پس از مدت ها اتنظار سر انجام شرکت آرین موتور پویا به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن در ایران، دیشب در هتل اسپیناس پالاس تهران از اولین خودرو پلاگین هیبرید الکتریک بازار کشور رونمایی کرد.
اوتلندر پلاگین هیبریدالکتریک پرفروش ترین خودروی شاسی بلند دوگانه بنزینی و برقی دنیا به حساب می آید و فروش قابل توجهی را در بازار جهانی تجربه کرده است .
در صندوق عقب این خودرو یک پکیج شارژ باتری ها با برق شهری نیز وجود دارد که مالکان می توانند با اتصال این کابل به خودرو، از طریق دو شاخه برق معمولی باتری های اوتلندر PHEV را شارژ نمایند.
میتسوبیشی اوتلندر phev در نمای کلی تفاوتی با نسخه های معمولی این خودرو ندارد، اما با توجه به جزئیات میتوان تفاوت هایی را در طرح رینگ های خودرو و سپر جلو مشاهده کرد.
اما در داخل خودرو این تفاوت ها بیشتر است و در نگاه اول، دوخت قرمز رنگ صندلی ها، غربیلک فرمان متفاوت، صفحه کیلومتر متفاوت و نیز کنسول میانی و لیور دندهی جدید به چشم میآیند.
البته نبود سقف پانورامیک نیز در نمونه های معرفی شده در مراسم شایان توجه است.
از نظر فنی تفاوت عمدهای بین این خودرو با سایر هیبریدی های بازار وجود دارد و آن هم استفاده از دو موتور برقی روی دو محور است. موتور برقی روی محور جلو قابلیت تولید 82 اسب بخار و 137 نیوتنمتر و موتور برقی روی محور عقب قابلیت تولید 82 اسب بخار و 195 نیوتنمتر را دارد.
شارژ باطریهای این خودرو به صورت عادی نیاز به 5 ساعت زمان دارد اما این ژاپنی سیستم شارژ سریع نیز دارد که میتوانید از طریق یک کابل مخصوص، خودرو را به شارژ بزنید و در عرض تنها 25 دقیقه باطریها را تا بیش از 80 درصد شارژ کنید. اگر باطریهای اوتلندر هیبریدی به صورت کامل شارژ باشند میتوانند این خودرو را تا60 کیلومتر(در استاندارد ژاپن) به صورت تمام برقی جابجا کند که فاصله زیاد آن را با دیگران نشان میدهد و عددی بسیار خوب برای یک شاسیبلند هیبریدی محسوب میشود. همین ظرفیت بالای باطریها، مصرف سوخت اوتلندر هیبریدی را به تنها 1.7 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی رسانده، عددی که تقریباً صفر است!
نسخهای که آرین موتور در بازار ایران عرضه میکند، به امکانات رفاهی بسیار خوبی مجهز شده که میتوانیم از بین آنها به کروز کنترل و محدود کننده سرعت، ۷ ایربگ (۲ عدد راننده و شاگرد، ۲ عدد جانبی، ۲ عدد پردهای و ۱ عدد زانو)، سیستم کنترل پایداری فعال ASC همراه با کنترل کشش TCL، ترمز کمکی Ba و کنترل حرکت در سطوح شیبدار HSA، چراغهای جلو و عقب LED، چراغ شور، دی لایت، سیستم ورود و خروج بدون سوییچ، سنسور پارک خودرو جلو و عقب، درب برقی صندوق عقب، نمایشگر 6 اینچی، سنسور نور و باران، رینگ های 18 اینچی کرومی، سانروف و کابل شارژ مخصوص، ترمز دستی برقی و اتوهلد، دو پریز برق شهری 220 ولت،صندلی راننده با تنظیم برق و . .... اشاره کنیم.
قیمت میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی 317 میلیون تومان در مرحله اول در نظر گرفته شده و البته با تعداد محدود در مدل 2018 از امروز به فروش می رسد. در شرایط پرداخت نقدی تخفیفی 9 میلیون تومانی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
اما مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنیم، شهامت شرکت آرین موتور پویا برای عرضه نخستین خودرو PHEV ایران با وجود شرایط نامساعد واردات در این روز هاست
اوتلندر پلاگین هیبرید در زمانی به ایران وارد شد که هر لحظه خبر جدیدی از وضعیت تعرفه واردات به گوش میرسد
امیدواریم با مساعدت دولت و مجلس، راه برای واردات این دسته از خودروهای پاک هموار شود تا با کاهش قیمت این خودروها در بازار،
در سالهای آتی،شاهد آسمانی آبی در شهر ها باشیم و اخبار مایوس کننده آلودگی های زیست محیطی کمتر شهروندان را آزار دهد.