1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروسازان چرا قیمت جدید محصولاتشان را اعلام نمی‌کنند؟!

خودروسازان چرا قیمت جدید محصولاتشان را اعلام نمی‌کنند؟!

5 آبان 1397
  • 12

در شرایطی که قیمت پیشنهادی خودروهای داخلی از سوی سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان به ستاد تنظیم بازار رفته و خودروسازان و مشتریان منتظر اعلام نظر نهایی این ستاد هستند، رفت‌وآمدها در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام قیمت‌های جدید را به تاخیر انداخته است.

 خودروسازان چرا قیمت جدید محصولاتشان را اعلام نمی‌کنند؟!

اوایل هفته جاری، بالاخره استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفت و رئیس‌جمهوری نیز با آن موافقت کرد. در ادامه نیز رضا رحمانی به‌عنوان سرپرست وزارت صنعت و گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه معرفی شد. با رفتن شریعتمداری اما برخی معاونان وی از جمله حسن سینکی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا دادند تا پرونده قیمت خودرو دچار بلاتکلیفی شود.

عملیات کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو را شریعتمداری به جد در دستور کار قرار داد و آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، موفقیت‌آمیز نیز بوده است. بر این اساس و طبق گفته مقامات رسمی از جمله شریعتمداری، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار جایگزین آن شده‌اند. هرچند رئیس شورای رقابت هنوز قیمت‌گذاری خودرو را حق خود دانسته و تهدید کرده که این اقدام وزارت صنعت را به دیوان عدالت اداری ارجاع خواهد داد، با این حال طبق آخرین اخبار، پروسه افزایش قیمت خودروهای داخلی (توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار) در جریان است.

ظاهرا سازمان حمایت قیمت جدید خودروها را به ستاد تنظیم بازار فرستاده و بنابراین خودروسازان و مشتریان در انتظار اعلام نظر این ستاد هستند. حال در این شرایط که شریعتمداری از وزارت صنعت رفته و دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا داده و هنوز وزیر صنعت قطعی نشده است، اعلام قیمت جدید خودروها نیز در محاق قرار دارد. البته طبق اعلام نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، قرار است جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت روز شنبه آینده برگزار شود. با این حال، حتی اگر رحمانی از فیلتر مجلس نیز بگذرد، بعید به نظر می‌رسد به سرعت قیمت جدید خودروها را تعیین‌تکلیف کند. طبعا تا معاونان جدید وی به‌ویژه رئیس ستاد تنظیم بازار (که پرونده افزایش قیمت خودرو در این ستاد است)، مشخص شده و مستقر شوند، کمی زمان خواهد برد و معلوم نیست رسیدگی به پرونده قیمت خودرو در اولویت قرار بگیرد یا نه.

نکته دیگر اینجاست که رحمانی هنوز اظهارنظر صریحی در مورد پروسه قیمت‌گذاری خودرو انجام نداده و مشخص نیست وی موافق تداوم قیمت‌گذاری دستوری است یا به آزادسازی اعتقاد دارد. البته خودروسازان امیدوارند رحمانی کار ناتمام وزرای پیشین صنعت، معدن و تجارت (نعمت‌زاده و شریعتمداری) را تکمیل کرده و قیمت خودرو را به سمت آزادسازی ببرد. هرچه هست، فعلا باید منتظر ماند و دید اولا رحمانی می‌تواند از بهارستانی‌ها رای اعتماد گرفته و راهی ساختمان شماره یک خیابان سمیه شود و ثانیا در صورت عبور از صافی مجلس، چه رویکردی را در قبال قیمت‌گذاری خودرو پیش خواهد گرفت. در کنار این موضوع، اینکه چه کسی ریاست ستاد تنظیم بازار را بر عهده بگیرد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چه آنکه نظر نهایی را در مورد قیمت خودروهای داخلی، این ستاد اعلام خواهد کرد.



نظرات

  • خریدار هایما تحویل شهریور خریدار هایما تحویل شهریور (6 آبان 1397 ساعت 09:20)

    خیلی جالبه ،چند روز پیش مراجعه کردم به بخش فروش اصلی شرکت ایران خودرو در کیلومتر چهارده و گفتم که قرار بوده شهریور ماه 97 دعوتنامه بنده صادر شود . خیلی جالب بود ، گفتند " تا زمانی که قیمت جدید نیاید و شما قیمت جدید را ندهید ماشینی به شما تحویل داده نمی شود ، در عوض ما به شما جریمه دیرکرد 15 درصدمی دهیم . گفتم خانم محترم کل جریمه بنده می شود یک میلیون تومان ،در صورتیکه شما سود اختصاصی 18 درصد را از شهریور ماه قطع کرده اید . نه دعوتنامه ای صادر کرده اید و نه سودی که در قرارداد است را در سیستم آورده اید و اگرم همه اینها را حساب کنید یک دهم افزایش قیمت نخواهد شد . گفتند : همینی که هست می خواهید بروید شکایت کنید . و تکرار کرد تا زمانیکه قیمت جدید نیاید اگر چند ماه هم طول بکشد به شما دعوتنامه نمی دهیم . " واقعا جای خجالت است در مملکتی که این همه ............ دارد به این راحتی حقتان را می خورند و میگویند هر کاری می خواهی بکن . بعد شما داستان لیلی و مجنون تیتر می زنید .

    امیر امیر (6 آبان 1397 ساعت 12:47)

    باید همه جمع بشیم بریم نابودشون کنیم...

