1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. فروش قطعی 40 هزار خودرو، شوی رسانه ای، خیال یا واقعیت؟

فروش قطعی 40 هزار خودرو، شوی رسانه ای، خیال یا واقعیت؟

13 شهریور 1397
  • 34

جشنواره فروش 40 هزار دستگاه محصولات سایپا و ایران خودرو با شرایط ویژه، شوی رسانه ای یا راهکاری عملی برای سر و سامان گرفتن بازار؟

 اواخر هفته گذشته بود که انتشار گسترده خبری مبنی بر فروش 40 هزار دستگاه خودرو با شرایط خاص به منظور قطع دست دلالان و تامین خودروهای مورد نیاز مصرف کنندگان، باعث امیدواری بسیاری از مردم به خرید خودرو با قیمت مصوب کارخانه شد. 


فروش قطعی 40 هزار خودرو ایران خودرو و سایپا، خیال یا واقعیت؟



داستان از روز 4 شنبه هفتم شهریور آغاز شد، روابط عمومی سایپا اعلام کرد به منظور تنظیم بازار به زودی طرح فروش خودروهای تولیدی گروه سایپا آغاز خواهد شد، در ادامه نیز اشاره شده بود با توجه به اینکه قیمت خودروهای داخلی تغییر نکرده، در ثبت نام جدید خودروها با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود.
پنج شنبه 8 شهریور ماه نیز، نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد در طرح فروشی به مناسبت عید غدیر، 20هزار دستگاه خودروی سایپا پیش فروش شده و 20هزار خودروی تولیدی ایران خودرو نیز پس از تامین قطعات، تحویل خریداران خواهند شد.

فروش قطعی 40 هزار خودرو ایران خودرو و سایپا، خیال یا واقعیت؟



اما خبر اصلی در روز 5 شنبه اعلام شد و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: خودروسازان از اوایل هفته آینده و به مناسبت عید غدیر خم طرح ثبت نام ۴۰ هزار خودرو برای تحویل ۴۵ روزه را به اجرا می گذارند، وی در این مصاحبه اعلام کرد فروش نقدی، قیمت قطعی و براساس کد ملی مشتریان و ممنوعیت نقل و انتقال خودرو از طریق صلح تا یک سال آینده از شروط این طرح فروش است. البته در آن مصاحبه به انتشار یک طرح پیش فروش با قیمت غیر قطعی نیز اشاره شد!

این خبر از همان ابتدا موجب تعجب کارشناسان و فعالین بازار خودرو در کشور شد، چرا که خودروسازان مدتهاست کمبود قطعات و تولید خودروهای ناقص را به عنوان دلایل ایجاد تاخیر در تحویل خودروها و افزایش قیمت ها در بازار اعلام می کنند و طبعا در صورتی که مشکلات در حال حل شدن باشند نیز تحویل خودرو به مشتریانی که از مدتها قبل برای تهیه این محصولات در طرح های پیش فروش پول پرداخت کرده و انتظار کشیده اند باید در اولویت باشد، نه اعلام طرح های فروش فوری و.....

انتشار گسترده این خبر در رسانه ها و فضای مجازی موجب شده بود متقاضیان از صبح روز شنبه در انتظار اعلام شرایط فروش سایپا و ایران خودرو و احتمالا ثبت نام خودرو باشند، اما تنها واکنش شرکت سایپا قرار دادن اطلاعیه ای در سایت رسمی خود بود، طی این اطلاعیه اعلام شد شرایط فروش "به زودی" اعلام خواهد شد! اما دیگر شرکت بزرگ خودروساز، ایران خودرو تا شب گذشته هیچ واکنشی به این اخبار نشان نداده بود.

شرایط به گونه ای پیش رفت که در روزهای گذشته شاهد مراجعه مردم به صورت حضوری به نمایندگی های این دو شرکت برای ثبت نام خودرو بودیم...، که البته همگی به درب بسته برخورد می کردند، چرا که اگر هم ثبت نامی اتفاق افتد، تنها به صورت اینترنتی امکان شرکت در آن وجود خواهد داشت.

اما غروب روز 3 شنبه، طرح فروش محصولات سایپا اعلام شد ، در این طرح مطابق انتظار، هیچ خبری از فروش فوری، تحویل 45 روزه و قیمت قطعی نیست و سایپا طرح پیش فروشی را برای تنها 8 محصول از جمله "سایپا 131"، "سایپا 132"، "سایپا 151"، "تیبا"، "تیبا 2"، "ساینا"، "وانت نیسان تک سوز" و "وانت نیسان دوگانه سوز" اعلام کرده است.

