1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. شرایط جالبی که شرکت‌های لیزینگ خودرو برای پیش‌فروش گذاشته‌اند

شرایط جالبی که شرکت‌های لیزینگ خودرو برای پیش‌فروش گذاشته‌اند

17 شهریور 1397
  • 3

لیزینگ‌های خودرو، پیش‌فروش را تقریبا متوقف کرده‌اند و تک‌وتوک شرکت‌هایی که خودرو پیش‌فروش می‌کنند، خودروهای پرطرفداری مثل پراید و 206 را عرضه نمی‌کنند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که شرط لیزینگ‌ها برای پیش‌فروش انگشت‌شمار مدل‌هایشان هم جالب است. آنها خودروهایشان را به شرط تحویل‌ سال آینده پیش‌فروش می‌کنند و البته در قراردادشان قید می‌کنند که مابه‌التفاوت قیمت این خودروها از زمان پیش‌فروش تا زمان تحویل گرفته می‌شود!

 شرایط جالبی که شرکت‌های لیزینگ خودرو برای پیش‌فروش گذاشته‌اند

با این حال رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به «شهروند» می‌گوید: الان زمان مناسبی برای خرید از بازار نیست. او درحالی به خریداران توصیه می‌کند دست از خرید بکشند که عرضه خودرو در نمایندگی‌ها و لیزینگ‌های مجاز متوقف شده است. آنگونه که برخی مدیران فروش شرکت‌های مجاز لیزینگ خودرو به «شهروند» می‌گویند: کمبود شدید عرضه از طرف خودروسازها موجب شده تاخیر در تحویل خودروها به بالای ٣ ماه برسد، درحالی‌که پیش از این خودروها یکی دوماهه به مشتریان تحویل داده می‌شد. به گفته آنها، درحال حاضر تنها امکان پیش‌خرید محصولاتی همچون پژو ٤٠٥، سمند و رانا وجود دارد که البته خودروهای خریداری‌شده در مهر و آبان ٩٨ تحویل داده می‌شود. مسئول فروش یکی دیگر از شرکت‌های لیزینگ گروه خودروسازی سایپا می‌گوید: درحال حاضر هیچ محصولی جز برلیانس برای فروش نداریم، همین خودرو هم مشخص نیست که هفته آینده باشد یا نباشد.


پیش‌فروش الان، تحویل ‌سال آینده


در سایت‌های خرید و فروش لیزینگ خودرو شرایط به نظر عادی می‌رسد و شما می‌توانید محصول دلخواه خود را انتخاب و آن را ثبت‌نام کنید. اما بعد از پر کردن یک فرم اطلاعاتی اعلام می‌شود «درخواست شما با موفقیت ثبت شد. نتیجه درخواست بعد از بررسی کارشناسان به شما اعلام خواهد شد.» نتیجه‌ای که با توجه به وضع این روزهای بازار خودرو مثبت نیست. مهم نیست که چه خودرویی ثبت‌نام کرده باشید، بعد از نیم ساعت کار کارشناسی با پیامکی با این عنوان که «خودروی درخواستی شما فعلا موجود نیست» مواجه می‌شوید. آنگونه که یکی از مسئولان فروش و بازاریابی این شرکت لیزینگ خودرو می‌گوید: درحال حاضر تنها امکان پیش‌خرید محصولاتی همچون پژو ٤٠٥، سمند و رانا البته تحویل مهر و آبان ٩٨ وجود دارد.


به جای پراید، برلیانس بخرید!


«پراید نداریم، تنها می‌توانید برلیانس ثبت‌نام کنید.» این پاسخ مسئول فروش یکی از لیزینگ‌های خودرو به «شهروند» است که وقتی از او در رابطه با چرایی عدم‌عرضه خودرو می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: همین خودرو هم معلوم نیست هفته بعد باشد یا نباشد. این روزها هر کس به هر زور و ضربی تلاش می‌کند که خودرو بخرد، طبیعی است که قیمت‌ها تا این اندازه افزایش پیدا کند. البته اگر می‌خواهید به توصیه این مسئول فروش گوش دهید، باید بدانید که مبلغ قطعی برلیانس ١٣٠‌میلیون تومان بوده و برای پیش‌پرداخت آن باید ٦٠‌میلیون تومان (یعنی چیزی حدود ٣برابر قیمت کارخانه‌ای پراید) پرداخت کرده و مابقی آن را در قالب اقساط ٢‌میلیون تومانی تسویه کنید.


