سوناتا در بین سدانهای متوسط الاندازه در بین سالهای 2005 تا 2009 تقریباً یک رقیب شکست خورده محسوب میشد. اما هیوندای ناگهان با روی آوردن به ایدههای جسورانه روند بازی را تغییر داد. حذف موتور شش سیلندر و روی آوردن به چهار سیلندرهای قویتر از جمله موتور توربوشارژر 2.0 لیتری در کنار طراحی جدیدی با زبان مجسمه سیال، مجدداً نگاهها را به سوی سوناتا برگرداند. نسلی که توانست به فروشی قابل توجه دست یابد. با این وجود هنوز کمبودهایی حس میشد. در ذهن خریداران، این محصولی ارزشگرا و نام تجاری قدرتمندی نبود.
شاید برای بعضی از مشتریان، هیوندای آنقدر هم نسبت به کمری متفاوت نباشد اما اکنون بجای تمایز، روی ارزش سرمایهگذاری شده است. به همین دلیل طراحی سوناتای جدید، متعارفتر از نسل قبل آن به نظر میرسد. سبک طراحی مجسمه سیال 2 هم مخلوطی از طراحی پر رنگ و لعاب و پر از خطوط و منحنیهای نسل قبلی با استیلی مردانهتر و جدیتر است.
طراحی این خودرو اکنون طیف وسیعتری از خریداران چه خریداران جوان و چه مسن ترها را به سوی خود جلب میکند. در عوض این ریسک برای هیوندای به وجود آمده که خودروی آنها شبیه سایر خودروها نظیر فورد سوبارو لگاسی یا نیسان آلتیما شده است. و مالک یک سوناتای جدید در یک پارکینگ کم نور، بیهوده ممکن است دستگیره خودروی دیگری را بفشارد!
سوناتای SE با پیشرانه معمول 2.4 لیتری چهار سیلندر ارائه میشود. این پیشرانه 185 اسب بخار قدرت دارد. چند صد دلار قیمت آن کم شده و تجهیزاتی چون کیسه هوا برای زانو و صندلی مسافر با قابلیت تنظیم ارتفاع به آن افزوده شدهاند. یک پله بالاتر میتوان یک کیک وانیلی با طعمی بهتر را پیدا کرد. موتور 2.0 لیتری توربو قادر است 245 اسب بخار قدرت تولید کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک DCT نیز همه چیز را به خیر و خوشی تمام میکند. مصرف سوخت و سازگاری با محیط زیست نیز قابل توجه اند. اما هنوز یک راه برای بهبود وجود دارد. بیایید کمی از قوای محرکه چشم پوشی کنید تا راندمان بهتری در مصرف سوخت به دست آورید و البته اگر برای محیط زیست هم احترام قائلید، که حتماً این طور هست، روی گزینه 1.6 توربو نیز فکر کنید.
سوناتا به لطف توربو شارژر از این موتور 1.6 لیتری، 177 اسب بخار نیرو و 195 پوند فوت گشتاور بیرون میکشد. حداکثر تورک خروجی در بین دورهای 1500 تا 3000 در دسترس است. صرفه جویی در وزن خودرو باعث شده تا وزن مدل 1.6 نسبت به مدل 2.0 لیتری بین 107 تا 144 کیلوگرم بسته به آپشنها کمتر باشد.
پوششهای آئرودینامیکی اضافی باعث شدهاند تا ضریب مقاومت در برابر هوا تا 0.27 کاهش یابد. مصرف سوخت این مدل نیز با 6.19 لیتر در بزرگراه و 8.4 لیتر در شهر و 7.35 لیتر به صورت ترکیبی، تقریباً برابر با فورد فیوژن و در پشت سر مزدا 6 قرار میگیرد.
فرمان الکتریکی خودرو دقیق اما بدون حس است. مخصوصاً در سرعتهای پایین. اما در سرعتهای بالاتر کمی حس فرمان و اتصال به چرخها بهتر میشود. سیستم EPS نیز نسبت به قبل بهبود یافته است.
در مجموع، سوناتای 1.6 اکو را میتوان یک خودروی مقرون به صرفه دانست. فضای داخلی آن با سایر مدلها تفاوتی ندارد و راحت و مناسب است. حتی قدرت پیشرانه نیز شما را نا امید نمیکند. مخصوصاً وقتی به صرفهجویی نهایی در پرداخت در پمپ بنزینها فکر کنید.
قیمت پایه مدل اکو با موتور 1.6 توربو 23 هزار دلار است. این در حالی است که مدل SE حدود 21 هزار و مدل اسپرت توربو 28 هزار دلار قیمت دارند.