سدانهای خانوادگی در بین چینیها سهم قابل توجهی از بازار خودروهای اقتصادی را در اختیار دارند چرا که خودروسازان وطنی خلأهای بسیاری در بخش فنی، امکانات و طراحی ظاهری را رها کردهاند و چینیها با استفاده از فرصت به دنبال پر کردن آنها در ایران هستند. شرکت بهمنخودرو بعد از عرضه موفقیتآمیز پیکاپ کاپرا در دومین گام از همکاری با خودروسازان چینی و با اتکا به شبکه خدمات پس از فروش قابل اطمینان نخستین خودروساز چین را برای حضور در ایران برگزیده است. FAW یا First Automobile Works شریک جدید گروه بهمن است که مهمترین نقطه اشتراک آن با سابقه گروه خودروسازی بهمن بهرهگیری از پلتفرمهای مشترک با محصولات مزداست.
نخستین محصول از این برند در کلاس سدانهای خانوادگی Besturn B50 (آسا) نام دارد که در تعداد محدود با پیشرانه 1.6 لیتری روانه بازار شد اما بهمن موتور در راستای بهبود شرایط این محصول در بازار ایران تصمیم گرفت مدل جدید این خودرو با چهرهای تغییر یافته، پیشرانه 1.8 لیتری جدید و قدرتمند و همچنین امکانات بیشتر را روانه بازار کند. این محصول جدید مانند مدل قبلی بر پایه پلتفرم نسل گذشته مزدا 6 بنا شده است و از این جهت همچنان هممسیر با سنتهای گرهخورده بهمنخودرو با مزداست. مدل جدید این خودرو B50F (آسا) نام دارد و به زودی توسط بهمنخودرو روانه خیابانهای کشور میشود اما پیش از آنکه مشتریان بخواهند برای خرید این سدان جدید تصمیم بگیرند ما تصمیم گرفتیم تا ملاقاتی از نمای نزدیک با این خودرو جدید ترتیب دهیم و یافتههایمان از B50F را با شما به اشتراک بگذاریم.
خودرویی با پلتفرم ساخت فورد
شرکت خودروسازی Besturn یکی از زیرمجموعههای کمپانی FAW چین است. عمده تولیدات این کمپانی 8 ساله بر پایه پلتفرم نسل گذشته مزدا 6 بنا شدهاند. این پلتفرم توسط کمپانی فورد طراحی شده است و با کد CD3 شناخته میشود. از جمله دیگر خودروهای مهمی که مانند محصولات Besturn بر پایه این پلتفرم طراحی شدهاند نیز میتوان به فورد فیوژن و فورد Edge اشاره کرد. از اصلیترین محصولات Besturn میتوان به مدلهای B70 ،B50 و B90 به عنوان سدانهای متوسط و بزرگ شهری و همچنین شاسیبلند X80 اشاره کرد.
کپی اما چشمنواز
در اولین ملاقات با این تازهوارد چینی، حس رضایت نسبی از طراحی ظاهری آن به تیم تست خودرو امروز القا شد و به خوبی پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی چشمبادامیها به نظرمان آمد؛ خودرویی که کمی محتاطانه و با درس از گذشته و نیمنگاهی به آینده طراحی شده بود؛ طرحی که از شتابزدگی و بزرگنماییهای بیدلیل کرهایها در امان مانده است؛ خودرویی آرام و به نسبت شیک. در کلاس خودروهای سایز متوسط که فاصله دو محور آنها بین 2667 و 2794 میلیمتر است، طول 2675 میلیمتری B50 به نظر مناسب و کارآمد میآید. اما قابلیتهای حرکتی این خودرو با این میزان طول محور و محور متحرک جلو را باید به زمان تست رانندگی موکول کنیم. قطع به یقین، با توجه به وجود نداشتن زیرساختهای هنری، رفتارشناسی جامعه هدف و اطلاعات پایه، در خصوص طراحی خارجی و داخلی در خودروهای چینی، بهراحتی میتوان رگههای کپی از خودروهای مختلف را در آن جستوجو کرد. الهامهایی که در چراغهای جلو و عقب میتوان به BMW سری 5 نسبت داد اما در نهایت این گردآوری چشمنواز است. خطوط کناری به خوبی و بدون اغراق از چراغهای جلو بدنه و چراغهای عقب ادامه پیدا کرده است. برخلاف برخی خودروهای چینی، آسا یا B50F به نظر میرسد مراحل طراحی خارجی را به اتمام رسانده و تبدیل به نمونهای کامل شده است. آسا این طراحی را مدیون همکاری با شرکت طراحی ایتالیایی Italdesign است که با در نظر گرفتن پایه طراحی این تازهوارد چینی در سال 2008، میتوان نمره قابل قبولی به طراحی خارجی آن داد.
