نیم قرن از تکامل ایده خانواده هولر می گذرد و حالا مهندسی بی ام دبلیو اختصاص به ارائه مدلی همچون X5 شد که مفهموم یک وسیله نقلیه بزرگ و گران قیمت 7 نفره را می رساند.این SUV ( شاسی بلند ) برای رقابت بی ام دبلیو در بازار رقابتی فول سایز ها در نظر گرفته شد و قیمت نمونه تست شده که به بیش از 88 هزار دلار می رسد گواه از این مسئله دارد.این خودرو که در تمامی بخش های فنی توسط مجموعه های الکترونیکی کنترل می شود،باید دید که آیا این خودرو همچنان می تواند وسیله ای باشد که شعار بی ام دبلیو را در لذت رانندگی است معنا کند یا خیر؟
این که بگوییم X5 سرگرم کننده نیست به واقع حرف بی ربطی است! 445 اسب بخار قدرت از موتور 8 سیلندر با آرایش خورجینی V شکل ، که در زیر کاپوت بلند بالای این خودرو قرار گرفته است معادلات قدرت را به طریقی دیگر حل فصل می کند!این موتور در زیر پوشش پلاستیکی نه چندان جذاب و ناشایست برای چنین خودرویی قرار گرفته است ! توربوشارژهای دوقولو که در میان دو بلوک سیلندر جای گرفته اند به همراه سیستم تزریق مستقیم سوخت و استفاده از زمان بندی متغیر سوپاپ ها که به روش بسیار پیچیده ای کار می کنند،باعث می شود که این خودرو در مدت زمان 4.3 ثانیه به سرعت 98 کیلومتر برساعت برسد!و 407 متر را در 12.8 ثانیه با حداکثر سرعت 109 مایل برساعت طی کند.و این اعداد وقتی به یک شاهکار تمام معنا تبدیل می شوند که بفهمیم وزن این خودرو بیش از 2400 کیلوگرم است!همچنین به دلیل استفاده از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و هماهنگی به شدت جذاب با موتور خودرو..در تست های شتاب گیری ثانویه حتی عملکردی بهتر از شتاب گیری های اولیه ارائه می کند!
همه این سرگرمی ها در جاده های خارج از جاده با X5 فراموش می شود!سیستم الکتریکی جدید فرمان و آپشن 1550 دلاری مخصوص فرمان که اجازه می دهد هر سانتی متر از تایر به روی زمین بچسبد،باعث شده که خودرو از حالت کنترل قدرتمند خارج شود و نسبت گردش فرمان بشدت سریع می شود که چندان در مسیر های خارج جاده ای خوب نیست!شاید احساس تر فرزی را به راننده انتقال دهد،اما شما هرگز یک گفتگوی مفید را بین شاسی خودرو و مسیر پیدا نخواهید کرد!
سیستم ترمز گیری عملکرد دلگرم کننده تری را ارائه می کنند.از سرعت 70 مایل به سرعت صفر را 6 دفعه تست گرفتیم و نتایج بین 52 متر تا 55 متر متغیر بود.X5 در گوشه های پیچ چسیبندگی کمتری را ارائه می کند که باید از دست تایرهای گودیر آن شاکی شد.گرچه رسیدن به حداکثر 0.81 g در تست شتاب جانبی کمی از عصبانیت ما را کم کرد.
اتاق به صورت بسیار قدرتمندی مهروموم شده است،و صدای موتور توربوهای دوقلو آن در شرایط عادی از 69 دی سی بل فراتر نمی روند،اما با کمی رانندگی سریع به 75 دی سی بل هم رسید که قابل قبول است.
بی ام دبلیو سزاوار ستایش بسیار برای طراحی ارگونومیک فضای داخلی است.سوئیچ کنترل پنجره ها بالاخره بر روی پنل درب ها قرار گرفته اند.دکمه ای قرار داده شده تا تمام کنترل های الکترونیکی از قبیل تشخیص نقطه کور،اخطار خارج شدن از خط اصلی،و هشدار برخورد همراه با ترمز اتوماتیک را غیر فعال کند.7 دکمه هم برای کنترل سیستم iDrive قرار داده شده تا بتوان منوی های متعدد را بالا و پایین کرد.در سیستم هدآپ دیسپلی هم نشانه گر سرعت و محدود کننده سرعت قرار داده شده است.و با توجه به ارتقا نرم افزاری سیستم iDrive بالاخره می توان از یک سیستم یکپارچه و هموار لذت برد!
آپشن 750 دلاری دید 360 درجه که در دورتادور خودرو کار گذاشته شده است،دید بشدت کاملی را به شما می دهد.و در هنگام خروج و ورود به پارک کمک حال شما خواهد بود.
صندلی های ردیف دوم به صورت استادانه ای فضای مناسبی مهیا می کنند، آما کمی طراحی 90 درجه ای آنها باعث می شود چندان راحت به نظر نیایند.نسبت تقسیم این صندلی های این خودرو 40/20/40 است.اگر واقعا فضای بیشتری نیاز دارید یا کادیلاک اسکالید بخرید یا منتظر آمدن X7 شوید!
یکی از زمینه هایی که رقیبان بی ام دبلیو را به تحسین X5 وا می دارد ، کنترل هوشمند کمک فنرها در سیستم تعلیق است.سیستم کنترل کننده علاوه بر تغییر حالات تعلیق و ارتفاع فنرها، سرعت،میزان قدرت اعمال شده توسط راننده به فرمان،و وضعیت گیربکس را نیز به شکل لحظه ای بررسی می کند تا به بهترین هماهنگی برای ایجاد پایداری در خودرو دست یابد.با پرداخت 1000 دلار می توان از تنظیم هوشمند دمپرها هم بهره برد که باعث راحتی بسیار در حالت کامفورت می شوند و هرگز ضربات وارد شده از طرف جاده به سیستم تعلیق را وارد اتاق نمی کنند.
به صورت خلاصه باید بگوییم که ب ام و X5 نسبت به قبل رشد کرده است،اما بالاترین نمره ای که از ما می گیرد B+ است.و برای رسیدن به نمره A،ب ام و باید بیشتر از این ها تلاش کند!