خودروهای معوقه روی دستمان مانده است


اشرفی، مسئول فروش یکی از شرکت‌های لیزینگ محصولات ایران‌خودرو می‌گوید: تعداد خودروهای معوقه‌ای که باید به مشتران تحویل می‌دادیم، به دلیل کسری قطعه خیلی زیاد شده و دیگر هیچ فروشی برای امسال نداریم. به گفته او، معمولا تحویل خودرو‌های فروخته‌شده با یک یا دو ماه تاخیر انجام می‌شد، اما این روزها تاخیر در تحویل خودرو‌هایی همچون سمند سورن و دنا به بالای ٣ ماه رسیده است.


بازار داغ کلاهبرداری شرکت‌های کاغذی


البته در این شرایط کمبود خودرو در بازار، بساط کلاهبرداری با پیش‌فروش خودرو هم داغ شده است. با وجود آنکه هر روز در اخبار و صفحات حوادث کلی توصیه و هشدار می‌خوانیم که به این شرکت‌ها اعتماد نکنید، باز هم ‌ می‌بینی جلوی ساختمانی کلی آدم تجمع کرده‌اند که ایها الناس به دادمان برسید که زندگی‌مان را بردند! ارسلان منصوری، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: کافی است قیمت خودرویی را ٣‌میلیون زیر قیمت بازار عرضه کنند، آن وقت است که موجی از تقاضا راهی سایت‌های خرید این شرکت‌های کلاهبردار می‌شود.

او با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که به اسم لیزینگ خودرو پول می‌گیرند و خودرو می‌فروشند، شرکت‌های کاغذی هستند که وجود خارجی ندارند، ادامه داد: روش آنها اینگونه است که با تبلیغات گسترده درباره سرمایه‌گذاری، خرید خودروهای لیزینگی، کاریابی، تهیه وام در کمترین زمان ممکن و... طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کنند و با ارایه شماره و کاغذی که نشان می‌دهد شرکت آنها در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و قانونی است، اعتماد آنها را جلب می‌کنند و سپس با آنها وارد معامله شده و در ازای دریافت مبالغی با این افراد قرارداد می‌بندند و درست زمانی که مبالغ دریافت‌شده از طعمه‌ها به چندین‌ میلیون یا‌ میلیارد تومان می‌رسد، ناگهان دفتر شرکت را رها کرده و بدون برجا گذاشتن ردی از خودشان ناپدید می‌شوند.


از کدام سایت خودرو پیش‌خرید کنیم؟


در صورت تمایل به خرید خودرو در قالب «پیش‌فروش» فقط شرکت‌هایی را که دارای نماینده رسمی بوده و مشخصات آنها در سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران به نشانی www.gatc.ir درج شده و نسبت به اخذ مجوز پیش‌فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده‌اند و در آگهی پیش‌فروش به آن اشاره شده، انتخاب کنید.

از ثبت‌نام در شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند، هر چند تبلیغات گسترده‌ای از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های عمومی داشته باشند، خودداری کنید.

متقاضیان خرید، زمان مراجعه به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، مجوز پیش‌فروش و شماره مجوز مربوطه جهت پیش‌فروش خودرو را که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، به منظور اطمینان از شرکت عرضه‌کننده درخواست کنند.


ماجرای پیش‌فروش خودروسازها به کجا رسید؟


خودروسازان که دوباره اتهام گرانی و احتکار خودرو را رد کرده‌اند، گفته‌اند طرح پیش‌فروش ۴۰‌هزار دستگاه خودرو هفته آینده اجرا می‌شود.‌ هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو با اعلام این خبر گفته است: ما ۱۰ روز قبل از انتشار فیلم احتکار ایران‌خودرو در تبریز، تمام موجودی خودروها را به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم.

