورد در بازار بسیار محدود میباشند. در واقع تنها یک خودروی کوپه دیفرانسیل جلوی اندازه متوسط را میتوان نام برد که نیسان آلتیما میباشد و باید گفت که بود زیرا تولید آن به تازگی متوقف شده است و آکورد کوپه را بدون رقیب در این کلاس باقی گذاشته است. تویوتا GT86 و سوبارو BRZ هم باوجودی که قیمتی مشابه آکورد دارند اما بسیار کوچکتر از آن میباشند و بیشتر روی راننده تمرکز نمودهاند تا خانواده!
محبوبیت و شهرت آکورد به عنوان یک وسیله نقلیه بدون مشکل تا حد زیادی فروش آن را تضمین میکند. مدلهای 4 سیلندر با گیربکس CVT حجم بالایی از فروش را به خود اختصاص دادهاند که ناشی از ترکیب بینظیر راحتی و بهرهوری سوخت است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل تنها 7.8 ثانیه است. مدل شش سیلندر هم صفر تا 96 را در 6.1 ثانیه طی کرد که آن هم عملکردی فوقالعاده است.
مزایا: فضای جادار اتاق با کیفیت بالا، انتقال نیروی کارآمد، شتاب سریع، هندلینگ خوشدست، بدنه کوپه خوش استیل
معایب: گیربکس CVT برای عملکرد اسپرت چندان مناسب نیست. وضعیت تاشوی صندلیهای عقب، کیفیت سواری