آیا هاچبک های سایز-متوسط برای شما خسته کننده اند و حاضر هستید که 500 پوند اضافه برای یک خودرو با کارایی کمتر و با اندازه مشابه بپردازید؟ بنابراین توجه شما را به هیوندای i30 فست بک 4 در جلب می کنیم.
این چهارمین و آخرین محصول از خانواده i30 است و در کنار مدل هاچبک، استیشن و مدل جذاب i30N قرار می گیرد. این یک خودرو کوپه نیست و با وجود چیزی که شرکت کره ای می گوید مدل 3 در موجود نخواهد بود.
این فست بک رقبای زیادی در پیش رو ندارد، اما خودروهایی مثل اشکودا اکتاویا هاچبک، مزدا 3 فست بک و حتی مدل بهتر (و گران تر) مرسدس CLA می توانند جایگزین های خوبی باشند.
این خودرویی نیست که به طور مکرر در خیابان به آن برخورد کنید. هیوندای پیش بینی می کند که سالانه 600 دستگاه از آن بفروشد. به این معنی که مدل هاچبک با اختلاف زیاد فروش بیشتری خواهد داشت.
خیر. متاسفیم که خبر خوبی برای شما نداریم و این خودرو فقط یک نسخه دیگر از i30 هاچبک با سقفی 25 میلی متر کوتاه تر است. همچنین ارتفاع آن 5 میلی متر کوتاه تر و جلوپنجره آن کمی کوچکتر شده است. علاوه بر این سپر جلو مجهز به دی لایت های LED است که همگی نشان از بازنگری در طراحی دارند.
در واقع اگر به دنبال هیجان هستید، به این خودرو فکر نکنید. نسخه های موتور همگی بنزینی هستند (البته یک موتور 1.6 لیتری دیزل برای اواخر 2018 در نظر گرفته شده است)، اما هیچ یک از سیستم های انتقال قدرت نمی توانند شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو را به زیر 9 ثانیه تقلیل دهند.
با وجود آمار و ارقام معمولی، فرمان خوبی دارد؛ مخصوصاً در نسخه 118 اسب بخاری با موتور 1 لیتری T-GDI. ارتفاع پایین تر و موتور سبک باعث می شوند که این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد. در عین حال محور عقب با طول 115 میلی متر باعث می شود که چرخش عقب کمی بیش از مدل هاچبک باشد.
این فرمول به خوبی کار می کند، البته به این معنی نیست که مانند فوکوس یا آسترا درگیرکننده است. چرا که حس فرمان خیلی هم ایده آل نیست.
اگر به بحث موتور برگردیم، می بینیم که موتور 1 لیتری بهترین گزینه است. خروجی 118 اسب بخار، قدرت مورد نیاز شما را فراهم می کند. گیربکس دستی نیز آن نیز قابل قبول است، اما مورد قابل توجهی برای ارائه ندارد.
کارشناسان مدل 1.4 لیتری توربو بنزینی با قدرت 138 اسب بخار را نیز امتحان کرده اند که مجهز به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه است و متوجه شدند که عملکرد چشمگیری ندارد. به این خاطر که سیلندر اضافی و قطعات بیشتر در گیربکس به معنی وزن سنگین تر است و در این حالت، چابکی مورد نظر را حس نمی کنید...
کیفیت سواری با وجود رینگ های 17 اینچی در برابر دست اندازها مناسب است. رینگ های 18 اینچی در مدل 1.4 لیتری هیجان بیشتری به رانندگی اضافه می کنند.
این فست بک خریدارانی را هدف گرفته است که با وجود ظاهر مشابه، به دنبال خودرویی متفاوت با هاچبک معمولی هستند. با وجود سقف شیب دار، به نظر می رسد که سرنشینان عقب با قد 180 سانتی متر در قسمت سر دچار مشکل می شوند و به طور قطع حداکثر 2 نفر بالغ می توانند در قسمت عقب بنشینند.
همچنین باید بدانید که فضای بار زیادی در اختیار ندارید، چرا که لبه قسمت عقب بسیار بالاست و با این که گنجایش VDA (واحد استاندارد حجم) آن از مدل هاچبک بیشتر است، فضای مفید عقب کارایی کمتری دارد، به این دلیل که فقط حدود 45 سانتی متر عمق بین فضای صندوق و درب موجود است. شاید برای یک خرید معمولی از سوپرمارکت فضا داشته باشید ولی نمی توانید چمدان های خود را به راحتی در آن جای بدهید.
تجهیزات این خودرو مشابه مدل هاچبک است، به این معنی که سیستم های ایمنی و تکنولوژی دستیار راننده به صورت استاندارد موجود است (کروز کنترل انطباق پذیر، سیستم کنترل خطوط جاده، ترمز اتوماتیک). همچنین نویگیشن، شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین عقب و یک صفحه نمایش 8 اینچی نیز در اختیار دارید.
با این حال، در مدل Premium SE مواردی مانند چرم طبیعی، گرمکن صندلی و فرمان، سقف پانوراما و چراغ جلوهای LED مشاهده می شود.
با سیاست معمول هیوندای، تجهیزات زیادی موجود است و آپشن های اضافی بسیاری نیز برای انتخاب وجود دارد.
مدل فست بک یک پیشنهاد خوب است؛ اما شاید فقط برای افراد خاص. قطعاً یکی از گزینه های خوب سری i30 است و اگر به دنبال این مدل هستید، به لطف طراحی زیبا، می تواند گزینه جذاب تری از نظر اندازه و قیمت در برابر دیگر رقبا باشد. در آخر باید بگوییم که i30 فست بک یک خودرو دوست داشتنی است، اگرچه در مجموع یک محصول قابل توجه به شمار نمی آید.