گرند ویتارا، خودرویی که توانست به خوبی نام سوزوکی را در بین شاسی بلندهای کوچک و متوسط پرآوازه کند، نهمین سال تولید خود را پشت سر میگذارد. اما این شرکت همچنان با اعتماد به نفس از ده سالگی و حتی فراتر از آن سخن میگوید. مشتریان وفادار هنوز قابلیتهای این خودرو را فراتر از رقبای نونوار شده آن میبینند.
با این وجود احتمالاً در اواسط سال 2015 باید در انتظار مدل جدیدی از گرند ویتارا بود. نسخه ای که میتواند با هفت نفر گنجایش وارد بازار شود. اما بپردازیم به گرند ویتارا در دهمین سال عمرش.
سوزوکی گرند ویتارا یک 4x4 واقعی به شمار میرود. خودرویی قابل اعتماد که میتواند پای شما را به مسیرهای خارج از جاده نیز باز کند. کاری که رقبایی چون مزدا CX-5، هوندا CRv و تویوتا RAV4 به سختی از پس آن بر میآیند. در عین حال این خودرو مناسب جاده نیز میباشد. چه از نسخه دیفرانسیل عقب و چه نسخه دو دیفرانسیل استفاده کنید، در همه مسیرها میتوانید روی این خودرو حساب باز کنید.
آخرین مدل گرند ویتارا از تغییراتی در ظاهر و باطن خود بهره میگیرد. در جلوی خودرو، سپرهای جدید و جلوپنجره بازطراحی شده با زاویه ای بیشتر را میبینید. چراغها نیز دستخوش تغییر شدهاند و همه اینها باعث شده تا حد زیادی سیمای خودرو بروز رسانی شده و امروزی تر شود.
طراحی قسمت عقب کمتر دستخوش تغییر شده است. چرخهای خودرو نیز با انواع 16 و 17 اینچی تعویض شدهاند. چرخ زاپاس نیز همچنان روی درب عقب قرار دارد و به صورت سفارشی میتوان از یک چرخ 16 اینچی زاپاس بهره برد.
کابین نیز پذیرای تغییراتی جدید است. سیستم نمایشگر بزرگ 6.1 اینچی از نکات برجسته ایست که میتوان نام برد. با این وجود هنوز پلاستیک فراوان داشبورد، آزار دهنده است. صندلیهای راحت و فضای داخلی زیاد از مزایای این خودرو است. صندلیهای عقب کمی بالاتر از صندلیهای جلو قرار گرفتهاند که باعث القای حس تسلط بر فضا در سرنشینان میشود. جای پا و شانه نیز خوب است اما فضای سر اندک به نظر میرسد. فضای 398 لیتری بار، نسبت به رقبا مزیتی را نشان نمیدهد. البته با تا کردن صندلیهای عقب میتوان آن را به 758 لیتر و با کشیده صندلیهای عقب به جلو و جمع کردن آنها تا 1386 لیتر افزایش داد.
پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو نیز 163.6 اسب بخار قدرت در دور 6000 و 225 نیوتن متر گشتاور در دور 4000 تولید میکند. قدرت این پیشرانه از رقبایی آن که عمدتاً از موتور 2.0 لیتری استفاده میکنند، بیشتر است. متأسفانه این موتور بیش از حد تولید سروصدا میکند و کمی قدیمی به نظر میرسد. گیربکس چهار سرعته اتومات آن نیز تعریفی ندارد. این در حالی است که رقبا از گیربکسهای جدید شش سرعته و یا CVT استفاده میکنند که عملکرد بهتر و راندمان بالاتری دارد.
گرند ویتارا با وزن 1561 کیلوگرم، با مصرف سوختی ناامید کننده 11.7 لیتری پایین تر از حد متوسط قرار میگیرد. تازه این برای مدل تک دیفرانسیل آن است و مدل دو دیفرانسیل با وزن 44 کیلوگرم بیشتر و هدر رفت انرژی بالاتر، اوضاعی بدتر دارد.
سوزوکی گرند ویتارا توانسته تا اینجا به خوبی دوام بیاورد و روندی معتدل را حفظ کند اما زمان آن رسیده که همپای سایر رقبا، تغییراتی را مخصوصاً در بخش قوای محرکه شاهد باشد.
تصاویری که در زیر مشاهده مینمایید مربوط میشوند به سوزوکی گرند ویتارا مدل 2013