1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بررسی سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

بررسی سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

20 آبان 1393
  • 20
  • 35664

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

با توجه به صادرات تیبا به اکراین مسلما این خودرو از دید نشریات و سایتهای خودرو در اکراین مورد نقد و ‏بررسی قرار گرفته است. در ادامه مطلب نظر یکی از این نشریات اینترنتی را در مورد تیبا مرور می کنیم.‏

 

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

طراحی

تیبا از نمای بیرون طراحی خوبی دارد. مسلما نمی توان آن را زیبا به حساب آورد. مشخص است که طراحان ‏آن تلاش زیادی برای خلق این خودرو نکردند. البته این موضوع منطقی است زیرا تیبا یک خودروی ارزان ‏قیمت است که هزینه زیادی صرف طراحی آن نشده است. جنس بدنه تیبا از ‫گالوانیزه است.

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

فضای بار

حجم صندوق بار تیبا با 420 لیتر بسیار مناسب است و یک فرد می تواند به راحتی‎ ‎در آن مخفی شود! با ‏اینکه تیبا یک خودروی کاملا اقتصادی است فضای صندوقی که دارد به ندرت حتی در خودروهای گرانتر از ‏آن یافت می شود. فنر بزرگ در صندوق عقب تیبا نیز یک ویژگی جالب آن است که در خودرویی گرانتر ‏مانند لوگان یافت می شود.‏

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

داخل کابین :

فضای عقب تیبا طوری هست که حتی برای افراد بلند قد هم مشکل برخورد سر با سقف به وجود نمی آید. ‏موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان تیبا عجیب است! طوری که انگار در ارتفاع بلندی قرار گرفته اید. تنظیمات ‏صندلی برای خودرویی در این کلاس خوب است. گودی کمر و ارتفاع نیز قابل تنظیم هستند. فقط حیف که ‏نشیمنگاه صندلی کوچک است که باعث خستگی زودرس پاها می شود. ارتفاع فرمان قابل تنظیم است.‏

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

داشبورد تیبا زیاد شلوغ نیست. دکمه هایی که جلب توجه می کنند مربوط به چراغ مه شکن، گرم کن شیشه ‏عقب، ایرکاندیشن و ضبط هستند. ضبط تیبا قابلیت پخش ‏Mp3‎‏ را نیز دارد.‏ فقدان تریم های تزیینی دور کنسول وسط تا حدی تو ذوق می زند در عوض کفپوش های خوبی برای تیبا ‏در نظر گرفته شده است. کامپیوتر سفری در داشبورد وجود ندارد ولی می توانید خودتان با صرفه هزینه نه ‏چندان زیادی نصب کنید.‏

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

خریداران تیبا در اکراین :

در میان خریداران تیبا افرادی دیده می شوند که قبلا لادا یا خودروهای قدیمی داشته اند و از اینکه آخر هفته ‏درگیر گاراژ و تعمیرگاه باشند خسته شده اند. برای خریداران تیبا مصرف سوخت یک معیار مهم است. اگر ‏اعداد و ارقام سایپا را باور کنیم مصرف تیبا در شهر 7 لیتر و در جاده کمتر از 6 لیتر است. ولی طبق ‏محاسبات ما مصرف واقعی تیبا 10 تا 15 درصد بیشتر از ارقام فوق است. در هر صورت تیبا یک خودروی ‏کاملا کم مصرف به حساب می آید.‏

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

موتور و گیربکس ‏:

موتور تیبا 80 اسب قدرت دارد و گفته می شود که ساخت ایران است ولی در واقع اینطور به نظر نمی رسد ‏زیرا سایپا با کیا همکاری دارد و همچنین سیستم تعلیق نیز قطعات مشترکی با مدلهای کره ای دارد. این ‏موضوع حداقل از نظر تئوری به این معناست که دوام موتور مشکلی ندارد.‏ موتور تیبا با لرزش و صدای زیادی استارت می خورد. اما بعد از استارت نرم کار می کند. نفوذ صدای موتور ‏به داخل کابین زیاد است ولی زیر کاپوت همه چیز مرتب به نظر می رسد. شتابگیری تیبا جوری است که اگر ‏با ایرکاندیشن روشن با آن سبقت نگیرید بهتر است. کورس جابجایی اهرم دسته دنده تیبا هنگام تعویض ها ‏زیاد است. البته این موضوع برای کسی که قبلا لادا سوار شده عادی است. سیستم فرمان هیدرولیک تیبا نیز ‏عملکرد خوبی دارد. ترمزها مجهز به ‏ABS‏ هستند.‏

سیستم تعلیق:

عملکرد سیستم تعلیق تیبا در جذب ناهمواریها باعث شگفتی است. کمترین ارتفاع تا سطح زمین 160 میلی ‏متر است که تردد در جاده های اکراین را بدون کوچکترین مشکلی فراهم می سازد. اینطور به نظر می رسد ‏که در طراحی سیستم تعلیق تیبا کیفیت جاده های ایران مد نظر بوده است. تنها نکته منفی این است که ‏هنگام عبور از چاله ها صدای پنل های پلاستیکی به کار رفته در داخل کابین آزار دهنده است.‏

سایپا تیبا از نگاه نشریه اُکراینی

خدمات و قطعات:

