روز به روز بر تعداد خودروسازان سازنده مدلهای مخصوص پیست مسابقه افزوده میشود. این نوع خودروها در موارد بسیاری از جمله مسابقات خودروهای خاص، رانندگی در پیستهای خصوصی یا باشگاههای رانندگی مورد استفاده قرار میگیرند. آخرین محل ارائه این خودروهای با عملکرد بالا، نمایشگاه ژنو بوده است؛ جایی که سوپرماشینهای زیادی در معرض نمایش قرار گرفتند. در این میان، ۸ نسخه مسابقهای نظرها را به خود جلب کرده که در ادامه آنها را مرور میکنیم.
آئودی R8 کاملاً جدید مدل ۲۰۱۶، سبکتر و قدرتمندتر از گذشتگان خود است؛ موضوعی که باعث ایجاد پایهای مناسب برای این خودروی مسابقهای شده است. این در حالی است که اولین نسل از R8 نیز در سراسر جهان در مسابقات شرکت کرده و موفقیتهای زیادی کسب کرده است و همینطور، در بین تیمهایی که از آن استفاده کردهاند، محبوبیت زیادی دارد. ولی جانشین آن تقریباً تضمین میدهد که در هر زمینهای نسبت به قبل بهتر عمل میکند.
اگر پولتان از پارو بالا میرود و در این میان شرایط اندکی برایتان خستهکننده است، گزینههای زیادی برای پُر کردن اوقاتتان وجود دارد. امّا اینجا بحث بر سر خودروهاست و گزینه پیشنهادی برای شما «مسابقه رانندگی» است. از مدلهای لامبورگینی گرفته تا سری «تروفیو» از مازراتی و همینطور میلیوندلاری که میتوانید برای خرید فراری FXX K بپردازید، همگی میتوانند انتخابهای شما باشند. مکلارن هم مدل P1 GTR را برای هیجان بیشتر رانندگی شما کنار گذاشته است.
پورشه، معرفی 911 های هیجانانگیز خود را تبدیل به یک «علم» کرده است و روش ارائه پورشه 911 GT3 RS به همین منوال بوده است؛ به این صورت که ابتدا اطلاعاتی ساده مبنی در راه بودن این مدل ارائه شده و هر چه به زمان رونمایی رسمی آن نزدیک میشدیم، اشتیاقها با پیشبینیها و عکسهای جاسوسی اضافه شد.
جیم گلیکنهاوس در حال ساخت سوپرماشینهای جدید به صورت مستقل است. «اسکودریا کامرون گلیکنهاوس» نام کمپانی جدید این شخص است که رونمایی باشکوهی از خود در نمایشگاه ژنو داشته است.
دو مدل به نمایش گذاشته شده، یکی برای مسابقات و دیگری برای خیابانهای شهر آماده هستند. مدل مسابقهای به صورت رسمی در معرض فروش قرار گرفته و سفارشهای مدل جادهای نیز بعداً دریافت خواهد شد. در هر دو مدل، از ساختار بدنه فیبرکربنی به صورت کامل استفاده شده است.
در طول سالها، مدل 911 از پورشه از تهدیدهایی مانند 914، 944 و اخیراً کیمن با موتور میانی تاکنون مصون مانده است. اگر مشخصا 911 و کیمن را با یکدیگر مقایسه کنید و همینطور مدلهایی مانن S و GTS که با دقت خاصی نسبت به خروجی موتور از یکدیگر متمایز میشوند، خواهید دید که مدلهای 911 همیشه در رده بالاتر قرار میگیرند. ولی اخیراً صدای ترک برداشتن این جایگاه 911 شنیده میشود. با معرفی کیمن GT4 جدید، پورشه برای اولین به یکی از خودروی سطح پایینتر خود اجازه داده به حریم 911 تخطّی کند.
با دیدن نام مدل جدید مسابقهای و قدرتمند آستونمارتین، شاید بلافاصله عنوان گونهای خاص در مجموعه «پیشتازان فضا» به ذهن برسد؛ ولی آستون مارتین یک معادل بریتانیایی با اشاره به بمبافکنهای دوران جنگ سرد درنظر گرفته است.
توبیاس موئرز (Tobias Moers) رئیس AMG در یکی از مصاحبههای قبلیاش گفته بود:
هیچ کس دلش برای موتور قدیمی و خوب ۶/۲ لیتری تنفس طبیعی تنگ نخواهد شد.
وقتی در جواب به وی گفته شد که افراد زیادی برای تنفس آزاد، صدای بلند و حجم بالای این موتور غولآسا دلتنگ خواهد شد، وی با صدایی مرموز تصدیق کرد که:
درست میگویید؛ این موتور بسیار خوبی است. آنقدر خوب که به زندگی خود در این مدل نیز ادامه داده است.
خاصبودن یک مفهوم نسبی است. برای علاقهمندان معمولی دنیای اتومبیل یک رنگآمیزی سفارشی و یک کار افترمارکت با اگزوز میتواند یک حس خاصبودن برای آنها ایجاد کند. ولی برای افرادی که انتظارات بالاتری در این زمینه دارند، یک چیز «منحصر به فرد»تر این احساس را ایجاد میکند؛ به عنوان مثال، خودرویی مانند آستون مارتین ونتیج GT3 اسپیشال ادیشن که با اینکه تنها ۱۰۰ نمونه از آن تولید میشود، ولی هر کدام از آنها رضایت صاحبش را تضمین خواهد کرد.