27 و 28 شهریور نمایشگاهی با موضوع خودرو های تیون شده در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش واقع در خیابان ولیعصر برگزار شد. البته در گوشه و کنار نمایشگاه، گاها چشم به خودرو های کلاسیک هم می خورد ( که خیلی هم ناب و دست نخورده نبودند !) ولی موضوع اصلی ، خودرو های تیون شده و شرکت های تیونر خودرو بود . شرکت های مختلفی در نمایشگاه ، هر یک در سبک خود خودنمایی می کردند. از معروف ترین آنها می توان به کمپانی یاشار اسپرت در بخش بادی تیونینگ و شرکت ایران روور در سبک آفرود اشاره کرد.
حضور پرنگ کویر موتور نیز به چشم می خورد که با آوردن موتور های سنگین معروف و البته کی تی ام ایکس بوو فضای نمایشگاه رو حرفه ای تر جلوه می داد... البته اگه از دانش فردی که مسیول معرفی کی تی ام ایکس بوو بود صرف نظر کنیم !!!!
با ورود به نمایشگاه اولین چیزی که توجه هرکسی را به خود جلب می کرد طنین زیبایی بود که با دنبال کردن آن به یک مازراتی گرن کابریو در غرفه ی یاشار اسپورت برخوردیم. در غرفه یک گرنجور با روکش چرمی بدنه و یک مرسدس بنز اس ال 500 با روش قهوه ای مات و رینگهای طلایی که همگی کار خود یاشار فاطمی بود به چشم می خورد. البته نمیتوان از وجود هوندا سی بی آر و کاوازاکی نینجا در 2 طرف غرفه یاد نکرد !
در حالی افراد زیادی مشغول به گرفتن فیلم و عکس از غرفه بودن وارد غرفه شدیم و بعد از آشنایی بیشتر با یاشار فاطمی مقدم و گپ و گفتی با ایشان وارد مصاحبه شدیم :
- خب شروع کنیم !!
+ در خدمتم
- میشه خودتونو کامل معرفی کنید ؟!
+من یاشار فاطمی مقدم هستم مالک یاشار اسپرت
-از تاسیس یاشار اسپرت چقدر میگذره ؟
+از سال 88 ما اینکار رو شروع کردیم و ... تا امروز
-یادتونه اولین ماشینی که تیون کردین چی بوده ؟
+اولین ماشینی که تیونینگ کامل کردم که 1 آئودی تی تی بود که اگه یادتون باشه عکساشم هست ... ولی خب کیت ای ام جی و بادی کیت و اینها زیاد بسته بودیم ولی اولین کاری که به دلم بود که خوب بود و بیرون رفت و جلب توجه کرد همون تی تی بود.
-کجای کارتون رو شروع حرفه ای شدن میدونید ؟ اوج کار از کجا بود ؟
+اوج کار که من هنوز اوج نرسیدم . به نظر من کارا قشنگه مردم دوست دارن و طرفداری میکنن ولی تا اوج کار به نظرم خیلی مونده.
-طرح ماشینا کامل از خودتونه ؟
+کاملا طراحی از خودمه ... بچه ها زحمت میکشن ، بچه های کارگاه و بچه های خود مجموعه ولی خب طراحی و ایده ها صد در صد از خودمه
-خب مثلا گذاشتن یک ماشین گرون قیمت ، یک ماشین 1میلیارد و پونصد ششصد میلیونی مثل 1 مازراتی نیاز به یک اعتماد تو دل صاحب خودرو داره که بتونه ماشین رو به دست شما بسپاره و مطمئن باشه که شما ماشین رو خراب نمیکنی... شما اون اعتماد رو از کجا به دست اوردی ؟
+ببین نگاه کن اون اوایل که ما کار میکردیم خب خیلی سخت بود ... اینکه مردم بخوان به ما اعتماد کنن و اطمینان داشته باشن که مثلا این ماشینا رو چطوری میتونیم باز کنیم ... ببندیم، اصلا میشه مثل اولش بست.... خیلی سخت بود قانع کردن مشتریا ولی بالاخره با زحمت بچه ها و یاری خدا سی ال اس رو زدیم ... آی اس رو زدیم ... کاین زدیم و بالاخره تکمیل تر شد و کارناممون قوی تر شد و طبیعتا کم کم اعتماد هم رفت بالا تر.
