بسیاری از تحلیلگران بازار خودرو عقیده دارند سال 97 آرایش جدیدی بر بازار خودرو حاکم میشود و محصولات وارداتی چین به بخش جدیدی از بازار رسوخ میکنند. آن طور که مشخص است تلاش عمده برندهای چینی نفوذ به یک رده جدید قیمتی است که تاکنون آن را در ایران تجربه نکرده و نسبت به پویاییهای آن اطلاعات چندانی ندارد. امسال در بازار ایران نه شاسیبلند متوسط و گرانقیمت چینی داریم که با افزایش قیمت دلار و نیز تعرفه واردات، تصمیم دارند جای محصولات کرهای و ژاپنی را گرفته و با حضور فعال در رده قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان بخش زیادی از خریداران شاسی بلند را به سمت خود جذب کنند.
بیوایدی چین با مدل نیمه لوکس اس7، چری با خودروی مدرن تیگو۸، فوتون با اسیووی زمخت ساوانا، جک با مدل اس۷، چانگان با اتومبیل سیاس۷۵، هاوال با خودروی مدرن اچ۶، امجی با مدل آر ایکس۵ سایک و دامای با مدل اسپورت ایکس۷ از جمله محصولاتی هستند که پای در راه بازار ایران گذاشتهاند. به غیر از اینها به نظر میرسد بسیاری از برندهای چینی دیگر هم خودروهایی را در این کلاس معرفی نمایند. اما خب ما به همین محصولات بسنده میکنیم و در یک بررسی ساختاری، بهترین و بدترین ویژگیهای این محصولات را برایتان لیست میکنیم. این شما و این نه دلاور چینی که علیه هیوندای سانتافه قیام کردهاند!
حجم، آرایش و قدرت موتور این خودرو در این کلاس بهترین است. زیبایی بدنه خودرو واقعا در مقایسه با سایر محصولات این رده بالاتر بوده و کیفت ساخت قابل تاملی دارد. در دو نسخه آبی و قرمز با جلوپنجره و سپر متفاوت تولید میشود و خبرها از قیمت 150 تا 170 میلیونی آن حکایت دارد. این خودرو شانس زیادی برای موفقیت در ایران دارد.
امسال احتمالا روی خط تولید می رود. طولش 4.65 متر بوده و به یک پیشرانه 175 اسبی 1800 سیسی هم مجهز است. احتمالا با قیمتی در محدوده 100 میلیون تومان تولید شده و توان بالایی برای شکست رقبای خود دارد. مصرف سوخت، تجهیزات و ایمنی خودرو متوسط و حتی خوب بوده ضمن اینکه هندلینگی کاملا معمولی و عادی دارد.
احتمالا تا آخر پاییز در ایران معرفی میشود. این خودرو انتهای تکنولوژی و توان چری در صنعت خودروسازی است که اخیرا به بازار اروپا هم معرفی شده است. تیگو۸ که ظرفیت۷ سرنشین را دارد، با طول 4.66 از متوسط گروه ابعاد بزرگتری دارد ولی در مجموع خودرویی با گنجایش متوسط، موتوری متوسط و قیمتی گران به میزان 175 میلیون تومان است.
یک کراساوور 4.54 متری شیک و جذاب که شباهت بسیاری به خودروهای نسل قبل آکورا داشته و قرار اسب با قیمتی ۱۵۰ میلیونی به خریداران ایرانی عرضه شود. فضای اتاق خودرو مجللتر از سری جیاس بوده ضمن اینکه RX5 به یک موتور توربوی ۲۲۰ اسبی هم مجهز است و در زمینه ایمنی توانسته ۵ ستاره شعبه استرالیایی موسسه انکپ را به دست آورد.
نمونه بهروزرسانی شده S6 است که تغییرات گستردهای در اتاقش به لحاظ ظاهری و تجهیزاتی داشته ضمن اینکه موتور S7 یک نمونه توربوی ۲۰۳ اسبی است که توان مناسبی را عاید راننده خودرو میکند. ضمنا سیستم ایمنی خودرو شامل ایربگ و اقسام ترمز کامل بوده و همپای رقبای کرهای است. بیوایدی قرار است با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان این خودرو را در ایران مونتاژ کند.
با طول دقیق 4.79 متر و گنجایش هفت سرنشین یکی از از جادارترین خودروهای این کلاس است و به نظر با توجه به موتور ۲ لیتری توربو و ۱۹۰ اسبی که روی آن نصب شده خودرویی مناسب خانوادههای پرجمعیت ایرانی است. به نظر میرسد با همه ایراداتی که می توان به S7 جک وارد کرد، این خودرو احتمالا خواهد توانست موفقیت برادر کوچکش S5 را تکرار کند.
یک واردکننده جوان تلاش دارد تا با عرضه این نمونه درجه ۲ از کانسپت کراسبلوی فولکسواگن، ایرانیها را متقاعد کند صنعت خودروی چین سازنده محصولاتی پیشرو است. یک موتور ۲ لیتری توربو ۱۷۴ اسبی دارد که هندلینگی عادی را برای این محصول گمنام به ارمغان می آورد. قیمت دامای ایکس۷ در محدوده ۱۷۵ میلیون تومان قرار دارد که واقعا گران است.
گرچه تایوانی است اما به لحاظ تکنولوژی فرق چندانی با رقبای چینی ندارد. U6 یک کراساوور اقتصادی 4.62 متری است که با گنجایش 5 سرنشین در محدوده قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان فعالیت داشته و طراحی ظاهری متعادلی دارد. موتور 4 سیلندر این خودرو 170 اسب بخار قدرت دارد ضمن اینکه در اتاق یو۶ امکانات روز مثل ۶ ایربگ و سیستم های اطلاعات سرگرمی وجود دارد.
با طولی معادل 4.83 متر یکی از بزرگ ترین خودروهای گروه است. گنجایش هفت سرنشین را دارد و موتوری ۲۴۰۰ سیسی، ۲۱۴ اسبی و پرمصرف دارد. همه اینها به جز مصرف بالا نکات مناسبی برای فوتو هستند اما نه وقتی این خودرو چنین چهره زشت و قدیمی، و البته این سطح از کیفیت ساخت را دارد. قیمت این خودرو در محدوده ۱۹۰ میلیون تومان است.