آیا پراید به سرنوشت پیکان دچار می شود؟

25 شهریور 139316:11
3 دقیقه


آیا پراید به سرنوشت پیکان دچار می شود؟

پراید باقی می ماند؟ پرسشی اساسی پیش روی خودروسازان کشور قرار گرفته است. طی دو سال گذشته بازار و صنعت خودرو به شدت درگیر قیمت گذاری بوده است ولی در حال حاضر پرسش کلیدی پیش روی خودروسازان به ماجرای تغییر شیوه تولید خودروها مربوط است.

سال ها قبل خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو به موضوعی ملی تبدیل شده بود. در نهایت نیز پیکان با حضور رئیس جمهور وقت به بایگانی صنعت ایران سپرده شد. پس از توقف تولید پیکان، ایران خودرو بازار را به سایپا به عنوان رقیب خود واگذار کرد که در رده قیمتی کمتر از 7 میلیون تومان پراید را به عنوان شاخص تولید خودروهای داخلی در اختیار داشت. از همان سال تاکنون، ایران خودرو موفق به تولید خودروی برای طبقه متوسط یا حداقل دهک های درآمدی سوم تا ششم نشده است. سایپا نیز طی سال های گذشته پراید را به عنوان پرتیراژ ترین خودروی تولید داخل در بازار جا انداخته است. با این حال به تازگی خبرهایی در مورد خروج پراید از خط تولید منتشر شده است ولی موضع گیری های سایپا نشان می دهد این ایده امکان اجرایی جدی ندارد.

شرکت سایپا در این مورد چنین توضیح داده است:« توقف تولید محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین آمار را در تولید خودرو کشور دارد کار بسیار پیچیده‌ای است و به زمان و برنامه‌ریزی درازمدت برای جایگزینی نیازمند است که اقدامات اولیه آن در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده و بنا به اظهارنظر صریح مدیرعامل گروه سایپا در رسانه‌ها، محصولات پلت‌فرم ایکس 200 یعنی خودروهای تیباont>، تیبا 2 و ساینا در حال جایگزینی با این خودروها هستند.»

پراید از سال 2001 وارد خط تولید سایپا شده است. قبل از آن، در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام «فورد فستیوا» فروش رفت. همین طور این مدل از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیاموتورز کره جنوبی تولید می‌شد. حتی با وجود رشد قیمت پراید تا مرزهای 20 و 21 میلیون تومانی نیز همچنان این خودرو به عنوان هدف نهایی طبقه متوسط شناخته می شود چراکه پراید در قیاس با نمونه های دیگر با هزینه های جانبی کمتری مواجه است. در حال حاضر خودروسازان میزان تولید خود را به طور متوسط 75 درصد افزایش داده اند.

تولید خودرو طی 5 ماه گذشته با رشد 73.4 درصدی به ۴۰۴ هزار و ۱۰ دستگاه رسیده است در حالی که به گفته مدیران عامل ایران خودرو و سایپا امسال باید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو توسط این دو شرکت خودروساز در کشور تولید شود. به این ترتیب تقریباً یک‌سوم برنامه تولید خودرو در کشور طی سال جاری است و خودروسازان ۲۳ درصد از برنامه تولید خود عقب هستند.

بررسی آمار تولید خودرو در پنج ماهه اول امسال نشان می‌دهد 213 هزار و 13 دستگاه خودرو در این مدت توسط ایران خودرو تولید شد که رشد 132.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در مورد تولیدات گروه سایپا هم باید به تولید 155 هزار و 98 دستگاه انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی در 5 ماهه اول امسال با رشد 27.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

در صورتی که شایعه توقف تولید پراید در محافل خبری به شکل گسترده ای پخش شود، احتمال افزایش قیمت بیشتر این خودرو در بازار نیز ایجاد می شود. از سوی دیگر بنگاه داران نقل می کنند خرید و فروش خودرو به شدت کساد شده است چراکه خریداران همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند.


نظرات کاربران
14 مهر 1393
سایپا مطمعن . مسخره ترین جمله ی که تا به حال شنیدم . هیچکس دلش برای مردم نمیسوزه . هیچ یک از مدیرای سایپا پراید سوار نمیشه . ما مردمم که مهم نیست جونمون . پولمونم مهم نیست هیچیمون مهم نیست .