بررسی سوناتای 2015

3 آبان 139315:38
5 دقیقه


بررسی سوناتای 2015

سرانجام نسل جدید یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار رونمایی شد. تغییر طراحی سوناتا از YF فعلی به سبکی محافظه‌کارانه‌تر و مردانه‌تر می‌تواند یک حرکت بزرگ با ریسک بالا تلقی شود.

با توجه به اینکه طراحی نسل فعلی سوناتا بسیار نوآورانه و ساختارشکنانه و در عین حال جوانپسند بود، طراحی نسل جدید جنسیس و در پی آن سوناتای جدید با جلو پنجره شش ضلعی، درب کاپوت دراز و سقف گنبدی‌شکل، جلوپنجره‌ای قدرتمند یافته است. این استحکام از درون، هم قابل بحث است زیرا از فولاد مقاوم‌تری در ساختار پلت‌فرم استفاده شده تا 51 درصد قوی‌تر باشد. این در حالی است که سوناتای قبلی تنها 21 درصد از این ساختار را دارا بود. هیوندای تاکید دارد این خودرو برای نهایت ارتباط با انسان طراحی شده و اصول ارگونومی به صورت کامل در آن رعایت شده به همین علت برای ارگونومی فضای داخلی عبارت Human Maehine Interface به معنای رابط ماشین انسان را برای آن به کار برده ضمن آنکه همزمان برای این خودرو از به روزترین امکانات نیز استفاده کرده است.

سوناتای جدید کابینی شبیه اپتیما دارد!

سوناتای 2015 ظاهری کلاسیک‌تر و با وقارتر نسبت به مدل‌های 2011 تا 2014 دارد. این طراحی جدید مدیون به کارگیری زبان طراحی Fluidic Sculpture است که در طراحی جنسیس 2015 از آن نیز استفاده شده است. در نمای ظاهری خودرو هیوندای از جلو پنجره مشبک شش ضلعی استفاده کرده که در کنار آن دو جفت چراغ تمام LED مجهز به چراغ‌های روز قرار گرفته‌اند که نسبت به نسل قبلی خود چهره‌ای خشن‌تر و جذاب‌تر دارد. همچنین چراغ‌های عقب این خودرو دستخوش تغییراتی نسبت به نسل قبلی خود شده است.

ابعاد هیوندای سوناتا 2015 نسبت به مدل پیشین خود افزایش 35 میلی‌متری طول و 30 میلی‌متری عرض را تجربه کرده است که در مجموع طول این خودرو 4855 میلی‌متر، عرض آن به 1865 میلی‌متر و ارتفاع آن هم به 1475 میلی‌متر رسیده است که با فاصله بین دو محور 2805 میلی‌متری، سواری راحت‌تر و بهتری را برای این خودرو به ارمغان آورده است البته بخش اعظمی از این راحتی را باید مدیون سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون و چند اتصالی بود. طراحی داخل کابین مدل جدید کمی رسمی‌تر نسبت به مدل پیشین شده است. کلیدهای کنترلی داشبورد در مدل جدید در دسته‌های افقی و با کمی زاویه نسبت به راننده طراحی شده‌اند. طراحی کنسول و داشبورد تا حدودی شبیه مدل اپتیمای شرکت کیا شده است. در این سبک طراحی، همانند کاکپیت هواپیما تمرکز روی راننده است.

عملکرد بهتر موتور سوناتای جدید

  سوناتای جدید-نمای موتور

 نمای موتور سوناتای جدید

تغییرات جزئی در مورد مشخصات تئوری سیستم پیشرانه سوناتا نسبت به مدل‌های قبلی صورت گرفته اما هیوندا ادعا می‌کند که این مدل عملکرد بهتری نسبت به رفتار راننده خواهد داشت. مدل پایه سوناتای 2015 موتوری 2.4 لیتری، چهار سیلندری با 185 اسب‌بخار نیرو دارد و مدل T2 این خودرو با موتور توربو شارژ و توربین کوچک‌تر 245 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. در هر دو حالت خودرو مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کنترل دستی شیفت سونیک با انتقال نیرو به چرخ‌های جلو است. در مدل جدید طراحان تمرکز زیادی بر روی کم کردن صدای داخل کابین داشته‌اند. طبق اظهارات مدیران هیوندای، مواد عایق بیشتری در قسمت فایروال، زیر درپوش موتور و زیر کف ماشین قرار داده‌ شده تا حتی الامکان از صدای داخل کابین کم کند.

سوناتای 2015 امکاناتی در حد جنسیس جدید دارد

   سوناتای جدید

  سوناتای جدید

بسیاری از تکنولوژی‌های جدید موجود جنسیس جدید بر روی سوناتای 2015 نیز وجود دارد. سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو، هشدار خروج از لاین، کروزکنترل فعال، هشدار وجود خودرو در نقاط کور به راننده بر روی آینه‌های جانبی از جمله آنهاست.

سوناتای جدید هفت ایربگ را برای سرنشینان در نظر گرفته است که یکی از آنها برای زانوی راننده است. سوناتا در مدل‌های اخیر موفق شده نشان پنج ستاره را از موسسه IIHS کسب کند. قابلیت جدیدی که به مدل جدید اضافه شده باز شدن خودکار درب صندوق عقب خودرو می‌باشد. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو را همراه داشته باشید و برای سه ثانیه در پشت خودرو کنار درب قرار بگیرید، صندوق عقب به صورت خودکار باز می‌شود. در حال حاضر تعداد محدودی از این مدل وارد کشور شده است و قیمت آن در بازار داخلی بین 155 تا 170 میلیون تومان است.

نظرات کاربران
4 آبان 1393
دوستان بنده منظورم این بود که نسبت به چینی ها و خودمون کره خیلی پیشرفت کرده و اینکه انقدر سریع به این جایگاه رسیدن خودش ستودنیه باز باید بگم که شاسی ماشین های کره ای رو لوتوس میزنه و موتورشون رو جنرال موتورز پس خیلی نباید سخت گرفت اگر دقت کنید آلمان خیلی وقت قبل از کره تو این صنعت بوده پس نباید خیلی سخت گرفت به کره ای ها ! هر برند طرفدار خودش رو داره پس بیاید همه جانبه حرف بزنیم