جهان ما دائماً در حال تغییر است و خواستهها و نیازهای مشتریان نیز به طور فزاینده ای در حال تحول میباشند. امروزه خودروهای کراس اوور به شدت مورد استقبال قرار گرفتهاند. سیتروئن نیز با توجه به چنین روندی، C4 کاکتوس را جایگزین هاچ بکهای سنتی جمعوجور خواهد کرد. این خودرو سبک منحصربهفرد و رویکردی جدید در طراحی دارد که در آن توجه به راحتی بیشتر، فنآوریهای جدیدتر و طراحی مدرن با هزینه مالکیت پایین مد نظر بوده است. سیتروئن C4 باید خودرویی جذاب و کاربردی باشد تا بتواند مشتریان جدیدی را به این کلاس جذب نماید.
طراحی خودرو با چراغهای باریک دو قسمتی جلو با تکنولوژی LED متمایز میگردد. قسمت بالایی چراغها با عملکرد روشنایی در روز یا روزتاب و با لامپ های LED ممکن است یادآور جیپ چروکی جدید باشد. در عوض چراغهای بزرگتر ردیف پایینی در میان ضربهگیرهای جلو قرار گرفتهاند. نشان سیتروئن نیز در غیاب جلوپنجره با اندازه ای بزرگ در جلوی خودرو حک شده است. کمی پایینتر شکاف سپر وجود دارد که از اشکال بیضیشکل پر شده است. نمای جانبی با گلگیرها و رکاب مشکی رنگ و ارتفاع ناسب خودرو، حالت شاسیبلند خود را بیشتر به رخ میکشد. اما مهمترین نکته در طراحی جانبی، ضربهگیرهای بسیار بزرگ و پهن Airbump از جنس پلی اورتان گرمانرم روی درها میباشند. البته این ضربهگیرهای انحصاری با چهار رنگ مشکی، خاکستری، شکلاتی و ماسه ای قابل سفارشاند که در مقابل ده رنگ قابل انتخاب برای بدنه و سه رنگ برای تریم داخلی قرار میگیرند. قوس چرخها و سقف پانوراما و طول نسبتاً کوتاه بدنه از دیگر ویژگیهای بصری این خودرو میباشند. سقف نیز حالتی شناور داشته و با رنگآمیزی خاص ستونهای جلو و عقب، ترکیبی نو را خلق کرده است. با این وجود چراغهای مستطیلی عقب فاقد نوآوری به نظر میرسند.
فاصله بین دو محور 2.6 متری در برابر ابعاد جمع و جور طول 4.16 و عرض 1.73 و ارتفاع 1.48 متری این خودرو نشان از تأکید بر فضا سازی داخلی در عین توجه به آئرودینامیک خارجی دارند. برای بهبود فضا، چرخها تا جای ممکن به چهار گوشه، رانده شدهاند. بدین ترتیب فضایی مناسب و راحت برای راننده و سرنشینان فراهم آمده است. ظرفیت 358 لیتری فضای بار نیز نسبتاً مطلوب به نظر مکی رسد.
تکنولوژیهای جدیدی مثل ایربگ سقفی که به جای باز شدن کیسهها از روی داشبورد، از قسمت بالای شیشه جلو باز میگردد، سان روف ضد تشعشع خورشید، کپسولهای هوا روی ضربهگیرهای بدنه، داشبورد مینی مال برای افزایش فضای پای سرنشینان جلو، رابط کاربری دیجیتال و بهینه برای کاهش دکمههای داشبورد و از این قبیل را در C4 جدید خواهید یافت. یک رابط کاربری با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، همه کنترلها و توابع لازم نظیر کنترل سیستم تهویه، سیستم چندرسانهای، ناوبری، تلفن، سیستمهای کمکی راننده و تنظیمات خودرو را به تنهایی بر عهده میگیرد.
برای تعویض دنده از یک سیستم کارآمد با تعویض آسان ETG با امکان تعویض دستی و اتوماتیک بهره گرفته شده است. به لطف استفاده از مواد سبک وزن و پلتفرم نوین، وزن خودرو با 200 کیلو کاهش به 965 کیلوگرم رسیده است. این وزن حدود 300 کیلو از نیسان جوک و فیات 500L به عنوان رقبای مستقیم این خودرو، کمتر است. در عین حال موتورهای کوچکتر بنزینی و دیزلی با استاندارد یورو 6 عملکردی قابلتوجه را به نمایش میگذارند. موتور 1.6 لیتری دیزلی در دو نسخه 91 و 99 اسبی و موتور بنزینی سه سیلندر بنزینی توربو هم در دو نسخه 81 و 109 اسبی عرضه میشوند. با این وجود بهینهسازی در راندمان این موترها شاخصتر بوده است. به عنوان مثال مصرف سوخت مدل دیزلی تنها 2.58 لیتر در صد کیلومتر و میزان آلایندگی آن 82 گرم در کیلومتر میباشد.
سیتروئن همچنین با تکنولوژی جدید ساخت تا 20 درصد در هزینه تولید C4 صرفهجویی کرده است. قیمت این خودرو در بازار انگلستان با احتساب مالیات، از 13 هزار پوند شروع و تا 18 هزار پوند نیز بسته به آپشن بالا میرود.