رونمایی از کاکتوس سیتروئن در نمایشگاه پاریس

2 مهر 13936:50
5 دقیقه


رونمایی از کاکتوس سیتروئن در نمایشگاه پاریس

جدیدترین محصول سیتروئن که به زودی در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی می‌شود، یک نسخه از مدل C4 کاکتوس است که از پیشرانه هیبرید هوای این شرکت استفاده می‌کند. این همان پیشرانه ایست که قبلاً در محصول دیگر شرکت پژو یعنی 308 مورد استفاده قرار گرفته بود.

استفاده از مخزن هوای فشرده به عنوان نیروی کمکی، باعث شده تا مصرف سوخت این خودرو به 1.99 لیتر در هر صد کیلومتر برسد. رقم حیرت‌آوری که برای یک خودروی تولیدی غیر الکتریکی سابقه ندارد.

سیتروئن C4 کاکتوس با طراحی آئرودینامیک خود به بهره‌وری بهتر مصرف سوخت کمک می‌کند. معماری خودرو همانند یک قطره آب می‌ماند و قسمت گرد و صیقلی جلوی خودرو، دامنه‌های جانبی، استفاده از دوربین بجای آینه، دیفیوزر و منتشر کننده هوای پشت و لبه زیر سپر و سه اسلاید متغیر روی سپر جلو، همگی به صورت فعال به جریان سریع و بدون اغتشاش هوا از روی بدنه کمک می‌کنند. سیتروئن ادعا می‌کند که با استفاده از این بخش‌های متغیر فعال، توانسته آئرودینامیک خودرو را 20 درصد بهبود دهد.

علاوه بر توجه به آئرودینامیک، وزن نیز تأثیر مستقیمی روی مصرف سوخت دارد. با کاهش 100 کیلوگرمی جرم خودرو با یک رژیم لاغری از طریق استفاده از کامپوزیتهای پیشرفته و حتی فیبر کربن در کف خودرو، سیستم تعلیق، درب‌ها، سقف، صندلی‌های عقب، درب عقب، پانل‌های جانبی و گلگیرها، وزن نهایی خودرو به 865 کیلوگرم محدود می‌گردد. برای تأمین ایمنی کابین از ورق‌های فولاد با مقاومت و کشش بالا استفاده شده است. آلومینیوم نیز برای جذب ضربه در قسمت‌های مختلف مورد استفاده بوده است. سیتروئن روی کاهش وزن، دقت وسواس گونه ای به خرج داده و حتی لوله اگزوز را نیز از ورق‌های نازک‌تری ساخته و بجای شیشه در سقف پانوراما از پلی کربنات نازک استفاده کرده است.

برای حرکت دادن چنین خودرویی نیاز به موتورهای بسیار پرقدرت نیست. سیتروئن از یک موتور سه سیلندر سری "PureTech" بنزینی استفاده کرده است. اما نکته جالب در نیروی کمکی این پیشرانه می‌باشد. در حالی که در موتورهای هیبریدی معمولاً از یک موتور الکتریکی و مجموعه باتری‌ها استفاده می‌شود، در سیتروئن C4 کاکتوس از مخزن هوای فشرده استفاده شده است. این سیستم در زمان مورد نیاز با استفاده از هوای فشرده به کمک موتور بنزینی می‌آید و در زمان‌های دیگر مخزن را با هوا پر می‌کند. بدین ترتیب، محصولی ارزان‌تر از خودروهای هیبریدی را شاهد خواهیم بود که از پیچیدگی آن‌ها نیز در امان مانده است. مصرف سوخت این خودروی سبک‌وزن، حتی فولکس واگن گران‌قیمت XL1 را نیز به چالش می‌کشد.

پیشرانه C4 کاکتوس ایرفلو، بهترین بخش آن می‌باشد و با توجه به راهکاری که گروه پژو-سیتروئن برگزیده است، احتمال تجاری شدن زودهنگام و ورود آن به بازار نیز وجود دارد.

سیتروئن c4 -نمای کلی

سیتروئن c4  -نمای جلو

سیتروئن c4  - نمای سمت راست

سیتروئن c4  -نمای عقب

سیتروئن c4  - نمای بالا

سیتروئن c4-نمای بدنه عقب

سیتروئن c4 -سانروف

سیتروئن c4-آینه بغل

سیتروئن c4- اسکلت

سیتروئن c4-موتور

نظرات کاربران
10 مهر 1393
نوع پیشرانش هیبرید هواست و همین امر باعث شده که مصرف سوخت این سیتروئن زیبا به رقم حیرت آور 1.99 لیتر در هر صد کیلومتر برسد.