هر ساله با شروع سال نو میلادی ، شاید اولین نمایشگاه خودرویی که همگان در انتظار آن بوده تا بدانند در سالی که پیش رو دارند ، چه خودروهایی را در بازار خواهند دید ، نمایشگاه دیترویت باشد .
امسال نیز تمام خودروسازان در این نمایشگاه سنگ تمام گذاشتند ، خودروسازان کره ای خودروهایی تازه آوردند ، ژاپنی ها مدلهایی را زنده نگه داشتند ، آلمانی ها تجهیزات و امکانات خودروهایشان را به رخ کشیدند ، امریکایی ها نشان دادند به دنبال پس گیری مقام خود از ژاپنی ها به عنوان برترین و پرفروش ترین خودرو سازان جهان هستند و اتفاقات جالب دیگر .
در این مطلب سعی بر این گردیده است که از بهترین هایی که در نمایشگاه دیترویت معرفی شد ، نمونه هایی را برای شما دوستان و همراهان همیشگی سایت Car.ir انتخاب نماییم و به معرفی مختصری از این خودروها بپردازیم .
تویوتا از سال 1998 و پس از پایان عرضه مدل معروف و جذاب سوپرا ، خودرو اسپرت توانمند دیگری در سبد تولید نداشته است . گونه سوپر اسپرت LFA نیز علیرغم توانمندی های بسیار ، نمی توانست آنطور که باید و شاید جای خالی سوپرا را به عنوان یک خودرو اسپرت و هیجان انگیز پر کند ، چرا که LFA بر خلاف سوپرا ، بسیار گران قیمت و کم تیراژ بود ، حالا تویوتا مدل مفهومی FT-1 را با خود به نمایشگاه دیترویت آورده است تا شاید در آینده نمونه تولید انبوهی باشد برای جایگزینی سوپرا افسانه ای ، البته طراحی ظاهریFT-1 به عقیده بسیاری ، بیش از حد غیر معمول و عجیب است ( طرحی رادیکالی داشته ) و تاکنون مشخصات فنی خاص نیز از آن توسط تویوتا منتشر نشده است . با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آینده خودروهای اسپرت تویوتا که قرار است رقیبی برای نیسان GT-R و هوندا NSX باشند ، چه می شود .
ب ام و اطلاعات فنی تازه ای منتشر نکرده است اما مدل هایM3 و M4 جدید را برای نخستین بار به شکل همزمان در یک نمایشگاه رسمی حاضر کرده است تا خیال طرفداران این کمپانی از طراحی و عملکرد تازه ترین های M POWER راحت باشد . علیرغم افزایش سایز و ابعاد ، وزن خودرو نسبت به مدل پیشین در حدود 100 کیلوگرم کاهش یافته و در عین حال پیشرانه V8 و 4.2 لیتری 414 اسب بخاری مدل پیشین نیز با نمونه ای 3.0 لیتری و تویین توربو با 431 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور جایگزین شده است ( به یاد مدلهای افسانه ای E46 خواهیم افتاد ) . با این حساب می توان انتظار داشت که عملکرد M3 جدید به شکل قابل توجهی از مدل های پیشین بهتر باشد و به شکل همزمان از نظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز بهترین M3 تاریخ لقب بگیرد . با این حال شتاب گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به شکل رسمی 4.1 ثانیه اعلام شده است ، اما انتظار می رود که ثبت ارقامی در حدود 3.8 ثانیه در عمل ممکن باشد . حداکثر سرعت محدود شده بر روی 250 کیلومتر بر ساعت نیز در صورت سفارش پکیج M Drivers به 280 کیلومتر بر ساعت افزایش می یابد . همچنین قیمت مدل سدان در بازار ایالات متحده از 62000 دلار و مدل کوپه (M4) از 64000 دلار آغاز می شود .
کمتر کسی از اتحاد دو کمپانی کیا و هیوندایی در ساخت خودروهای مشابه با طراحی ظاهری متفاوت بی اطلاع است ، اما تفاوت این دوکمپانی در بازار به تفاوت طراحی محدود نمی شود و سبد محصولات کیا در عمل برخلاف هیوندایی کاملا از خودروهای اسپرت دیفرانسیل عقب خالیست ، شاید در راستای پاسخگویی به این مسئله و به مناسبت پیروزی کیا در مسابقات SCCA ، مدیران کیا تصمیم به تولید مدلی مفهومی برای نمایشگاه دیترویت گرفتند که به واسطه پیشرانه ای 2.0 لیتری چهار سیلندر توربو بسیار مدرن ، قادر به تولید 315 اسب بخار قدرت است . کیا در صورت به تولید رساندن مدل GT4 می تواند به رقیب سرسختی برای تویوتا GT86 و سوبارو BRZ مبدل شود که این روزها در مقام خودروهای ارزان قیمت و جوان پسند ، فروش بالایی را تجربه می کنند .
تویوتا سال هاست که به ساخت محصولاتی در جهت رقابت با مرسدس و ب ام و می اندیشد . در واقع تولید سری IS در سال 2000 ، تنها با هدف به چالش کشیدن سری سه ب ام و بود ، که البته هنوز در این امر موفق نشده است ، با این وجود باید کوپه تازه معرفی شده RC F در نمایشگاه دیترویت را ، محصولی متفاوت ، جذاب و خطرناک برای رقابت با ب ام و سری چهار دانست . هرچند این خودرو در نمونه مفهومی معرفی شده به پیشرانه ای V8 و 5.0 لیتری مجهز است که 480 اسب بخار را به چرخ های عقب می فرستد ، با این وجود احتمال می رود که نمونه اصلی و تولید انبوه به پیشرانه های کوچک سازی شده که به موتور توربو شش سیلندر اشاره داشت . به هر حال باید صبر کرد و دید که اینبار ژاپنی ها چه سلاحی را برای مقابله با آلمانی های همیشه مدعی به میدان می فرستند .