فروش قطعی 40 هزار خودرو ایران خودرو و سایپا، خیال یا واقعیت؟



در این آگهی سود مشارکت 15 و انصراف 12 درصد تعیین شده است، نکته دیگر اینکه تاریخ تحویل خودروها، از آذر ماه سال 97 تا هفته چهارم خرداد 98 اعلام شده است، همچنین ظرفیت این طرح فروش در مجموع به 50هزار دستگاه خودرو می رسد. (برای مشاهده موعد تحویل دقیق هر مدل، به اعلام شرایط جدید فروش محصولات سایپا - شهریور 97) مراجعه کنید.

همچنین در طرح اعلام شده توسط سایپا شرایط جالبی لحاظ شده که می تواند تا حدودی فروش اینترنتی خودروها به مصرف کننده نهایی را تضمین نماید، خودروهای فروخته شده در این طرح، فاقد امکان صلح می باشد، هر کد ملی تنها قادر به ثبت نام یک خودرو است و همچنین امکان اصلاح کد ملی، نام و نام خانوادگی پس از ثبت نام وجود ندارد. خودرو تنها به افرادی

که بالای 18 سال سن دارند فروخته می شود و نیز تمام افرادی که در 18 ماه گذشته اقدام به خرید خودرو از شرکت سایپا نموده باشند، امکان ثبت نام در این طرح را ندارند.

این طرح قرار است از 10 صبح روز 4 شنبه به اجرا در آید.

فروش قطعی 40 هزار خودرو ایران خودرو و سایپا، خیال یا واقعیت؟



مدیر عامل ایران خودرو نیز شب گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد شرایط پیش فروش این شرکت برای 40 هزار دستگاه خودرو، هفته آینده اعلام خواهد شد، از جزئیات طرح مورد نظر ایران خودرو برای فروش محصولات هیچ اطلاعی در دسترس نیست، اما بعید بنظر می رسد ایران خودرو نیز طرح فروشی با آن شرایط آرمانی اعلام شده(قیمت قطعی، تحویل 45 روزه) برای هیچ کدام از محصولات خود در نظر داشته باشد.

به طور کلی این نوع پیش فروش محصولات ( قیمت غیر قطعی و تحویل 3 تا 9 ماهه در بهترین شرایط)، نمیتواند آنطور که مسئولین ادعا می کنند، به فروکش کردن تب بازار و ترکیدن حباب قیمتی بزرگی که به وجود آمده کمک کند، اما به هر حال اعمال محدودیت های فوق، میتواند تا حدود زیادی به تفکیک مصرف کننده واقعی و دلال ها کمک کند.

بهتر است مسئولان و دست اندرکاران، به جای مصاحبه و دادن وعده هایی که هرگز عملی نمی شوند و تنها دست آورد آنها، چند روز امیدواری بیهوده مشتریان و درصد ناچیزی کاهش قیمت موقتی در بازار است،به فکر یک راه حل اساسی برای خروج از این بحران گرانی خودروها نمایند.

(علی رغم سکوت ایران خودرو و سایپا، همچنان احتمال اعلام طرح فروش فوری از سوی آنها وجود دارد، طرحی که در صورت اعلام ( فروش قطعی 40 هزار خودرو با تحویل 45 روزه!)، موجب کاهش شدید و فوری قیمت خودروهای داخلی خواهد شد، اما به فرض اجرای چنان طرحی، هر دو خودروساز بزرگ کشور را بیش از پیش در مظان اتهام احتکار در روزگار نابسامان بازار قرار خواهد داد.)

منبع car.ir


نظرات

  • 110 110 (1 مهر 1397 ساعت 09:49)

    چطوری **** ها؟

  • احمدزاده احمدزاده (18 شهریور 1397 ساعت 14:50)

    ای بابا چه گکیم که نا گفتنش بهتر است ماها خر اونام ...