-من خودم یادمه اولین عکس معروفی که از یاشار اسپرت دیدم اون عکس گرنجور و آی اس و سی ال اس مشکی ماته بود که بغل هم بودند .
+ زیر پاته!!!! ( اشاره به عکس بروشور شرکت که روی زمین غرفه ریخته بود )
-اره اره همینه !
+اون موقع خیلی یاشار اسپرتی وجود نداشت ... لوگومون ثبت نشده بود و تاسیسی نبود ... حتی میگفتن این عکس تو ایران نیست ! چون به نحوی سامان جان (عکاس یاشار اسپرت) زحمتشو کشیده بودن که عکسا ...... ما افتخار میکنیم که 1 کاری می کنیم میگن تو ایران نیست .... چون برای مردم مثله اینکه این جمله ی تو ایران نیست خیلی قشنگه ! ... همیشه مرغ همسایه غازه.... . دیگه ما با توکل به خدا و پشتکارمون و ظرافت و خلاقیتی که بچه ها داشتن به اینجا رسیدیم ....حالا ایشالا بقیش ببنیم چی میشه...
- رغیب خاصی برای خودتون تو ایران میبینین ؟
+خیلی دوست دارم اینطوری باشه که ما هم هی رقابت کنیم ... 2 تا مازراتی ما درست کنیم 2 تا پانامرا اونا درست کنن .... ولی من هنوز کسیو نمیبینم که بخوام باهاش رقابت کنم.... غرور نباشه ولی خب واقعا کسی نیست ... اولین ماشین مات ایران من بودم صاحبش هست میتونه شهادت بده (سال 88).... اولین ماشین چرم ایران ماشین خودمونه (گرنجور) و ....
-کارای هر ماشین متوسط چقدر طول میکشه ؟
+ تقریبا بین 7 - 8 روز تا 15 - 16 روز ...
- تو ماشینایی که درست میکنین خودتون مستقیما تو کارای ماشین دست دارین یا ...
+بله مستقیما دست دارم ... خیلی موقه ها خراب میشه رنگش به دلم نمیشینه ... یا حتی تایمش زیاد تر میشه مشتری ناراضی میشه میگه چرا تایمش زیاد تر شده ولی خب من اونی که به دلمه و اون رنگ و دیزاینی رو که باید انجام بشه تحویل میدم .... نه اینکه حالا مثلا شده دیگه حالا 1 پرده تیره تر شد 1 پرده روشن تر شد ... اصلا همچین چیزی تو یاشار اسپرت وجود نداره....
-دفتر اصلیتون کجاست؟
+ الان خیابون سهروردی هستیم ... چهارراه کیهان (میرزا زینعلی)
- خب ... هدفی تو ذهنتون هست ؟ ... مثلا کمپانی خارجی ای که تو ذهنتون اونو هدف قرار داده باشین و بگین من به اونجا برسم تمومه....
+ هدف که خب استاد منصوری اینقدر کاراش عالیه که آدم می پسنده ... خیلی شیکه کاراش ولی خب ... دوست دارم 1 جوری باشم که الگو باشم ... یعنی انقدر پیشرفت کنم که خودم الگوی بقیه باشم.... دوست دارم تو ایران ... ولی خب اینجا 1 جوریه .... جوّش 1 طوریه .... که قدر هنر رو کلا تو هیچ رشته ای نمی دونن....چه نقاشی چه بافتن یک قالی.... کلا کار هنری.... کشوری نیست که کار هنری ... کار دستی براش ارزش داشته باشه....پیشنهاد هم از کشور های اروپایی و خارجی... دارم ولی من دوست دارم پرچم این مملکت رو بالا ببرم...