  • رصا رصا (6 آبان 1397 ساعت 00:45)

    خیلی بی خود میکنن دنبال آزادسازی قیمت باشن! آزادسازی در بازار انحصاری یعنی دیکتاتوری

  • شهروز شهروز (5 آبان 1397 ساعت 22:44)

    چقد گرفتین این تیترو زدین؟هیشکی حق نداره تا 1سال نشده قیمت هارو تغییر بده افزایش سالی چندبار؟ما هم حقوق میگیریم هزینه خورد خوراکمون به دلار حساب میشه

  • سید سید (5 آبان 1397 ساعت 22:43)

    این قیمتا که نمیشه با کسی معامله کرد یارو ماشین با عمر ۸تا۱۰سال رو از قیمت کارخونه هم بیشتر میگه چه وضعیه آخه این همه رو تو مسولیت بخاطر بی اراده گیی تو همه مردم برای خرید از این سایت هاست که هرچی گرون تر باشه مردم بیشتر حرص میزنم

  • محمد محمد (5 آبان 1397 ساعت 21:05)

    خودروسازان چرا قیمت جدید محصولاتشان را اعلام نمی‌کنند؟! زیاد جوش نزن چرا باید قیمت جدید اعلام کنن. همین قیمت هم از سر خودرو سازها زیاده مگه چی می دن دست ملت که بخوان قیمتشو زیاد کنن. سایت شما نماینده خودرو سازهاست یا خبرگزاری هستید.

  • اکبر اکبر (5 آبان 1397 ساعت 20:25)

    عشق به امام حسین قیمت ارز نمیشناسد این تیتر خبر باشگاه خبر نگارجوان بود.قیمت خودرو هم آیا ربطی به امام حسین دارند بگین بدونیم اگه ربط داشت هرچقد دوست داشتین بکیش روش

  • یه ایرانی یه ایرانی (5 آبان 1397 ساعت 20:21)

    قیمت جدید همین الانشم قیمت کارخانه بالا هستش.قیمت جدید؟تو بازار من خودم دیدم نمایندگی سایپا قم (نایب)ماشین به قیمت بازار آزاد و لیزنگی میفروشه این فقط یه دونشه . اینقد ماشین تو بنگاههای ماشین هستش که از نمایندگی میگیرن تا قیمت رو دستکاری کنن تا بتونن قیمت رو بالا ببرن.اونقوت میگی قیمت گذاری !!؟؟خودرو تحویل نمیدین تا بتونین قیمت جدید رو زورکی تصویبش کنین.به خدا اگه دولت حمایتتون نمی کرد (نمونش سه سال پیش کمپین نخرید خودرو اگه دولت 110هزار وام نمیداد همه خوروهاتون رو دستتون مونده بود)تا الانش این ف . . . خانه تعطیلی شده بود فرغون میسازین به قیمت خودرو میفروشین. فقط لازمه آزاد بشه واردات خودرو وتعرفه رو بدارن انوقت ببینم چند تا ماشین ازتون میخرنن.لطفا نشرش بده...................

  • دلال دلال (5 آبان 1397 ساعت 15:15)

    میگن قیمت ها را به قیمت بازار نزدیک کنیم
    نمیگن دلیل قیمت بازار هم عدم عرضه ی خودمان است و خودرو سازها درواقع این قیمت ها را منجر شدند
    کاش اگر بنا به آزادسازی و رقابت بود تعرفه ی واردات رو هم برمیداشتید که مردم بتونن آزادانه تصمیم بگیرن. نه اینکه آزادی فقط برای قیمت گذاری شما باشد.

  • مردم مردم (5 آبان 1397 ساعت 14:32)

    سلام ، نمی دونم این کارشناسای شما چرا اینقدر دم از ضرر و زیان خودروسازها میزنن ،شاید زیر میزی چیزی گرفتن که اینجوری دارن از اینا طرفداری میکنن ، بابا پس این مردم بد بخت چی ،چند ماهه پولو از ما گرفتن بابت خودروی سیتروئن c3 که اون موقع دلار ۴۲۰۰ الی ۵۰۰۰ تومن بوده حالا خوش انصافا خودرو را تحویل نمیدن چون میخان با ارز نیما با ما حساب کنن ، بابا ارزش پول ما یک سوم شده پس ضرر و زیان ما رو کی بده ،خدا ل******** کنه قطعات این خودرو را با ارز ۴۲۰۰ وارد کردید و تو سایت کاشان دارید تولید میکنید و انبار میکنید حالا میخایید با ارز نیما با ما حساب کنید خدا شما بالاخص **************** نیا مرزه

  • امیر امیر (5 آبان 1397 ساعت 13:21)

    40 ساله ملت دارن در موقعیتهالی مختلف بازی میخورن.
    حالا که ملت دارن کم کم بیدار میشن و دست اینا رو خوندند و شگردهاشون رو شده، حرفشون اینه و تو دهن مردم میارن که اگه قرار باشه ملت راهکارهای ما رو حدس بزنن که دیگه این سیاست نیست!!!
    اینم از بازی گرونتر کردن قیمت خودروهایی که مفتشان گرونه...
    انجام معاملات صوری خودرو به قیمت 50 تا 100 درصد بالای قیمت کارخانه، ثبت و منتشر کردن این معاملات، دنباله روی و باور مردم به این قیمتها و در نهایت درخواست افزایش قیمت خودرو سازها...
    طوری برنامه ریزی کردند و باخودشون میگن اگه 10 درصد گرونتر کنیم، مردم برامون دعای خیر هم میکنند.
    تا جا داره بچاپیم این مردم رو که هیچ جای دنیا نظیر ندارن ملت ساده و بی سواد...

  • احمد احمد (5 آبان 1397 ساعت 13:10)

    منظورازقیمت جدید چی هست؟