سایپا در اکراین خاطر نشان کرده است که از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد و تعداد نمایندگی ها در حال ‏افزایش است. سرویس های این خودرو هر 16 هزار کیلومتر است. در کیلومتر 60 هزار تسمه تایم باید ‏عوض شود. تنها چیزی که مردم اکراین را متعجب کرده این است که چرا شمع های تیبا باید هر 32000 ‏کیلومتر عوض شود؟! ‏

از آنجایی که تیبا خودروی پیچیده ای نیست هر کس می تواند سرویس های آن را خودش انجام دهد.‏

راحتی سواری این سدان ایرانی شاید در حد لوگان و پژو 301 نباشد ولی از نظر قیمت نصف آنهاست. تیبا ‏را باید در رنج قیمتی خودش مقایسه کنید. پس فاکتور قیمت را فراموش نکنید. ‏




نظرات

  • ایرج سایپا ایرج سایپا (10 خرداد 1395 ساعت 23:30)

    من قبلا 206 اسدی داشتم و اگه بخوام با تیبا مقایسه اش بکنم واقعا ظلمه در حق پژو!! ولی یه مدتی که تیبا خریدم از نظر شتاب و قدرت موتور خیلی راضی ام هرچند 206اس دی 16سوپاپ بود و قدرت موتورش بالاتر از تیبا ولی سنگین راه میرفت و شتابی مثل تیبا نداشت. از لحاظ زیربندی من تیبا را در حد پراید دیدم ولی انصافا از نظر اتاق و طراحی داخلی و بدنه خیلی با پراید فرق داره و برای من یه جورایی جای 206 اس دی را پر میکنه البته من از مدل فول آپشن خریدم و تقریبا راضیم نسبت به پولی که دادم

  • سورن امیر سورن امیر (18 خرداد 1394 ساعت 11:22)

    دیددن که تیبا ماشینه خیلی خوبیه حالا هی به جرم ایرانی بودن بزنید تو سر این ماشین

  • یوونتوس یوونتوس (21 آبان 1393 ساعت 18:51)

    این مقاله رو اکراینی ها نوشتن؟ چقدر ذوق زده بودن!

  • آفرین آفرین (21 آبان 1393 ساعت 14:43)

    اگر عنوان شود که واقعا نقد این خودرو از اوکرائینی هاست پس خوش بحال ما امیدوار به خودمان باشیم راستی راجب به قیمت در اوکراین چیزی ننوشتید

  • لادیزایران لادیزایران (20 آبان 1393 ساعت 18:49)

    با سلام خوشحالم که بدون غرض بررسی کرده و امیدوارم مشتریهای خارجیمون هر روز بیشتر از پیش بشه و از کیفیت خودرو نزنند .

  • مرگن مرگن (20 آبان 1393 ساعت 10:30)

    اینطور به نظر می رسد ‏که در طراحی سیستم تعلیق تیبا کیفیت جاده های ایران مد نظر بوده است.
    یعنی این جمله رو خوندم از خنده مردم...اینا هم میدونن.
    راستی از این مطلب فهمیدم اوکراینی ها از ما بدبخت ترند

  • میلادحسنی میلادحسنی (20 آبان 1393 ساعت 08:17)

    خدا قوت برادران سایپایی....واقعا اشک جلو چشامو گرفته ، ما به اوکراین ماشین صادر کردیم...مرسی واقعا

  • الیاس1 الیاس1 (20 آبان 1393 ساعت 00:41)

    از پراید واقعا بهتره اما بازم ارزش 25 میلیونو نداره

  • دوج چلنجر دوج چلنجر (19 آبان 1393 ساعت 22:03)

    سایپا با کیا همکاری داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بیشتر با چین همکاری داره .........

  • محمد عبد محمد عبد (19 آبان 1393 ساعت 21:37)

    اکراینی ها با این قد درازشون اصن جاشون میشه تو این بشینن؟!!! تو این عکسه بالا یارو نشسته عقب مشخصه به زور پاهشو چپونده

    مکمل مکمل (26 آبان 1393 ساعت 17:43)

    چپونده رو خوب اومدی...دمت گرم حاجی

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (19 آبان 1393 ساعت 20:37)

    اونا دیگه چه بدبختاین...........

  • صالح انصاری صالح انصاری (19 آبان 1393 ساعت 20:33)

    بریم از اوکراین تیبا وارد کنیم
    ههههههه

  • بن بن بن بن (19 آبان 1393 ساعت 20:31)

    ینی زشت ترین ماشینیه ک دیدم تا حالا.....
    نوشته بود افرادی ک از ماشینای قدیمی خسته شدن میرن میخرنش پس فک میکنم ماشین برا طبقه متوسط رو ب پایین جامعه است..........

  • کینگ بنز کینگ بنز (19 آبان 1393 ساعت 20:13)

    خیلی جالب بود ولی قیمتش تو اکراین چنده؟

  • حسین معمار حسین معمار (19 آبان 1393 ساعت 17:36)

    خدایی خندیدم...برا ما گرونه چون دلار اینجا بالاست...وگرنه تو اکراین جزو ارزونترین هاست

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (19 آبان 1393 ساعت 16:28)

    خدایی این و تو ایران اینطوری میدن به مردم

  • جرمی جرمی (19 آبان 1393 ساعت 16:14)

    باید دید سایپا چه مبلغی را از مردم اکراین دریافت میکنه !

  • محمدماجد محمدماجد (19 آبان 1393 ساعت 15:22)

    خدا وکیلی این همینه که توی ایران میدن

  • امیدپ امیدپ (19 آبان 1393 ساعت 14:51)

    قیمتش چند در میاد تو اوکراین؟