انجمن خودرو سازان ایران طی اطلاعیهای نسبت به انتشار مطالب بی پایه و اساس و غیر کارشناسی مبنی بر لزوم کاهش قیمت خودرو به نقل از یک مرجع ناشناس تحت عنوان انجمن حمایت از مصرف کنندگان در رسانه ها واکنش نشان داد.
در این اطلاعیه که به امضای احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودرو سازان ایران رسیده، آمده است از رسانه ها می خواهیم در راستای ایفای هرچه مطلوبتر مسئولیت اجتماعی خود و در استای تنویر افکار عمومی نبست به بازتاب این گونه اخبار هوشیار بوده تا از تشویش اذهان عمومی و سردرگمی مصرفکنندگان جلوگیری شود.
متن این اطلاعیه به این شرح است:
اخیرا برخی رسانههای نسبت به انتشار برخی مطالب بیپایه و اساس و غیرکارشناسی مبنی بر ضرورت کاهش قیمت خودرو به نقل از یک مرجع ناشناس تحت عنوان انجمن حمایت از مصرفکنندگان اقدام کردهاند، که بنا بر ضرورت صیانت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و همچنین تنویر افکار عمومی موارد ذیل حضورتان اعلام میشود:
۱- قیمت گذاری خودروها براساس فرمول شورای رقابت و با توجه به تورم بخشی و ارزبری هریک از خودرو ها تعیین گردیده و دراین فرمول نیز بر پایه قیمت ارز مبادله ای (۲۴۵۰ تومان) محاسبه شده است فلذا عنوان نمودن قیمت ارز ۳۶۰۰ تومانی در قیمت گذاری خودرو به هیچ وجه صحت ندارد و کذب محض می باشد .
۲- در حالی که قیمت دلار در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ تومان می باشد در خبر مذکور قیمت دلار کنونی ۲۶۵۰ تومان عنوان شده است که خواهشمندیم انجمن حمایت از مصرف کنندگان مرکز عرضه دلار ۲۶۵۰ تومانی را معرفی کنند تا تولید کنندگان از جمله قطعه سازان و خودروسازان بتوانند از این محل ارز مورد نیاز خود را تهیه نمایند هرچند که بر فرض محال اگرچنین قیمتی نیز واقعی باشد هنوز از قیمت پایه محاسبه شده در فرمول شورای رقابت ۲۰۰ تومان گرانتر است و می بایست بر اساس آن قیمت خودرو افزایش یابد و نه کاهش .
۳- ضمناً با توجه به اینکه مبنای فرمول قیمت گذاری شورای رقابت فروردین سال ۹۱ بوده و این قیمت پایه باعث زیان ۴۰۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته صنعت خودرو گردیده و در سال جاری نیز تا کنون ضرر خودروسازان بالغ بر هزار میلیارد تومان شده است، شرکتهای خودروساز از شورای رقابت خواسته اند ضمن اصلاح مبنای فرمول قیمت گذاری، نرخ ارز محاسباتی را از ۲۴۵۰ تومان به نرخ ارز آزاد حدود ۳۰۰۰ تومان تغییر و قیمت جدید ارائه نمایند تا بدین ترتیب از ضرر بیشتر خودروسازان جلوگیری گردد.
در پایان از رسانه ها می خواهیم در راستای ایفای هرچه مطلوبتر مسئولیت اجتماعی خود و در استای تنویر افکار عمومی نبست به بازتاب این گونه اخبار هوشیار بوده تا از تشویش اذهان عمومی و سردرگمی مصرفکنندگان جلوگیری شود.
احمد نعمت بخش
دبیر انجمن خودرو سازان ایران