با وجود ب ام و M3 ، 425 اسب بخاری و لکسوس RC F که از موتوری با قدرت 480 اسب بخاری سود می برد ، عجیب نیست که اینفینتی هم برای تازه ترین خودروی مفهومی و جذاب خود که با همکاری متخصصین تیم فرمول یک ردبول شکل گرفته ، از پیشرانه ای 500 الی 600 اسب بخاری سود برده باشد ، ئی روژ (Eau Rouge ) نام یکی از مشهور ترین پیچ ها در مسابقات فرمولاوان است که در بخش ابتدایی پیست معروف SPA بلژیک قرار گرفته و محبوبیت فراوانی بین رانندگان حرفه ای دارد . به گفته مسئولین اینفینیتی ، Q50 از پیشرانه ای مشترک طبق توافق همکاری آلایناس سود خواهد برد ، این گفته بدان معناست که در تئوری احتمال استفاده از پیشرانه معروف نیسان GT-R یا پیشرانه مرسدس های AMG در سینه Q50 وجود دارد ، سدان اسپرت و هیجان انگیزی که در طراحی آن ، از نظر قهرمان چهار دوره اخیر مسابقات فرمول یک ، یعنی سباستین فتل نیز استفاده شده است .
شکی وجود ندارد که گلف یکی از بهترین هاچ بک های دنیاست ، و البته مدل R از این خانواده نیز در طی چند نسل گذشته ، هیجان انگیز ترین محصول فولکس واگن بوده است.با این حال این کمپانی عریض و طویل آلمانی برای سال 2015 چه در آستین دارد ؟ پاسخ وزن کمتر ، قدرت بیشتر ، فنربندی بهتر و عملکرد شگفت آور گیربکس آپشن DSG است که در کنار نمونه شش سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت پیشرانه 2.0 لیتری توربو را به هر چهار چرخ دارد . پیشرانه حالا 296 اسب بخار قدرت دارد و گلف R 2015 با چنین مشخصاتی می تواند به راحتی در مقابل قدری چون میتسوبیشی لنسر اوولوشن و سوبارو WRX STI قد علم کند .
با وجود رقبایی قدر نظیر گلف R و لنسر اوولوشن ، سوبارو نیز معروف ترین محصول خود را اینبار با ویژگی های بهبود یافته به بازار معرفی کرده است . WRX جدید از نظر هندلینگ و پایداری نسبت به مدل های پیشین بهبود یافته و از سوی دیگر خودرو بزرگتر و راحت تری نیز نسبت به اسلاف خود خواهد بود . از این رو باید کاهش 100 کیلوگرمی وزن نسبت به مدل قبلی و حفظ قدرت تولیدی پیشرانه در در حدود 350 اسب بخار از مهمترین دلایل عملکرد خوب این خودرو دانست ، این خودرو هنوز از همان موتور 2.5 لیتری تخت ( بوکسوری ) چهار سیلندر اما دارای توربو نسل قبلی ، بهره می گیرد که البته در مراحلی نیز مورد بازنگری و توسعه واقع شده است . حالا باید منتظر ماند و دید که این ژاپنی خشمگین در میدان مبارزه واقعی در برابر رقبا چه قابلیت هایی دارد.
مهندسان مینی برای سال 2015 مدل تقویت شده و سریع جان کوپر ورکز را پس از معرفی مدل اسپرت S به بازار خواهند فرستاد . مهمترین نکته در خصوص مدل S، اشتراک پیشرانه این خودرو تند و تیز و جذاب با مدل های 320 و 328 ب ام دبلیو است که از قلب مشترک N20 با آرایش چهار سیلندر توربو بهره می برند . ب ام دبلیو ها با این پیشرانه به ترتیب 184 و 240 اسب قدرت دارند ، این درحالیست که مدل کوپر S به گفته مسئولین مینی در حدود 189 اسب بخار را در سینه جای داده است و با این حساب می توان انتظار داشت که قدرت تولیدی پیشرانه گونه برتر جان کوپر ورکز ، به راحتی از مرز 220 اسب بخار رد خواهد شد . بدین ترتیب باید انتظار ظهور یکی از لذت بخش ترین محصولات سال های اخیر جهان خودروسازی را داشت ، خودرویی که قطعا جوانان زیادی را به سوی خود جذب خواهد کرد .
این یک اصل کلیدی است که خودروهای اسپرت و ارزان قیمت ، باید ساده باشند . نیسان پس از توقف تولید خودروهای خانواده داتسون ( شاید پدرانمان این نام را به خوبی به یاد دارند ) ، مدت ها از این اصل فاصله گرفته بود ، اما حالا به نظر می آید که بار دیگر برنامه هایی برای احیای خودروهای ساده و مناسب جوانان در این کمپانی دو رگه ژاپنی – فرانسوی ( سهام مشترک با رنو ) پدیدار شده باشد . حالا سوال اینجاست که این مدل های عجیب و غریب IDX که شاید در دو گونه استاندارد و تقویت شده ( نیسمو ) عرضه شوند ، تا چه حد می توانند مورد توجه خریداران واقع شوند . چهره نمونه های مفهومی IDX FREE FLOW به شکل عجیبی یادآور مدل های اولیه داتسون است و پیشرانه های 1.2 – 1.5 لیتری یا 1.6 لیتری مشابه نیسان جیوک ، نیز شاید آنچنان که باید و شاید مهیج نباشند .