خودروسازی کشور در حالی به قهقرا میرود که سال گذشته در این همین روزها خودروسازان بر طبل خودکفایی میکوبیدند.
عرضه پارس ال ایکس برای اولینبار با رینگ معمولی و قالپاق، سند دیگری بر افتخارات خودروسازی کشور است. از ابتدای سال جاری تاکنون خودروسازان کشور بدلیل اعمال تحریمهای جدید آمریکا، بدترین روزهای تولیدشان را میگذرانند و تک تک در حال حذف یا خود خودرو یا آپشنهای آن خودرو هستند.
خودرویی مانند کوییک که سال گذشته در تمام نمایشگاههای کشور در معرض دید عموم قرار گرفت با شعار خودرو ملی از سوی شرکت سایپا معرفی شد ولی خبرهای رسیده حاکی از آنست که که این خودرو بدلیل تحریمها دیگر تولید نمیشود. خودروهایی مانند برلیانس، سراتو، کلیه محصولات رنو، پراید 111 و تیبا دوگانه سوز هم حال و روز خوبی ندارند و وضعیت تولیدشان مشخص نیست.
اگر سری به محصولات ایران خودرو بزنیم و آمار تولید بگیریم هم بد نیست. خودروهای رنو شرکت ایران خودرو و سوزوکی ویتارا خط تولیدشان به زودی متوقف میشود و اگر بتوانند تنها بخشی از تعهدات معوقه را پاسخ خواهند داد. در مورد پژو 2008، گزارشهای منتشر شده چندان جالب نیست ولی ایران خودرو ادعا دارد تمام پژو 2008 های پیش فروش شده را تحویل خواهد داد. خودروهایی مانند دنا پلاس، پژو 207 و پارس ال ایکس با موعد تحویل تیرماه به تازگی دعوتنامه تسویه حساب صادر شده و به دست مشتریان خواهد رسید اما با برخی تغییرات در آپشن که به برخی از آنها اشاره خواهد شد. حذف آپشن کروز کنترل و رینگ آلومینیومی خودروی دنا معمولی، حذف 2 ایربگ از دنا پلاس، حذف رینگ آلومینیومی از خودروهای پژو 207 ، پارس الایکس و سمند سورن و ...
یکی از خودروسازان خصوصی کشور هم در حالی که یکی از محصولات خود را با فروش قطعی عرضه کرده بود هم اینک از مشتریان خود 7.8 میلیون تومان درخواست کرده است که در نوع خود جالب است.
حال که تقریبا تمامی محصولات خودروسازان تا پایان سال 98 پیش فروش شده است، در ماههای آینده شاهد چه تغییراتی خواهیم بود؟!