طراحی و توسعه سه مدل جدید از طرح توسعه بلندمدت آلفا رومئو ایتالیا زیر نظر فیات آغاز شده است. این در حالی است که نهایتاً باید 8 خودروی جدید را در خانواده محصولات آلفا شاهد باشیم. مهمترین مدلی که آلفا رومئو به دنبال آن است، یک سدان متوسط برای رقابت با ب ام و سری 5 میباشد. این سدان با کد 952 احتمالاً با نام جولیا (Giulia) نامگذاری خواهد شد.
سدان جولیا برای رقابت با سدان های محبوب آلمانی کار دشواری در پیش دارد. آلفا برای این خودرو از موتورهای جدید با تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر تک یا دوقلو استفاده خواهد کرد. انتظار میرود موتورهای 2.2 لیتری چهار سیلندر با این ویژگیها و توان تولیدی 180 الی 330 اسب بخار و موتورهای شش سیلندر 3.3 لیتری با خروجی 400 تا 500 اسب بخار در مدل GTA برای رقابت با مدلهای M و AMG و همچنین موتورهای دیزلی چهار سیلندر 120 تا 210 اسبی و شش سیلندر 250 تا 330 اسبی را در قلب این خودرو شاهد باشیم.
در سوی دیگر یک شاسی بلند نیز به محصولات آلفا رومئو افزوده خواهد شد. این شاسی بلند متوسط از پلتفرم و شاسی و قوای محرکه مدل سدان استفاده میکند. رقبای این مدل نیز ب ام و X3 و آئودی Q5 میباشند. البته استفاده از تجربیات و پلتفرمهای جیپ و کرایسلر برای شاسی بلندها نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد. کاری که قبلاً فیات با محصولات لانچیا انجام داده و خودروهای جیپ را با این نشان عرضه میکند. با این حال در مورد آلفا رومئو ممکن است استراتژی مستقلانه تری اتخاذ شود.
سومین مدل جدید از آلفا، یک سدان لوکس خواهد بود. رقبایی چون ب ام و سری 7 و آئودی A8 در انتظار این خودرو میمانند. ظاهراً پلتفرم این مدل هم با دو مدل دیگر مشابه است و البته از پیشرانههای پر قدرتتر و امکانات لوکستر برخوردار خواهد بود و به نوعی یک مازراتی در خانواده آلفا رومئو خواهد بود. مدل کوپه و کابریولت 6C جدید هم یکی از خودروهای نزدیک به تولید این شرکت میباشد.
فیات پس از تصاحب کرایسلر و ایجاد مجموعه بزرگ FCA استراتژی جدید برای آلفا رومئو و سایر زیرمجموعههایش درنظر گرفته است. سرمایهگذاری 5 میلیارد یورویی و افزایش فروش جهانی آلفا رومئو از 74 هزار دستگاه کنونی به بیش از 400 هزار دستگاه در سال 2018 از جمله همین اهداف میباشند. اما آیا آلفا رومئو میتواند این افزایش فروش را از کلاس خودروهای متوسط و لوکس حاصل کند؟