حالا در شرایطی که ایران‌خودرو هیچ‌گونه جزییاتی از پیش‌فروش خودروهایش اعلام نکرده است، شرایط پیش‌فروش محصولات سایپا بعد از کلی اما و اگر اعلام شد. شرکت سایپا اعلام کرد که فروش محصولات خانواده سایپا ١٣١، ١٣٢، ١٥١ به همراه تیبا، ساینا و وانت نیسان را از ١٤ شهریور (امروز) رأس ساعت ١٠صبح به صورت اینترنتی آغاز خواهد شد. در این طرح محدودیت کد ملی نیز اعمال شده و مشتریانی که در ١٧ ماه گذشته نسبت به ثبت‌نام خودرو اقدام کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند. در این طرح فروش پیش‌پرداخت‌های ١١ تا ٢١‌میلیون تومانی از طرف شرکت اعلام شده و مابقی به قیمت روز کارخانه در زمان تحویل پرداخت می‌شود. مبلغ پیش‌‌پرداخت سایپا ١٣١، سایپا ١٣٢ و سایپا ١٥١ براساس این اطلاعیه ١١‌میلیون تومان تعیین شده، البته زمان آغاز تحویل این خودروها متفاوت با هم است.


خودروسازان: قیمت‌ها را بیشتر کنید


در این بساط گرانی‌ها خودروسازان هم از قیمت‌های کارخانه‌ای خودروهایشان گلایه کرده و خواهان افزایش قیمت شده‌اند! دوشنبه شب اخباری به نقل از وزیر صنعت منتشر شد مبنی بر اینکه براساس مصوبه اخیر هیأت هماهنگی سران قوا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت تعیین شده و عملا شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو حذف خواهد شد. آنگونه که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده، وزیر صنعت مجوز افزایش ٧,٥‌میلیون تومانی قیمت خودروهای زیر ٤٥‌میلیون تومان و ٩.٥‌میلیون تومانی قیمت خودروهای بالای ٤٥‌میلیون تومان را صادر کرده است. خبر صدور مجوز وزیر صنعت برای گرانی درحالی مطرح شده که براساس جلسه شورای رقابت تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو به دریافت نرخ تورم‌بخشی ٥ ماهه نخست امسال موکول شده است.

جالب اینجاست در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته دو مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو و سایپا در شبکه دوم سیما هم این موضوع را تاکید کرده و قرار بر این شد با آنالیز قیمت تمام‌شده خودروسازان تغییرات قیمتی اعلام شود. علاوه بر این خودروسازان هم موظف شده‌اند برای مدیریت بازار عرضه محصولات خود را در قالب تحویل خودرو و پیش‌فروش اجرایی کنند تا تب افزایش قیمت خودرو که این روزها در بازار داغ شده، کاهش پیدا کند.

>


نظرات

  • بهنام بهنام (12 خرداد 1399 ساعت 23:39)

    منم ب پراید پول ریختم گفتن ۲۰روزه تحویل میدن الانم تلفن رو جواب نمیدن کلا خاموش کردن پنج ماهه الاف کردن لطفا راهنمایی کنید چ کار کنم************

  • میثم میثم (20 آذر 1398 ساعت 16:22)

    متاسفانه منم فریب یکی از این شرکتهای کاغذی به اسم طلیعه گستر ****** رو خوردم و ازشون شکایت کردم. پنج ماه قبل 23 میلیون ازم گرفتن که 20 روزه بهم رانا بدن. اما از چند روز قبل دفتر شرکت رو جمع کردن و متواری شدن و تمام خط هاشون خاموشه. خدا ازشون نگذره. امیدوارم دادستانی با قدرت بیشتری به وضع این شرکتها که تبلیغات وسیعی تو **** و *** و *** میکنن رسیدگی و برخورد کنه.

    ali ali (2 دی 1398 ساعت 18:14)

    سلام وقت بخیر نمیدونم الان این پیامو میبینین یا نه از مدیر محترم سایت اگه پیاممو میبینن به این بنده خدا بگه که من از شرکت طلیعه گستر ظهور خواستم ماشین بگیرم که سرم کلاه رفت اگه امکانش هست پ منو به ایشون برسونین من ردشونو زدم