کراس اورها، که امروزه برخی آن را به غلط یا اصطلاحاً شاسی بلند می خوانند، خودروهایی هستند که نه شاسی بلند به معنای واقعی اند و نه سدان یا هاچ بک و در عین حال، برخی از ویژگی های همه این خودروها را دارند. به عبارت دیگر این خودروها، در عین حال که از برخی ویژگی های مثبت شاسی بلندها در مقابل سدان یا هاچ بک ها (مانند فضای زیاد در داخل، ارتفاع بیشتر صندلی و بهتر شدن دید هنگام رانندگی) بهره می برند، با معایب شاسی بلندهای واقعی (مانند خشکی سیستم تعلیق شاسی بلندها در مسیرهای هموار، مصرف سوخت بالاتر و...) روبه رو نیستند و می توان گفت از این منظر با کاربری های شهری همخوان شده اند.
کراس اورها در حقیقت، دارای بدنه ای شبیه به شاسی بلندهای واقعی یا استیشن هستند که روی پلتفرم سواری ساخته می شوند. به عنوان مثال، اگر چه رنو داستر یک خودروی کراس اور و ال 90 یک خودروی سدان محسوب می شود، اما این دو خودرو از نظر پلتفرم یعنی زیربندی، جلوبندی، مجموعه شاسی، سیستم تعلیق و محل قرارگیری پیشرانه، با یکدیگر کاملاً مشابه هستند. با این وصف، در سال های اخیر، ذائقه بسیاری از خریداران ایرانی، به سوی شاسی بلندها تغییر پیدا کرده است و خودروسازان، به ویژه خودروسازان چینی نیز با توجه به این اقبال، رو به تولید این خودروها آورده اند. می توان گفت در صورتی که به دنبال خرید یکی از این خودروها هستید می بایست حداقل 50 میلیون تومان یا بهتر بگوییم 60 میلیون تومان کنار بگذارید. در این زمینه، دخل و خرج امروز، با بررسی خودروهای 60 تا 70 میلیونی در بازار، چهار کراس اور نسبتاً جمع و جور را معرفی و در حد امکان مقایسه کرده است.
لیفان ایکس 60 اتوماتیک، خودرویی از کرمان موتور است که به رغم برخی ویژگی های مثبت، طبق آخرین ارزیابی های رسمی، رتبه کیفی بهتر از دو ستاره کسب نکرده و از این لحاظ، از رقبای سرسختی نظیر ساندرو استپ وی، عقب افتاده است. شاید بتوان انعکاس این موضوع را در تفاوت قیمت بازار و کارخانه این خودرو مشاهده کرد. هم اینک لیفان ایکس 60 اتوماتیک، با قیمتی حدود 76 میلیون و 500 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می شود. اما قیمت صفر این خودرو در بازار، حدود 10 میلیون تومان ارزان تر است و با قیمتی حدود 66 میلیون و 900 هزار تومان معامله می شود.
همچنین طبق خبرهای این چند روزه، این خودرو در فهرست 25 خودرویی قرار گرفته است که تولید آن با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو متوقف خواهد شد. بنابراین باید گفت که این خودرو شاید سال ها یا ماه های پایانی تولید خود را سپری می کند. با این حال از نظر مهم ترین مشخصه های فنی، باید گفت لیفان ایکس 60 با حجم موتور 1800 سی سی، قدرتی معادل 130 اسب بخار تولید می کند و طبق اعلام برخی گزارش ها، مصرف سوختی حدود 8.2 لیتر در یکصد کیلومتر دارد که قابل توجه است. همچنین در عین حال، نباید در این خودرو از طراحی نسبتاً به روز، ابعاد نسبتاً بزرگ تر که فضای خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد و نیز بهره مندی از آپشن هایی نظیر سان روف، آینه برقی، سنسور دنده عقب و... چشم پوشی کرد. این ها همه در کنار شتاب نسبتاً ضعیف این خودرو، در مجموع تصویری از یک خودروی متوسط را به ذهن متبادر می کند.
رنو ساندرو استپ وی که پارس خودرو آن را در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک عرضه می کند، به لحاظ رتبه کیفیت، یکی از بهترین کراس اورهای داخلی است. ساندرو استپ وی نیز مانند برلیانس کراس، نسخه کراس اور از یک هاچ بک دیگر یعنی ساندرو معمولی است. ساندرو استپ وی، دارای موتوری به قدرت 105 اسب بخار، صفرتا صد 11.5 ثانیه ای در مدل اتوماتیک و 10.5 ثانیه ای در مدل دستی و مصرف سوختی حدود 6.7 در مدل دنده ای و 8لیتر در مدل اتوماتیک است. این خودرو از نظر ابعاد بدنه، مشخصاً دارای ارتفاع بیشتری نسبت به ساندرو هاچ بک است، اما مصرف سوخت آن در مدل ساندرو استپ وی اتوماتیک، 300 سی سی در یکصد کیلومتر از ساندرو هاچ بک اتوماتیک کمتر است. همچنین از فضای بار بیشتر می توان به عنوان تفاوت دیگر استپ وی و ساندرو هاچ بک یاد کرد. به رغم برتری های کیفی مناسب، دارندگان این خودرو اعلام کرده اند که از نفوذ صدای موتور به داخل کابین گله مند هستند که در نسخه اتوماتیک، بیشتر احساس می شود.
