سرزمین آریاییها اکنون پذیرای خودروهای چینی متفاوت و رنگارنگی شده که حتی نام آنها نیز تا چند سال پیش به گوش کسی نرسیده بود.
چه این قضیه را به سودجویی و فرصتطلبی واردکنندگان نسبت دهیم یا آن را مشکلی ناشی از تحریمهای گسترده بدانیم، حداقل فایده حضور این خودروها، تنوع بخشیدن به بازاری انحصاری بود که سالها با خودروهای یک شکل پژو و پراید انباشته شده بود.
سایپا برای تنوع بخشیدن به محصولات خود و رقابت با بخش خصوصی تولید خودرو در ایران که کاملاً وابسته به چین شدهاند، همان مسیر را در پیش گرفته که تا چند سال پیش به عنوان خط قرمز وزارت صنایع مطرح میشد.
چانگان شریک و سرمایه گذاری است که وارد حوزه خودروی ایران شده است و تبدیل به یک شریک استراتژیک برای سایپا خواهد شد. پیش از این محصولات ایدو و CS35 این شرکت توسط سایپا پیشفروش شده بودند. محصول سومی که در این همکاری تعریف شده است، یک شاسیبلند متوسط دیگر با نام CS75 میباشد که می تواند بدل به گران قیمت ترین خودروی چینی حاضر در ایران شود.
چانگان CS75 نسبت به برادر دیگر خود یعنی CS35 از قد و قامت بزرگتری برخوردار است. این خودرو تقریباً نیم متر کشیدهتر است و فاصله بین دو محور آن نیز 15 سانتیمتر بیشتر میباشد. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای چانگان CS75 به ترتیب، 4650، 1850، 1705 و 1700 میلیمتر میباشد. ظرفیت فضای بار این شاسیبلند پنج نفره پنج درب، 590 لیتر در حالت عادی و 1560 لیتر در حالت صندلیهای خوابیده میباشد.
طراحی چانگان CS75 توسط بخش طراحی این شرکت در ایتالیا و بخش فنی آن با کمک شعبه انگلستان صورت گرفته است. البته ممکن است شباهت آن به محصولاتی نظیر فورد و مزدا را پیدا کنید که با توجه به سوابق همکاری این شرکت با کمپانیهای یادشده، طبیعی به نظر میرسد.
طراحی این خودرو، با سبک انحصاری جلوپنجره، نسبتاً مدرن و شاداب و امروزی است. این خودرو در آوریل 2014 به بازار آمده و بنابراین خودرویی بسیار جدید میباشد.
در بخش پیشرانه، CS75 از دو موتور 2.0 لیتری با تنفس طبیعی و همچنین 1.8 لیتری توربو میتواند استفاده کند. قوای محرکه و کیفیت هنوز دو سؤال اساسی در مورد خودروهای چینی به شمار میرود. در مورد کیفیت تا زمان عرضه در بازار و امتحان عملی طولانیمدت، نمیتوان قضاوت صحیح و مطمئنی داشت. اما در مورد پیشرانه، موتور چهار سیلندر خطی چانگان CS75 دو لیتری 155 اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن نیز به 200 نیوتن متر در دور موتور بین 4000 تا 4500 میرسد. این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته دستی جفت میگردد. در سوی دیگر یک موتور 1.8 لیتری پر قدرتتر وجود دارد که با تکیه بر توربوشارژر خود میتواند 174 اسب بخار نیرو و 230 نیوتن متر گشتاور تولید نماید. از مزایای این موتور توربو این است که اوج گشتاور آن در گستره بیشتری از دور موتور از 1700 تا 5000 دور بر دقیقه در دسترس میباشد.
موتور توربو تنها با گیربکس شش سرعته اتوماتیک جفت میشود تا نیرو را به چرخهای جلو انتقال دهد.
مصرف سوخت مدل 2.0 لیتری 8.5 لیتر و مدل توربو هم 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
علاوه بر چرخهای 17 اینچی 225/65 در این خودرو میتوان مواردی چون رینگهای آلومینیومی، آینههای جانبی گرم و جمع شونده، چراغهای اتوماتیک هالوژنی، LED های روزتاب و چراغهای عقب LED، سانروف الکتریکی، شیشههای ضد اشعه، سیستم استارت-استاپ، کروز کنترل، قفل مرکزی، چراغ جلو با کنترلهای روی غربیلک، روکش چرم چراغ جلو و صندلیها، کامپیوتر سفری، پخش صوت با 6 بلندگو، صندلی راننده الکتریکی، سیستم ناوبری، سیستم تهویه مطبوع و تجهیزات متنوع دیگر را در این خودرو یافت.
در بخش ایمنی، استفاده از دو ایربگ جلو، دو ایربگ جانبی و پرده ای در مدلهای ممتاز این خودرو بهصورت استاندارد و در مدلهای ساده به صورت سفارشی موجود میباشند. سنسورهای رادار، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری TCS, HAC, ESC, Auto Hold و سیستمهای کمکی ترمز ABS+EBD, BA نیز دیگر ملزوماتی است که روی این خودرو مییابید.
در بخش ایمنی این خودرو موفق شده تا در آزمونهای تصادف و ایمنی چین موسوم به C-NCAP پنج ستاره ایمنی را به دست آورد.
چانگان امیدوار است بتواند بیش از 30 هزار دستگاه از مدل CS75 خود را در بازار داخلی چین به فروش برساند. اما در بازار ایران این خودرو در بخش حساسی قرار گرفته که با توجه به قیمت بالای آن میتواند ریسک موفقیت آن را بالا ببرد. زیرا بیشتر مشتریانی که قادرند تا این حد خرج خرید خودروی خود نمایند، توانایی آن را دارند و حتی ترجیح میدهند با کمی پرداخت بیشتر از یک خودروی شناخته شده تری از کره یا ژاپن بهره ببرند. قیمت ارزانترین مدل چانگان CS75 با موتور 2.0 لیتری و گیربکس دستی و حداقل تجهیزات در چین معادل 108 هزار یوان معادل 17700 دلار و قیمت گرانترین مدل با همین موتور و تجهیزات کامل معادل 126 هزار یوان یا 20500 دلار میباشد. برای موتور توربو در سادهترین مدل هم باید لااقل 12800 یوان یا 21 هزار دلار و در گرانترین و تاپ ترین مدل فول 143800 یوان یا 23450 دلار کنار گذاشت.