آیا تاکنون برخوردی با نیسان جوک داشتهاید؟ این کراس آور کوچک و محبوب که در مناطق آزاد کشورمان نیز بهکرات مشاهده میشود، با وجود چهره عجیب و کلاس نوآورانه خود که مابین یک هاچبک و یک کراس آور قرار میگیرد، توانسته اعتبار خاصی برای خود کسب کند. اما همه محبوبیت این خودرو ناشی از طراحی و سبک بدنه خاص آن نیست.
تواناییهای بالای جوک باعث میشود که بتوان روی آن بهعنوان یک خودروی اسپرت نیز حساب ویژهای باز کرد. مخصوصاً اگر بخش موتور اسپرت نیسان موسوم به نیسمو (NISMO) روی آن دست بگذارد.
فرمول کار بسیار ساده است. یک خودروی کوچک جوک را برداشته و پیشرانه و قوای فنی آن تقویت میشوند. جوک مدل نیسموی معمولی مدل 2011 میتواند از موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر خود، با کمک توربوشارژر 188 اسب بخار نیرو و 177 پوند فوت گشتاور بیرون بکشد. این مدل شتاب صفر تا صدی معادل 7.5 ثانیه داشت که بسیار سرگرم کننده بود. اما حالا نیاز به کمی هیجان بیشتر احساس میشود.
قطعاً تصور نمیکنید که نیسان از پیشرانه GT-R در قلب جوک استفاده کند. در واقع موتور نیسموی RS تنها کمی ارتقا یافته است. در اینجا هم از همان موتور 1.6 لیتری توربو استفاده شده است. اما هر کدام از مدلهای دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل نیسمو از یک خروجی متفاوت بهره میبرند. جوک نیسموی معمولی دیفرانسیل جلوی 2014 از موتوری با خروجی 197 اسب بخار و گشتاور 184 پوند فوت بهره میبرد. در حالی که توان مدل دو دیفرانسیل RS را تا 211 اسب بخار افزایش دادهاند و البته گشتاور نیز روی همان 184 باقی مانده است. جالب اینکه مدل دیفرانسیل جلوی RS قادر است 215 اسب بخار نیرو و 210 پوند فوت گشتاور تولید کند.
برای افزایش قدرت از تغییراتی در ECU و اگزوزهای خودرو بهره گرفته شده است.
در مدلهای دیفرانسیل جلو به صورت انحصاری از گیربکس شش سرعته دستی استفاده میشود در حالی که گیربکس با انتقال پیوسته CVT Xtronic برای مدلهای AWD قابل سفارش است. تغییر در نسبت انتقال نیرو باعث شتابگیری بهتر شده است. شتاب صفر تا صد به 6.7 ثانیه کاهش یافته است. مسافت 400 متر نیز در 15.2 ثانیه طی میشود که برای یک وسیله نقلیه نسبتاً بلند قد با آئرودینامیک نامناسب، ارقام بدی نیست.
وقتی پای مصرف سوخت به میان بیاید، نیسان جوک نیسمو RS در شهر 9.41 و در جاده 7.59 لیتر سوخت مصرف میکند. البته این بستگی زیادی به نوع رانندگی شما دارد و در تست انجام شده با فشار زیادی که به موتور میآمد به طور میانگین 10.69 لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف شد.
این خودرو، یک مینی کراس آور چابک و سریع است. سیستم تعلیق آن نسبت به جوک معمولی سفتتر و محکمتر است. تایرهای 18 اینچی 225/45 کانتیننتال نیز چسبندگی بیشتری دارند. 61.5 درصد از جرم خودرو روی چرخهای جلو قرار دارد و نیروی شتاب جانبی قابل تحمل آن از 0.88 جی فراتر نمیرود. با وجود قد بلند آن، حرکات بدنه کنترل شده میباشند.
مسافت خط ترمز از سرعت 113 کیلومتر تا سکون کامل، 49 متر میباشد. خوشبختانه عکسالعمل فرمان برقی، سریع و تند و تیز است. صندلیهای مسابقهای ریکارو نیز از نقاط قوت آن میباشند.
قیمت نیسان جوک یک نقطه قوت و جای تعجب برای آن است. قیمت پایه جوک 19980 دلار است. مدل نیسمو 23890 دلار قیمت دارد و مدل RS هم 26930 دلار به فروش میرسد. البته برای سیستم ناوبری باید 1200 دلار و موکت کف مخصوص 215 دلار اضافی پرداخت کرد که قیمت نهایی مدل RS را به 28345 دلار میرساند. با این قیمت میتوان یک فولکس گلف GTI و یا یک فورد فوکوس ST خریداری کرد که هر دو سریعتر از نیسان جوک میباشند اما شاید نتوانند به اندازه این خودرو جلب توجه کنند.