  • حسین حسین (16 شهریور 1397 ساعت 21:58)

    در بخش اقتصادی و در صنایع خودرو سازی کشور در جریان باشید
    آقایان مدیران گروه سایپا متعهد به تحویل بموقع هستند راست میگن بیایند خودرو امثال من را که زیاد هم میباشد
    اولا تحویل بدهند و مردم را گرفتار نکنند ؟!!!
    ثبت نامی فروردین هستم 60 روز از دعوتنامه و تکمیل وجه نهایی پارس تندر از سوی بنده با افزایش قیمت از شرکت پارس خودرو از گروه سایپا گذشته و هیچ کس پاسخگو نیست گروه سایپا و امور مشتریان هم سایپا و پارس خودرو و نمایندگی هایشان جواب نمی دهند امثال بنده بسیار زیاد هستند
    گروه سایپا
    با 50000 ثبت نام با پیش فروش
    انواع خودرو با میانگین پیش پرداخت هریک برای یکدستگاه به مبلغ 14000000 بالغ 700،000،000،000 تومان پول به حساب سایپا واریز گردیده و قطعا به این تعداد پیش ثبت نام در موعد مقرر سایپا پاسخگو نخواهد بود و شاید این رقم یکجا که در بحث تجارت دولتی زمینه ساز بسیار ی از مفاسد و سو استفاده مدیران گروه سایپا را فراهم خواهد نمود ، کما اینکه هم اکنون شرکت خودرو سایپا پاسخگو ثبت نام کنندگان سه ماهه اول سال جاری با تیراژ بسیار پایین پاسخگو نیست و با اظهار کمبود قطعه و نقص خودرو های تولیدی در پارکینگ !
    وضعیت نابسامانی در بازار خودرو و مشتریان ثبت نامی ایجاد کرده است.
    پیش بینی صاحب نظران اقتصادی این است با توجه به حجم ثبت نام با این ارقام و عدم کشش تولید و در ادامه عدم ایفای تعهد از سوی خودرو ساز خود زمینه نارضایتی و بحران سازی در جامعه است.

  • sdcsdc sdcsdc (15 شهریور 1397 ساعت 23:02)


    به ایران خودرو مراجعه کنید فرزندان ************* که دانششان در حد ******د ردی اول ابتدایی است چخ سمت ها و حقوق هایی دارند

  • محمد محمد (15 شهریور 1397 ساعت 15:41)

    از حالا داره خودرو را میفروشه برای 9 ماه بعد.چند روز پیش 25% قیمت را افزایش دادند. می دونید تا نه ماه دیگه قیمت چند درصد افزایش پیدا میکنه؟!!

  • ramin ramin (15 شهریور 1397 ساعت 12:50)

    سلام. من موندم چقدر مردم ما ساده و زودباور شدن! کدوم نبود قطعه؟! خود کارگراش میگن به ما دستور دادن قعات ماشینهارو در بیاریم(مثل چراغ و ایربک) تا بازرس بیاریم و اعلام کنیم ماشین داریم..اما قطعه کمه!!! بعدشم گرون کنن.ضمنا...آخه چرا میرین برا خریدتو سایت؟واقعا ارزش دارن؟!؟فیلمشونه همش. 98٪ هم خودشون خرید میکنن که هو بندازن بین مردم. حرف از امام حسین میزنیم اما به حرف و اقدامش که آزادمرد بودنه توجه نمیکنیم! دلار و لا و ماشین و لوازم زندگی و خورد و خوراک و پوشاک و .... همه چی ******************* و ....واقعا برای خودم متاسفم..

  • مهدی مهدی (15 شهریور 1397 ساعت 12:22)

    از من گفتن، ملت اگه واقعا لازم ندارید نخرید

  • گل گفتی گل گفتی (15 شهریور 1397 ساعت 11:11)

    باسلام.راه برای در مون زیاده نمیخوان .اون زمان که سایپا با ایران خودرو داشتن ورشکست میشدن کی کمک کرد .دولت حالا دولت گوششونو بکیر بگه بیا اون زمان ما کمک کردیم حالا شما .وقتی هردو دستشون نو کاسه هست همین میشه .

  • گل گفتی گل گفتی (15 شهریور 1397 ساعت 11:01)

    باسلام. خیلی خوبه که دقیقا داریم برمیگردیم زمان بچه گیهامون اونهای که دهه 50 هستند خوب میفهمن من چی میگم .بابا با میوه اومد خونه تا گذاشت تو اشپز خونه که مامان بشوره ریختیم در عرض 2 دقیقه خوردیم چون کم بود هرکی زودتر میخورد ...یه حال دیگه کوپن صف دعوی چه حالی میده 100 سال به عقب .مگه نمیگفتین چه روزهای باحالی بود دارن میبرنتون به همون دوران حالا باز بگید بحال بود.

