2 سال از زمانی که قرار بود 35 هزار دستگاه دنا وارد بازار بشود، میگذرد. سال 1392 هم بر طبق برنامههای دقیق ایرانخودرو، میبایست 80 هزار دستگاه از دنا روانه بازار میشد. امروز در سال 1393، دنا حتی در نمایشگاههای خودرو مهم کشور هم حاضر نمیشود!
تمامی وعدههای نافرجام درباره زمان عرضه دنا را کنار بگذاریم. ببینیم خودرویی که قرار است با سه سال تأخیر وارد بازار بشود، چه تفاوتی با آنچه ایرانخودرو قولش را داده بود، دارد؟
تا همین چند ماه پیش، در سایت گروه ایرانخودرو صحبت از یک موتور توربو شارژر بود، موتوری که بی سر و صدا برای دنا کنار گذاشته شد و به جای آن موتور بسیار پیشرفته و بروز 2 لیتری XUM با 8 سوپاپ و قدرت تنها 105 اسب بخار جایگزین آن شد!
چند روزی هم هست که تصاویری رسمی از فضای داخلی دنا در سایت ایرانخودرو منتشر شده، تصاویری که شباهت چندانی با تصاویر قبلی ندارند.
از طرح روی درهای خودرو شروع میکنیم، در تصاویر قبلی یک خط موج مانند در بالای در خودرو دیده میشود که در عکسهای کنونی غیب شده است. همچنین سه خط در قسمت میانی در وجود دارد که آن سه خط هم از بین رفتهاند. دستگیره نیز به صورت زاویهدار در گوشهای قرار دارد که اکنون در تصاویر جدید وجود ندارد. طرح محل قرارگیری بلندگوهای جلو و فضای خالی برای قرار دادن برخی اشیا، در عکسهای قبلی با عکسهای کنونی کاملاً متفاوت است.
بر روی داشبورد، تغییرات فاحشترند. طرح فرمانی که در نگارههای قبلی دیده میشود، حتی مقداری هم به فرمان کنونی شباهت ندارد. (البته لوگوی ایرانخودرو بدون تغییر باقی مانده که جای بسی تعجب دارد!)
دریچههای مرکزی و کناری قبلی نیز با کنونی کمی متفاوتاند. دریچههای کناری که در عکسهای جدید دیده میشود، شباهت جالبی با دریچههای برخی از محصولات تویوتا دارند.
طرح چوبی که روبروی صندلی شاگرد قرار داشته حذف شده. مانیتوری که در تصاویر قبلی دیده بودیم با مانیتور کنونی متفاوت است و البته قدیمیتر. در عکسهای قبلی در کنسول اصلی خودرو پلاستیکهای شفاف را میبینیم که در تصاویر جدید جای خود را به پلاستیکهای بیکیفیت و کدر دادهاند. مکان تمامی دکمهها تغییر کرده و ارزانسازی به راحتی قابل مشاهده است. کنسول کنونی هم با آن طرحهای فضایی قبلی به کلی فرق دارند. حتی در دوخت صندلیها هم تفاوتهایی دیده میشود!
سرعت سنجی که در تصاویر قبلی میدیدیم، مشابه سرعتسنج نسل قبلی سوناتا بود. در نگارههای جدید طراحی قسمت سرعتسنج عوض شده. طرح کنونی بسیار شبیه سرعتسنج نسل کنونی شورلت کروز است. جالب آن است که طراحان ایرانخودرو حتی زحمت تغییر رنگ دور دوایر سرعتسنج و دور موتور را که در کروز به رنگ آبی است هم به خود ندادهاند و سرعتسنج دنا را با همان دوایر با حاشیههای آبی رنگ طراحی کردهاند (یا کپی کردهاند!)
آیا ایرانخودرو از توانایی خود در ساخت داشبورد با خبر است یا خیر؟ اگر با خیر هستند، پس آیا مجبورند داشبورد قبلی این خودرو را با داشبوردی بسیار سادهتر جایگزین کنند؟
و سؤال دیگر ما از افرادی که دم از خودروی ملی میزنند، مگر نه این است که پلتفرم و گیربکس و انجین هر خودرو، اصلیترین، مهم و پیچیدهترین بخش در طراحی هر خودرو است؟ در حالی که در این خودرو به اصطلاح ملی، از گیربکس و انجین و پلتفرم پژو استفاده شده است؟ و جالبتر اینکه هر روز خبر میرسد که قطعات فضای داخلی و چراغها (که همواره تغییر آنها از هنرهای برجسته خودروسازان داخلی میباشد) نیز، ساخت کشوری خوشنام در تولیدات صنعتی در شرق آسیاست که کیفیت تولیداتش زبانزد خاص و عام است!(چین را میگوییم نه ژاپن!)