لوکس و مدرنتر از آن چیزی که انتظارش را دارید
درب خودرو را باز کردیم و نیمنگاهی به داخل خودرو انداختیم. قاطعانه میتوان گفت کیفیت و زیبایی داخلی خودرو در کلاس خود و در مقایسه با خودروهای چینی خیرهکننده است. داشبورد و روی درها و کنسولهای میانی با پلاستیک نرمی از جنس مرغوب ساخته شده.
چرا آسا بخریم؟
شاید اولین و مهمترین چالشی که هر کمپانی و تولیدکننده هر محصولی با آن روبهرو میشود، تعیین جایگاه منحصربهفرد آن در بازار است. حالا خود را بهجای یک مشتری بگذاریم. شما بودجهای بین ٧٠ تا ٨٠ میلیون دارید و به دنبال یک سواری خانوادگی هستید که از تکنولوژیهای روز بیبهره نباشد و حاضر نیستید ریسک خرید خودرو دست دوم را بهجان بخرید. سری به بازار خودروهای کرهای میزنید. نهایت توان شما خرید خودروهای کوچک شهری مانند کیا پیکانتو و آی 20 و... است که قطعا برای آن دسته از مشتریانی که خودرویی با رنج کاربردی بالا، از مسافرتهای برونشهری گرفته تا خرید از فروشگاههای زنجیرهای، قطعا این گزینههاحذف خواهند شد. ناگزیر به سدانهای چینی موجود در بازار میرسیم که جای پای خود را کم کم میان مردم ایران باز کردهاند. اما کیفیت و خدمات پس از فروش یک معضل همیشگی بوده و هست. اما آسا (B50F) این مشکل را کمتر از سایر رقبای خود دارد. به علت وجود قطعات و تکنولوژیهای مشترک زیاد با خودروهای مزدا ٣ موجود در بازار و تجربه شرکت بهمن موتور در این حوزه، عمده نگرانی در این مورد نیز مرتفع میشود. از طرفی کیفیت ساخت قطعات تزئینی و داخلی این خودرو نیز نهتنها در مقایسه با رقبای چینی خود بالاتر است، بلکه حتی امکان دست و پنجه نرمکردن با رقیبان کرهای را دارد.
