بیاییم به سال 2011 و نمایشگاه خودروی فرانکفورت برگردیم تا یکی از محصولات کانسپت رؤیایی مرسدس بنز را مرور کنیم. خودرویی که هنوز هم آیندهنگرانه به نظر میرسد و شاید برای تحقق به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
طراحی این خودرو همانند یک فلز مایع، درخشان، سیال و مدرن است. دربهای گالوینگ یا بال پرنده نیز یادآور 300SL افسانهای هستند. F در نامگذاری این خودرو به مفهوم Forschungsfahrzeug یا ماشین تجربی است و 125 هم اشاره به سالگرد 125 سالگی مرسدس در زمان معرفی این خودرو دارد. این خودرو نشان از آینده خودروهای لوکس دارد و هدف این است که نشان دهد در سال 2025 یا همان حوالی، خودروهای مرسدس چگونه خواهند بود.
مرسدس F125 دارای هدایت الکتریکی، نیرومحرکه هیدروژنی با پیل سوختی و موتورهای الکتریکی است. شاید بسیاری از تکنولوژیهای بکار رفته در این خودرو را زودتر از سال 2025 شاهد باشیم. به عنوان مثال قبل از سال 2020 تکنولوژی رانندگی خودکار و هوشمند، تجاری خواهد شد.
درهای بال مانند بسیار بزرگ خودرو امکان دسترسی به همه صندلیهای یک طرف خودرو را میدهد. چه سرنشین جلو باشید یا عقب. با این وجود و دارا بودن تنها دو درب، پیکرهبندی خودرو به مدلهای سدان بزرگ بیشتر مشابهت دارد. طراحی خودرو روی کلاس آس فعلی تأثیر گذار بوده است. این طراحی در F125 اسپرت تر و مدرنتر به نظر میرسد. جلوپنجره، چراغها و شیب شیشه جلو در مدلهای تولیدی تلطیف میشوند.
برای کاهش وزن، قسمت عمدهای از خودرو از کامپوزیتها از جمله فیبر کربن، آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا ساخته میشود. وزن پوسته بدنه تنها 250 کیلوگرم است که 40 درصد از مرسدس کلاس آس فعلی سبکتر میباشد. مجموع وزن خودرو هم 1.7 تن است که برای مقایسه، وزن یک S400 از آن 384 کیلوگرم بالاتر است.
فضای داخل کابین نیز مدرن و فضایی به نظر میرسد. حذف کلیدها و دکمهها و سپردن وظایف به مغز متفکر خودرو، هدف اصلی طراحان بوده و این فرصت را ایجاد کرده تا روی لوکس بودن این فضا تمرکز بیشتری صورت گیرد. صندلیها به شکل نامتقارن میباشند. کنترل و فرمان دهی به خودرو به صورت صوتی میباشد. حتی با حرکات دست میتوان به خودرو فرمان داد مثلاً با یک اشاره با انگشت میتوان برف پاککن را به کار انداخت.
مرسدس بنز F125 در واقع یک خودروی دو دیفرانسیل 4Matic است. هرکدام از چرخها با یک موتور الکتریکی مجزا، جفت شدهاند. البته بیشتر تمرکز خروجی روی محور عقب است. هر کدام از موتورهای روی محور جلو 67 اسب بخار و 55 پوند فوت و هر کدام از موتورهای عقب، 134 اسب بخار و 148 پوند فوت، خروجی دارند. مجموع نیرو به صورت پیوسته 228 اسب بخار و در حالت بیشینه 228 اسب بخار میباشد.
منبع انرژی F125 را باید جالبترین بخش آن دانست. باتریهای پیشرفته لیتیوم سولفور در پشت صندلیهای عقب جاسازی شدهاند. ظرفیت این باتریها 10 کیلووات ساعت است و نسبت به باتریهای لیتیوم یون فعلی دو برابر ظرفیت دارند. یک سلول سوخت هیدروژنی، انرژی لازم برای ذخیره در باتریها را تأمین میکند. هیدروژن هم در یک مخزن فلزی متخلخل که 24 میلیون فوت مربع سطح تماس دارد، واکنش انجام میدهد تا آب خالص به عنوان محصول نهایی از اگزوزها خارج گردد.
بنا به گفته مرسدس بنز، هر 1.27 کیلوگرم هیدروژن برای طی مسافت 100 کیلومتر کافی است و با یک مخزن کوچک میتوان 966 کیلومتر را طی کرد.
کاهش وزن باعث شده تا این مرسدس لوکس بتواند صفر تا صدی در حد 4.9 ثانیه را به دست آورد که در حد خودروهای اسپرت کوپه میباشد.
باید دید که F125 میتواند روزی رویای خودروی پاک و بدون آلایندگی هوشمند را در این سطح محقق کند؟ حتماً این اتفاق خواهد افتاد اما آیا زودتر از سال 2025 نخواهد بود؟