نمایشگاه خودرو تبریز درحالی به روزهای پایانی خود رسید که برخی شرکتهای خودروساز داخلی و نمایندگی کمپانیهای خارجی، اولینهای خود را در این گردهمایی بزرگ به نمایش گذاشتند.
ایران خودرو با رونمایی از سه محصول جدید خود به بیستمین نمایشگاه صنعت خودرو تبریز آمده بود؛ تندر 90 فیس لیفت، پژو 207آی و دانگ فنگ s30 که برای استفاده در تاکسیرانی تجهیز شده است برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شدند.
البته اعلام شده که ایران خودرو هنوز برنامه ای برای تولید انبوه تندر 90 تغییر شکل یافته خود ندارد و این مدل را تنها برای نمایش و مطلع شدن از نظرات مخاطبان خود رونمایی کرده است.
بعد از حضور هیبریدی های تویوتا در خیابان های ایران و تجهیز ناوگان تاکسیرانی با نسل هیبریدی کمری، اینبار نوبت تنها هیبریدی تولید شده توسط کمپانی هیوندایی بود تا کره ای ها هم خودروهای پاک خود را راهی بازار ایران کنند. شرکت پاکرو با تمرکز بر واردات خودروهای هیبریدی، برای اولین بار سوناتای هیبرید را به نمایشگاه تبریز آورد؛ خودرویی که مدل آن برای فروش در بازار ایران، 175میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
شاید یکی از دغدغه های اصلی خریداران محصولات هیبریدی درایران، عدم اطمینان از خدمات پس از فروش مناسب و نبود دانش فنی بین تعمیرکاران ایرانی باشد. شرکت داتیس خودرو در موضوع خودروهای پاک و هیبریدی با ایجاد اولین مرکز تخصصی خودروهای هیبریدی در کشور به نمایشگاه بیستم آمده بود تا زنجیره ورود، عرضه و خدمات را در خصوص خودروهای پاک، کامل کند.
شرکت داتیس خودرو این مرکز را با هدف ارائه خدمات تعمیرگاهی استاندارد به صاحبان خودروهای هیبریدی راه اندازی کرده و برای این کار از تکنسین های دوره دیده در کانادا، ژاپن و کشورهای صاحب تکنولوژی در اروپا استفاده کرده است.
ام جی پارس موتور با رونمایی از ام جی 360، خبر از راه اندازی خط تولید این خودروی انگلیسی داد. خودرویی که تولید آن از هفته آینده آغاز می شود و با آغاز زمستان و رسیدن به مرحله تولید انبوه، در بازار کشورمان عرضه خواهد شد.
ام جی پارس موتور قیمت 70میلیون تومان را برای این محصول درنظر گرفته است و امیدوار است محصولات ام جی را با قیمتی به مراتب ارزانتر از نمونه های وارداتی آن وارد بازار کند.
خودروهای دو نفره اسپرت، کلاسیک و دست ساز PGO هم یکی دیگر از اولین های نمایشگاه تبریز است. این شرکت فرانسوی خودروهای دست ساز خود را به تبریز آورده تا مشتریان ایرانی امکان خرید خودروهای دست ساز را نیز پیدا کنند. این اسپرت کلاسیک فرانسوی با بدنه کامپوزیتی کمتر از 400میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
تنها خودروی برقی نمایشگاه را یک شرکت دیگر با خود به تبریز آورده است. BYD e6 تنها خودروی تمام برقی نمایشگاه بیستم بود که توسط شرکت کارمانیا رونمایی شد.
اگرچه هنوز زیر ساخت های لازم مانند ایستگاههای شارژ باتری در سطح شهرها و جاده ها برای استفاده از این تکنولوژی فراهم نشده است اما کارمانیا با هدف اعلام آمادگی برای واردات و تجهیز جاده ها به سامانه های مورد نیاز برای خودروهای برقی مدل تمام برقی BYD را به تبریز آورده است.
خبر خوب برای آفرود سواران در نمایشگاه تبریز آن بود که با رونمایی از نسل S ام وی ام ایکس 33، آفرود سواری کمی سهل تر می شود. مدیران خودرو تیگو5 اسپرت خود را هم برای اولین بار در تبریز به نمایش گذاشت تا بتوان چهره اسپرت و عضلانی تری از تیگو را با پرداخت دو میلیون تومان هزینه بیشتر خریداری کرد.
گروه صنعتی ماموت نیز جدیدترین محصول خود یعنی کشنده R560 اسکانیا را برای اولین بار به تبریز آورده است. این مدل از کشنده های اسکانیا 550 میلیون تومان قیمت گذاری شده و با توجه به توسعه موضوع حمل و نقل جاده ای، می تواند گزینه جدیدی برای علاقمندان به فعالیت در این حوزه پرسود اما حساس خودرویی باشد.
منبع:ایران جیب