- مثل اون مازراتی فندیه که خیلی از سایتای اروپایی معرفیش کردن و ...
بریتانیا معرفیش کرد و جزو 20 مازراتی قشنگ دنیا شد
+ بله اون مازراتیو که سایت autogespot که پرچم ایران و تهران و یاشر اسپرت و اینا بالا رفت.
- تاحالا با تیونر دیگه ای همکاری کردین یا در ارتباط هستین و کمک میگیرین؟
+ نه اصلا.....بچه ها بادی کیتی چیزی بخوان ما به خواست اونا براشون وارد میکنیم می بندیم ولی .... دیزاین ماشینا همه طراحی خودمونه.... نقشه و ایده ی خودمونه ...چه رنگی با چه رنگی ست میشه و .... اینا همه با خودمونه..... رنگ ماشین باید به دل خودمون باشه .... مثلا طرف میاد میگه بیا رنگ ماشین منو صورتی مات کن .... من عمرا اینکارو انجام بدم !!!! قرمز فلان کن ... !!! من باید به دلم ماشین بشینه چون برای اسمم ارزش قایلم...چیز خاص بره بیرون نه اینکه طرف بیاد بگه من 100 میلیون تومن میدم تو انجام بده ... تو مجری باش ... اصلا تو یاشار اسپرت همچین خبرایی نیستش.....
-قالب ها همه تو ایران می خوره ؟!
+ بله ... قطعات کربنی همه همینجا ساخته میشه ... کارگاه داریم
- راستی هزینه ها چطوریه ؟ هزینه چنتا از ماشین های معروفتون مثل اون مازراتی فندیه یا همین اس ال (اشاره با اس 500 ای که داخل غرفه پارک شده) یا اون 206 مشکیه با خط های قرمز ...
+اون 206 که والا من اصلا 206 کار نمی کنم ... اون 206 دکور مغازم بود.... من اون رو فقط بخاطر اینکه مغازم 1 دکور خاص داشته باشه درست کردم.... 1 ماه هم بیشتر اون حالت نبود... سریع کندیمش و از بین بردیمش.... الان همون حالت عادیه....
ولی هزینه ها که اون مازراتی فندیه نزدیک 80 میلیون تومن هزینش شد ... اس ال چیزی حدود 40 تومن شد...
+ گرنجور فقط 30 میلیون تومن بادی کاورش شده (چرمی) .... حدود 20 میلیون هزینه ی کربن ها شده و اگزوز روشه که چیزی دور و ور 15 میلیون پولشه . SL63 AMG
- سورپرایز خاصی برای طرفداراتون ندارین ؟
+ایشاالله به امید خدا 1 حرکت نو میخوایم انجام بدیم....نگم بهتره !!!
- راستی 1 سوال یادم رفت ! سنتون چقدره ؟
+ من 32 سالمه ... متولد 1360
- و آخرین سوال ! کدوم ماشینتون رو از همه بیشتر دوست دارین ؟
+ ما 1 بی ام و اف30 کیت بستیم....
- مشکیه ؟
+اره 328 تویین توربو ه.....بادی کیتشو کامل از روی بی ام و ام4 دست ساز خودمونه ... به سفارش خودمون تو آلمان ساختن .... لنگش هم اصلا وجود نداره
- همونیکه 3 پره از جلو پنچرش لوگو ام پاور ه ....
+ بله رینگاش ام ه ، کیت اگزوز داره و ....
-خب ! خیلی خوشحال شدم .... ممنون که همکاری کردین !
+من هم همچنین ... موفق باشید !
با تشکر از آقای فاطمی مقدم موسس کمپانی یاشار اسپرت که مارا در گرفتن این گزارش یاری کردند.