  • ی ی (15 شهریور 1397 ساعت 07:10)

    سازمان بازرسی باید تمامی ثبت نام کنندگان را بررسی کند تامعلوم شود چه نسبتی با *********** دارند

  • ggg ggg (15 شهریور 1397 ساعت 00:04)

    این مردم حاضرن میلیون ها پول بدن برای این ****
    پول بده جونت هم بده

  • پریسا پریسا (14 شهریور 1397 ساعت 22:25)

    خواهش میکنم اگه واقعا نیاز ندارید،نخرید.

  • هادی هادی (14 شهریور 1397 ساعت 20:51)

    این ها یک سری عملیات روانی است برای رد گم کنی اون انبارهای وسیع کشف شده و مملو از خودرو های احتکار شده تا افکار عمومی را قانع کنند....

  • علی علی (14 شهریور 1397 ساعت 17:13)

    من به هزار بدبختی یه تیبا ثبت نام کردم

  • مهدی مهدی (14 شهریور 1397 ساعت 16:51)

    منم نتونستم ثبت نام کنم

  • مردم مردم (14 شهریور 1397 ساعت 16:20)

    بابا سر کاری هست

    تو نمایندگی ها جای سوزن انداختن نیست

    حق ملتی که حریص است. بیش از گرسنگی نیست .
    نادانی ملت باعث گرانی بیشتر است.
    بدوید .برای ارز ،سکه ،خودرو ، تا روز به روز ارزش پول ملی
    کاهش پیدا کند.
    حقوقها هم که ثابت مانده
    روزی را میبینم که ملت نان خوردن هم نداشته باشند .
    چه برسد به خودرو!

  • علی علی (14 شهریور 1397 ساعت 15:24)

    امروز یه سرچ جالب تو سایت آمازون کردم با 3 تا 10 هزار دلار خودروهایی میشه خرید که قیمتشون تو ایران از 200 تا 500 میلیونه واقعا چرا ؟؟؟؟ کجای دین شرع اینو گفته؟؟؟ مگه ما چ گناهی کردیم ک تو ایران بدنیا اومدیم میدونم ک چاپ نمیکنین

    حسین نجفیان حسین نجفیان (15 شهریور 1397 ساعت 10:47)

    اون ماشین هام از آسمون نازل نشده....
    اونا مرفه نیستند بخاطر بدنیا اومدن در اروپا و امریکا....

    ماشین بهتر سوار میشن و مرفه اند چون برای ساختش نسل به نسل تلاش کردند.

  • مجید مجید (14 شهریور 1397 ساعت 14:57)

    متاسف هستم برای خودم که چرا کار مملک ما به اینجا رسیده مگه نیست همه مسئولین همیشه کشور های دیگر را با ما مقایسه می کنند مثلا می گویند ما دو برابر یا سه برابر فلان کشور برق یا اب مصرف می کنیم خوب یکی از همان ها بیاد بگه کدام کشور دنیا یک دونه نام ببرید نحوه ثبت نام خودرو به این صورت هست
    کشور شرکت سازنده خودرو دنیا همچنین مشتری هایی داره که برای یک سال بعد پول پرداخت کنند وتو نوبت باشند به خدا ظلمه
    تا کی ؟/////

  • موسوی موسوی (14 شهریور 1397 ساعت 14:53)

    تعجم چطور در عرض کسرری از ثانیه مرحله ها تموم میشه از مرحله دهم با سرعت اینترنت بالا وارد نشدم یعنی کسری از ثانیه تموم میشه.... پراید از فردا میشه 60 میلیون
    کار نکردنشون بهتره ، مثل حرف زدن رئیس جمهوره که تا حرف میزنه دلار و طلا افزایش پیدا میکنه

    محمد محمد (14 شهریور 1397 ساعت 16:41)

    با سلام به دوستان اینا همش بازار گرمی من ساعت13و نیم ویکبار هم 16 وارد سایت شدم ساعت 13 که همگی ظرفیتها هنوز باقی بود و ساعت 16 هم فقط ظرفیت دی و اذر 96 خودرو 131 تکمیل شده و بقیه هنوز هستن من فقط در تعجبم چرا سایت رو به روال عادی بر نمیگردونن فکر کنم میخوان رو روان مردم کار کنن چون مطمئنا ظرفیتها تا چندین روز دیگه هم پر نمیشه

  • علی علی (14 شهریور 1397 ساعت 14:11)

    بعد از چهل سال کارمون به کجا رسید