ایرتویا، نماینده رسمی کمپانی تویوتا در ایران، از فرصت نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران برای رونمایی و معرفی پنج مدل جدید استفاده کرد که یکی از آنها لِکسس RX جدید با تریم 200t بود.
نسل کنونی RX سال 2015 در نمایشگاه نیویورک معرفی شد و حالا پس از یک سال به تهران رسیده است. طراحی اغراقآمیز، شخصیت تهاجمی، خطوط شکسته فراوان و متریال داخلی بسیار باکیفیت عناصر اصلی آن را تشکیل میدهند و همزمان توانستهاند برگ جدیدی از تواناییهای لِکسس را به دنیای چهار چرخ بشناسانند.
دماغه خودرو پیرامون چراغهای تیز و شکسته و جلوپنجره شش ضلعی شکل گرفته که امروزه بهعنوان امضای طراحی این خودروساز شناخته میشوند. در نمای جانبی بیش از هر چیز خطوط شکسته و حجمپردازیهای وسیع شما را به خود متوجه میسازند. ابعاد بزرگ لاستیکها، زه پلاستیکی لبه گلگیر، قاببندی تیز پنجرهها و طرح جالب ستون C همه و همه به زیبایی این قسمت کمک زیادی کردهاند. به عقب که میرسیم اسلوب کلی شبیه به سری NX است. چراغها با حالت اخمو نگاهتان میکنند و بخاطر فرورفتگیهای درب صندوق برجستهتر به نظر میرسند. سپر هم حالت پفکرده دارد و با دو خروجی کرومی اگزوز نمای قدرتمند عقب را تکمیل کرده است.
داخل اتاق، تلفیق جالبی از سادگی و زیبایی به چشم میخورد. شاید با دیدن ظاهر خودرو فکر کنید نمای داخلی هم همینقدر اغراق آلود و تهاجمی است، اما تنها چند لحظه پس از سوارشدن متوجه میشوید چُنین تصوری اصلا صحت ندارد. کنسول جلو، مجموعه فرمان و سایر نقاط بهدوراز هرگونه پیچیدگی طراحی شده و نوید فضایی آرام و دلنشین را به سرنشینان میدهد.
RX در حال حاضر با انواع پیشرانههای بنزینی و هایبرید در بازارهای جهانی عرضه میشود. نمونه آینده کشور هم یکی از مدلهای بنزینی بوده و قلب 2 لیتری چهار سیلندر توربو دارد که قدرت و گشتاور به ترتیب 238 اسب بخاری و 350 نیوتونمتری آن در مقایسه با سایر خودروهای مشابه موجود در بازار قابل قبول به نظر میرسد.
بد نیست نگاهی به جوانب مختلف این سامورایی دوستداشتنی بیندازیم.
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): 4890 / 1895 / 1690
فاصله بین دو محور: 2790 میلیمتر
وزن: 1890 الی 1995 کیلوگرم
ابعاد رینگ و لاستیک: 235/55R20
پیشرانه: 4 سیلندر خطی 1998 سیسی توربو – دارای 16 سوپاپ
بیشینه قدرت: 238 اسب بخار در 4800 تا 5600 دور بر دقیقه
سقف گشتاور: 350 نیوتونمتر در 1650 تا 4000 دور بر دقیقه
جعبهدنده: شش سرعته خودکار تیپترونیک
نحوه انتقال نیرو: چهار چرخ محرک (AWD)
سامانه تعلیق (جلو/عقب): مکفِرسون / جناغی دوبل
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی خنک شونده
سامانه مدیریت کنترل پویای خودرو (VDIM) – ترمز ضد قفل (ABS) – توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) – کمکیِ ترمز (BAS) – کنترل پایداری خودرو (VSC) – کنترل لغزش خودرو (TRC) – ورود بدون کلید – استارت دکمهای – سه حالت رانندگی Normal، Sport و Eco – کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HAC) کیسه هوا: ردیف جلو، زانویی ردیف جلو، جانبی ردیف جلو و عقب و پردهای جلو و عقب – سامانه ضد سرقت (ایموبیلایزر) – قفل مرکزی – نمایشگر فشار باد لاستیکها حسگر پارک عقب و جلو – دوربین دید عقب – برفپاککن دارای زمانسنج – شیشههای برقی – سانروف – آینههای جانبی تمام برقی – چراغ روشنایی در روز – چراغ جلو خودکار
صندلی عقب تاشو با نسبت 40/20/40 – فرمان برقی (EPS) تلسکوپی قابل تنظیم با روکش چرم – آینه وسط الکتروکرومیک – بلوتوث – تهویه مطبوع خودکار دو منطقهای با امکان تنظیم جداگانه دما برای راننده و سرنشین جلو – شارژر بیسیم تلفن همراه
ترمز پارک برقی (EPB) / سامانه پیشگیری از برخورد به همراه رادار موج کوتاه / سامانه تشخیص نقاط کور / سامانه هشدار وجود مانع در عقب / سامانه هشدار خروج از خط حرکت / سامانه تشخیص و هشدار تابلوهای راهنمایی و رانندگی بهوسیله دوربین / کروز کنترل هوشمند / سامانه تعلیق انطباقی (AVS) / کمکی پارک هوشمند / نمایش پانورامیک خودرو همراه با چهار عدد دوربین
راهنمای آینههای جانبی مجهز به حافظه یکپارچه با فرمان و صندلی راننده / تنظیم خودکار زاویه آینهها برای دید بهتر هنگام حرکت به عقب / چراغهای جلو با تطبیق خودکار شدت نور و شیشهشوی / حسگر باران / سقف پانوراما / درب صندوق عقب برقی و هوشمند
تودوزی چرمی اتاق / تنظیم برقی صندلیهای ردیف جلو در 12 حالت مختلف / حافظه صندلی سرنشین جلو / تهویه صندلیهای ردیف جلو / کلیدهای کنترل سیستم صوتی و نمایشگر کنسول روی فرمان / حافظه یکپارچه فرمان با آینههای جانبی و صندلی راننده / پدالهای تعویض دنده پشت فرمان / هدآپ دیسپلی / سیستم صوتی ساخت لِوینسون (Levinson) با 15 بلندگو / صفحهنمایش 12.3 اینچی / رهیاب / پشتیبانی از CD، MP3، DVD و رادیو AM و FM.
طبق اعلام ایرتویا مشخصات قیمتی و شرایط عرضه لِکسس RX200t طی چند ماه آینده اعلام میگردد و همزمان در سبد فروش این شرکت قرار میگیرد. قطعاً ورود دوباره این ژاپنی خوشنام به خیابانهای کشور و جدال آن با رقبای مطرح بازار بسی جذاب و دیدنی خواهد بود.
منبع:پدال