تجربه اولین رانندگی با تویوتا کمری هیبریدی 2015

1 مهر 13937:07
7 دقیقه


تجربه اولین رانندگی با تویوتا کمری هیبریدی 2015

حالا که واردات خودروهای هیبریدی به کشورمان کمی تسهیل شده است، و با توجه به سابقه شرکت ایرتویا در واردات خودروی هیبریدی لکسس CT200 h به ایران، می‌توان با خیالی راحت‌تر به بررسی یک خودروی هیبریدی معروف از خانواده تویوتا پرداخت. به این امید که این خودرو را نیز بتوانیم در خیابان‌های پر از دود کشورمان شاهد باشیم.

 تویوتا کمری هیبریدی

تویوتا کمری جدید، بسیاری را به اشتباه می‌اندازد. آیا این یک نسل جدید از کمری است؟ پاسخ قطعاً منفی است. اما دامنه زیاد تغییرات که بالغ بر 2000 تغییر مختلف در این خودرو می‌شوند، بعلاوه چهره و طراحی به‌روز و جدیدتر آن باعث می‌شود که تصور کنیم با خودرویی کاملاً متفاوت روبروییم. با این وجود، عمده تغییرات در بخشی غیر از قوای محرکه صورت گرفته است.

تویوتا نمی‌خواهد اعتراف کند که کمری جدید در پاسخ به پیشرفت‌های بزرگ و رقابت سخت در طول چند سال گذشته شکل گرفته است. اما مدیر این شرکت، ابایی از اعتراف به طراحی نامناسب مدل‌های پیشین و غیر جذاب بودن آن‌ها ندارد.

حقیقت این است که در طول سه سال اخیر، توجه به بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از خودروهای هیبریدی به همان نسبت توجه به طراحی مدرن و هیجان‌انگیز، رشد یافته است.

هنوز در کمری هیبریدی می‌توان مواردی از ناپختگی را مشاهده کرد. در حال حرکت تعامل بین قوای بنزینی و الکتریکی بسیار خوب و روان و بدون فاصله است. حرکت پس از توقف پشت یک چراغ قرمز طولانی همراه با روشن شدن مجدد موتور بنزینی همراه با لرزش‌هایی در شاسی می‌باشد. سوئیچ بین موتور الکتریکی و موتور بنزینی هم همراه با نوعی لگد زدن می‌باشد. ترمز کمری هیبریدی هم نیازمند بهبود است. علاوه بر احساس عجیبی که از پدال ترمز دریافت می‌شود، کله کردن خودرو هم جای تعجب دارد. سیستم احیای انرژی جنبشی ترمزها نیز بازخوردی ناراحت کننده دارد.

تنها خبر خوب این است که چون قوای فنی تغییری نداشته‌اند، می‌دانیم دقیقاً زیر کاپوت چه خبر است. حتی با وزن مساوی با مدل‌های قدیمی، نتایج این خودرو نیز تغییری نداشته‌اند.

تویوتا کمری هیبربدی-نمای کلی

تویوتا کمری هیبریدی -نمای کلی

تویوتا کمری هیبریدی -نمای جلو

مدل XLE با وزن 1.57 تن می‌تواند صفر تا 96 کیلومتر را در 7.2 ثانیه شتاب بگیرد. این مدل برای طی مسافت یک چهارم مایل یا 400 متر به 15.5 ثانیه زمان نیاز دارد و در این حالت سرعت آن به 147 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. توقف و ترمزگیری از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت نیز نیاز به 39 متر مسافت دارد. شتاب جانبی قابل تحمل این خودرو، 0.78 جی می‌باشد.

مصرف سوخت این مدل در شهر، 5.47 لیتر در صد کیلومتر و در جاده 6.03 لیتر می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی نیز 5.74 لیتر است. البته جای تعجب ندارد که مصرف سوخت خودروهای هیبریدی در شهر کمتر است زیرا از نیروی الکتریکی بیشتری به نسبت جاده استفاده می‌کنند.

در مدل LE مصرف سوخت در شهر 5.88 و در بزرگراه و جاده 6.19 لیتر و به صورت ترکیبی نیز 5.88 لیتر می‌باشد.

تویوتا کمری هیبریدی-نمای جلو

تویوتا کمری هیبریدی-نمای عقب

تویوتا کمری هیبریدی-نمای عقب

از جمله قسمت‌هایی که تغییراتی را می‌توان مشاهده کرد، سیستم تعلیق خودرو است. تعلیق برای افزایش کنترل بدنه و کاهش حرکت بدنه به اطراف در پیچ‌های جاده و جذب بهتر ضربات، ارتقا یافته است. به نظر می‌رسد که کیفیت سواری بهبود یافته و افزایش اعتماد به نفس در رانندگی حاصل آمده باشد بدون اینکه کیفیت سواری و راحتی و آرامش را فدا نموده باشد. با این وجود نباید کمری را یک سدان اسپرت دانست. اما عملکرد آن نسبت به قبل بهبود یافته است.

تویوتا کمری جدید در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرها تغییرات زیادی داشته است. می‌توان چهره این خودرو را جوان پسندتر از قبل دانست. ترکیب نهایی بالغ و مدرن به نظر می‌رسد. البته قسمت پلاستیکی مشکی رنگ در امتداد ستون C بسیار آزاردهنده و همانند خودروهای ارزان قیمت به نظر می‌آید. خوشبختانه این ایراد در نسخه‌های غیر آمریکایی دیده نمی‌شود. ترکیب چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره و هواکش‌ها در نسخه غیر آمریکایی، باوقارتر و مدرن‌تر است.

فضای داخلی کمری هیبریدی از گنجایش کافی برخوردار است. مواد مورد استفاده از کیفیت بالایی برخوردارند. طراحی کابین هم کلاسیک و تروتمیز است. صندلی‌ها بسیار راحت و با فضای کافی هستند. صدای داخل کابین نیز با عایق‌بندی بسیار خوبی که انجام شده، اندک است. سیستم صوتی Entune و سیستم سرگرمی و ناوبری همراه با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با پاسخگویی سریع، ارگونومی مناسب و انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را می‌توانید در کمری جدید بیابید.

شاید چند تغییر کوچک دیگر مخصوصاً در بخش پیشرانه و ترمز لازم باشد تا به طرز معناداری کمری جدید هیبریدی را یک خودروی کامل و دوست داشتنی بدانیم. خودرویی که برای یک خانواده می‌تواند بهترین انتخاب باشد. مخصوصاً با مصرف سوخت بسیار اندک و راحتی بالا و قابلیت اعتماد شگفت‌آور آن.

تویوتا کمری هیبریدی-نمای داخل

تویوتا کمری هیبریدی-نمای فرمان

تویوتا کمری هیبریدی-نمای کیلومترشمار

نظرات کاربران
لیدا
لیدا
8 خرداد 1395
سلام. من یکیشو گرفتم 2015 هیبریدی. اصلا با اسپورتیجی که داشتیم قابل قیاس نیست. عالی . مطمئن. شتاب بیست. مادام العمر طرح داره بخاطر سوخت برقش. عاشقش شدم. در مقابل ماشین کره ای که فقط بزکه. ان شااله بخرید لذت ببرید . ماشین فقط ژاپنی اونم کمری هیبریدی. وای.....