حس خودروهای کرهای را تجربه کنید
بهتر است از اطلاعاتی که شاید با کمی گشت و گذار در اینترنت قابل دریافت است، گذشته و به تجربیات ملموس از برخوردی نزدیک با آسا یا Besturn B50F بپردازیم. با ورود به محوطه بهمن موتور، آماده تست شدیم. گروه تست خودرو امروز با تحویل خودرو شروع به کار کرد. لحظه ورود به خودرو به اتفاق تمامی گروه از کیفیت و تریم داخلی مناسب و زیبای خودرو تعریف کرده و متفقالقول بودیم. فضای داخلی بسیار صمیمی و جادار طراحی شده است. هر 4 سرنشین سوار بر خودرو از فضای پا و سر راضی بودند. با روشنکردن خودرو موتور آرام 1.8 لیتری با 16 سوپاپ شروع به حرکت کردیم. با توجه به ارتقای این موتور از 1.6 لیتر 8 سوپاپ با این موتور، قدرتی معادل 142 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و 173 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه در اختیارمان قرار داشت که حرکتی روان و مطمئن را نصیبمان میکرد و به لطف سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به سنسور خورشید، با توجه به حرارت تابستانی و شدت نور خورشید، همواره هوای داخل کابین مطبوع و خنک بود و حتی سرنشیان عقب نیز از آن بیبهره نبودند. ابتدا صندلی خودرو را با کنترلکنندههای برقی که فقط مختص به راننده است، تنظیم کردیم و با تعویض دنده ازN بهD و فعالکردن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ژاپنی حرکت آغاز شد. رانندگی در جاده نامناسب مخصوص و قدیم تهران فرصت خوبی بود تا سیستم تعلیق آسا که در جلو از سیستم طبق دوبل به همراه میل موجگیر و فنر لول و در عقب از چند بازو E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول بهره میبرد را به چالش بکشیم. با توجه به وجود 4 رینگ آلومینیومی 16 اینچی و عرض 205 لاستیکها، خودرو تکانهای آزاردهندهای را به سرنشینان منتقل نمیکرد و همه سرنشینان راضی بودند.
با توجه به ترافیک نسبی تا محل تست پر فشار روی خودرو، فرصت مناسبی دست داد تا کمی با تکنولوژی استفاده شده در خودرو آشنا شویم. در ابتدا سیستم صوتی خوشسیمای این خودرو با 6 بلندگو برایمان جالب بود که صدایی مناسب با توجه به سیستم عایقبندی خودرو فراهم میکرد و وجود ورودیهای AUX و USB و بلوتوث، راههای زیادی برای پخش موزیک وجود داشت. با ورود به اتوبان و محدودیت سرعت از سیستم تثبیتکننده سرعت خودرو(کروز کنترل) استفاده کردیم تا توان خود را برای تستهای پرهیجانتر ذخیره کنیم. در همین حال با توجه به تماسهای مکرر تصمیم گرفتیم با متصلکردن تلفن همراه خود به سیستم بلوتوث خودرو از آن نیز استفاده کنیم. از ویژگیهای جالب خودرو در این کلاس و قیمت میتوان به سنسورهایی همچون، سنسور دنده عقب با امکان نمایش محدودههای خطر روی آینه وسط خودرو و سیستم کنترل میزان فشار باد لاستیکها (TPMS) اشاره کرد.
و حالا تست!
به منطقه تست رسیده و موقعیت صندلی و خودرو را با خاموشکردن سیستم کنترل کشش (TCS) آغاز کردیم. دنده را در حالت تیپ ترونیک گذاشتیم و شروع جنگ. خودرو با تعویض دندهها یکی پس از دیگری نیروی مناسب را در اختیار ما میگذاشت اما تاخیر نسبی و عدم توان مناسب در دنده 2 و 3 کمی به چشم میآمد. خودرو با توجه به طول دو محور نسبتا زیاد خود از پس حرکتهای مارپیچ نیز به خوبی برمیآمد و تنها بیشفرمانی قابل پیشبینی برایمان اتفاق میافتاد و با توزیع وزن مناسب، کمفرمانی را به حداقل رسانده بود. همین بالانس وزن، به خودرو در مسیرهای لغزنده نیز کمک میکرد تا کنترل و اصلاح به شدت آسانتر، ممکن شود. سیستم ترمزگیری هم با توجه به تجهیز تمامی چرخها به ترمزهای دیسکی و سیستمهای ABS ,EBD و TCS از عملکرد کاملا مناسبی برخوردار بود و خودرو را در شرایط اضطراری که در طول تست دو بار ایجاد شد، به خوبی حمایت میکرد.