ضمن این که استپ وی از ظاهر و کابین ساده و نه چندان دلچسب و به روزی برخوردار است. ترمزهای عقب کاسه ای و نیز فرمان نیمه هیدرولیک که مقداری سفت احساس می شود، از دیگر نکات منفی این خودرو به شمار می روند. اگر در مقایسه با برلیانس کراس بخواهیم بین این دو خودرو قضاوتی داشته باشیم ساندرو استپ وی در آیتم هایی نظیر طراحی و امکانات رفاهی، از رقیب خود عقب می افتد، اما می توان گفت کیفیت سواری، ویژگی های فنی و خدمات پس از فروش، آن را تقریباً برنده رقابت با برلیانس کراس خواهد کرد. قیمت کارخانه این خودرو در روزهای اخیر توسط سایپا افزایش یافته است. به طوری که مدل دنده ای استپ وی از 49 میلیون و 290 هزار به 53 میلیون و 877 هزار تومان رسید. قیمت نسخه دنده اتوماتیک آن نیز با افزایش پنج میلیون تومانی، 61 میلیون تومان شده است. با این اوصاف احتمالاً باید شاهد واکنش بازار به این موضوع بود. تا پیش از این، ساندرو استپ وی دنده ای، 60 میلیون و 500 هزار و نسخه اتوماتیک آن، 70 میلیون تومان در بازار معامله می شد.
برلیانس کراس یکی از کراس اورهای جمع و جور است که پارس خودرو آن را با دو نوع حجم موتور 1.5 و 1.65 لیتری و البته تنها با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه کرده است. در کل، برلیانس از خودروهای خوش اقبال و خوش قیافه این روزهای صنعت خودروسازی است و پارس خودرو، نسخه کراس این خودرو را با توجه به تغییراتی که در برلیانس اچ 320 داده، با ظاهری جوان پسندتر روانه بازار کرده است. برلیانس کراس به طور کلی از نظر آپشن تفاوت زیادی با اچ 320 ندارد. اما از نظر فنی، مدل 1.5 لیتری آن، مصرف سوخت بیشتری نسبت به اچ 320 اتوماتیک دارد. با این حال، افزایش حجم موتور آن به 1.65 لیتر درنسخه های جدید منجر به ارتقای توان این خودرو از 103 به 114 اسب بخار و نیز بهبود شتاب این خودرو شده است.
برخی گزارش ها، شتاب این خودرو را در مدل 1.5 لیتری، بیش از 12 ثانیه اعلام کرده اند. همچنین در نسخه 1.6 لیتری، مصرف سوخت نیز بهینه تر شده و از حدود 7.5 به 6.5 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یافته است. قیمت بازار این خودرو تا پیش از افزایش قیمت های کارخانه در سایپا، در مدل 1.5 لیتری، حدود 59 میلیون و 900 هزار تومان بود که هم اینک و با افزایش بیش از پنج میلیون تومانی قیمت کارخانه آن و رسیدن به حدود 63 میلیون تومان، می بایست منتظر واکنش بازار بود. از طرف دیگر، برلیانس کراس 1.6 لیتری نیز تا قبل از افزایش قیمت ها، 65 میلیون و 300 هزار تومان در بازار معامله می شد که در این خودرو نیز با افزایش حدود شش میلیون تومانی قیمت کارخانه و رسیدن آن به حدود 67 میلیون و 800 هزار تومان، احتمال افزایش قیمت بازار دور از ذهن نیست.
این خودرو را باید یکی از خوش اقبال ترین چینی های بازار (با توجه به رده قیمتی اش) دانست که طبق آمار سال گذشته، تا نیمه 96، حدود 21 درصد سهم بازار خودروهای 50 تا 75 میلیون را کسب کرد و حتی نسخه دنده ای آن، توانست بالاترین نمره رضایت مشتریان از کیفیت اولیه این دسته از خودروها را کسب کند. ام وی ام ایکس 22 با دو نوع گیربکس دنده ای و اتوماتیک و نیز هر یک در سه نوع معمولی، اسپرت و اسپرت EX توسط مدیران خودرو به بازار عرضه می شود. هم اینک نسخه دنده ای معمولی آن 61 میلیون و 500 هزار تومان، دنده ای اسپرت 63 میلیون تومان، دنده ای اسپرت EX 64 میلیون تومان، اتوماتیک 70 میلیون تومان و اتوماتیک اسپرت و EX نیز بیش از 70 میلیون تومان در بازار قیمت دارند و البته نکته حائز اهمیت، افت قیمت حدود دو تا دو میلیون و پانصد هزار تومانی آن ها در بازار نسبت به قیمت کارخانه است.
پختگی در طراحی که آن را هم در ظاهر و هم در داخل کابین خودرو می توان مشاهده کرد، صندلی های نسبتاً خوب و راحت، سیستم تعلیق مناسب، به همراه قدرت 105 اسب بخاری موتور 1500 سی سی این خودرو و نیز مصرف سوخت حدود 6لیتر اعلام شده برای آن، از نقاط قوت بارز این خودرو است. (هر چند برخی خریداران به مصرف 6لیتری آن تشکیک کرده اند). وضعیت این خودرو از نظر تجهیزات جانبی هم خیلی بد نیست و سان روف برقی و امکان تنظیم حالت اقتصادی مصرف سوخت (در نسخه اتوماتیک اسپرت) و نیز برخی تجهیزات ایمنی در ترمزها که در خودروهای معمولی این رده می توان یافت، از جمله امکانات جانبی آن به شمار می روند. با این حال، این خودرو نیز نظیر دیگر خودروهای چینی هم رده، شتاب قابل توجهی ندارد به طوری که (در غیاب اعلام رسمی شرکت سازنده)، گزارش ها حاکی از صفرتاصد در حدود 15 ثانیه ای این خودرو است.