برای انتخاب بهترین خودروهای سال ۲۰۱۴ چالشهای زیادی وجود دارد؛ از لافراری عجیب و غریب گرفته تا مدل انقلابی بامو i8 که چهرهای جدید برای خودروهای هیبرید ایجاد کرده است. همینطور مدلهای AMG GT S و لامبورگینی اوراکان که به سرعت در یک جهتگیری جدید در حال حرکتند. در این میان مدلهای جدید رنو توینگو و سیتروئن کاکتوس را نباید فراموش کرد؛ مدلهایی که ثابت میکنند خودروهای اقتصادی نیز میتوانند خستهکننده نباشند. با نگاهی به این مدلها میتوان نتیجه گرفت که شاید سال ۲۰۱۴ یک سال حماسی برای صنعت خودروسازی بوده باشد.
ولی بهترین خودرو کدامیک از مدلهای جدید است؟ در این زمینه مجله و گروه تختگاز (Top Gear) در دستهبندیهای مختلف بهترین خودروها را انتخاب کردهاند که در ادامه آنها را مرور میکنیم.
بهترین خودروی سال از دیدگاه جرمی کلارکسون: کوروت استینگری
در تجهیزات آنقدر خساست به خرج دادهاند که بتوانند قیمت را پایین نگه دارند. همچنین گرافیک نمایشگر رو به بالای آن حالت قدیمی دارد. با این حال، در زمینههای مهم دیگر، شورولت پیشرفتهای زیادی داشته است. بنابراین ما با یک خودروی سریع روبرو هستیم که رانندگی با آن لذتبخش است؛ آن هم با نصف پولی که انتظار داشتهایم برای داشتن آن باید پرداخت کنیم.
بهترین خودروی سال از دیدگاه جیمز می: فراری لافراری
در پیست فیورانو، پیست اختصاصی فراری در فیورانو مودنزا ایتالیا، با شدت زیادی رانندگی میکردم. با این حال، به راحتی میتوانستم آن را کنترل کنم. همین به تنهایی کافی است تا آن را بهترین خودروی سال برای من کند. در همین حال، این خودرو یک قطعه هنری است. این خودرو مورد توجه بسیاری خواهد بود؛ بنابراین وظیفهاش این است که زیبا باشد؛ به عنوان رعایت ادب برای کسانی که ناچارند آن را تنها تماشا کنند.
بهترین خودروی سال از دیدگاه ریچارد هموند: پورشه 918
918 یک محصول مستقیم برای تجربه شرایط مسابقه است و امکانات و تکنولوژی بینظیری در آن به کار رفته است. در این خودرو، قدرت الکتریکی و بنزینی بهخوبی با هم هماهنگ شدهاند تا افقهای جدید برای این سوپرماشین ایجاد کنند. حس رانندگی 918 شبیه هیچکدام از مدلهای ساخته شده تاکنون نیست. شکی نیست که این بهترین خودروی سال من است.
اسپورت سال: مرسدس-ایامجی GT
همهچیز در رابطه با رانندگی AMG خارج از حالت عادی قرار دارد؛ با طبیعتی درّنده و عملکردی خشن. ولی در عین حال، این خودرو کاملاً در اختیار شماست. این مدل، روح مسابقهای AMG را به ابزارهای مرسدس مجهز کرده است. نمایش و حس بینظیری در این خودرو دیده میشود و به همین دلیل خودروی اسپورت سال شده است.
هاتهاچبک سال: فولکسواگن گلف R
با این خودرو همه کاری میتوان انجام داد؛ مصرف سوخت ۵/۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک خودروی اقتصادی سطح بالا، قابلیتهای بالا در هوای زمستانی و هیجان خالص در رانندگی از جمله ویژگیهای گلف هستند. فولکسواگن همچنین مدل GTI بینقص را نیز دارد که در تمام زمینهها آن را ارتقا داده است.
سوپرماشین سال: لامبورگینی اوراکان
این مدل، کاملترین و منسجمترین خودرویی از لامبورگینی است که در حال حاضر ساخته میشود و این به این معناست که با یک سوپرماشین بسیار خوب روبرو هستیم. هیجان و لذت رانندگی همان چیزی است که از یک لامبورگینی انتظار میرود. در همین حال، لبههای آن به گونهای گرد شده که کمتر احساس کنیم با یک خودروی ملالآور روبرو هستیم.
خودروی شهری سال:
رنو توینگو این خودرو، شاهکار یک «بستهبندی» است؛ هنر ایجاد یک فضای زیاد در بین یک فاصله محوری بسیار کوچک. توینگو باید به خودش افتخار کند: مدلی که وظیفهاش را به عنوان یک خودروی شهری به بهترین شکل انجام میدهد.
هاچبک سال: سیتروئن کاکتوس
سیتروئن کاکتوس، هاچبک مورد علاقه تاپگیر در سال ۲۰۱۴ بوده است؛ ولی در همین حال، کُندترین، عجیبترین، دوستانهترین! و اندیشمندانهترین خودروی سال در بین دستهبندیهای مختلف نیز بوده است. این مدل از یک اصل بسیار هیجانانگیز پیروی کرده و یک میلیمتر نیز از آن تخطّی نکرده است؛ سخت جنگیدن در یک جبهه جدید و حمله به دیگر خودروسازان.
خودروی خانوادگی سال: مرسدسبنز کلاس C استیت
این خودرو، کاملاً برای مسیرهای طولانی آماده است؛ خودرویی ایدهآل برای مسافرتهای بینقارهای. یگ استیت زیبا و راحت که هیچوقت در گامهایش اشتباه نمیکند. مرسدسبنزی که یک همراه بینقص است؛ راحتی فوقالعاده و تجهیزات بینظیر همراه با یک حس مهندسی عمیق که در این خودرو به کار رفته است. یک کلاس اقتصادی مناسب.
کوپه سال: آئودی TT
ساخت داخل کابین بسیار هوشمندانه و منظقی انجام شده است. تقریباً همهچیز را میتوان با انگشتان بر روی فرمان کنترل کرد. این ویژگی بسیار ملموس و جذاب و واقعاً بینظیر است. موتور ۲ لیتری در مدل TDI اولترا بسیار ساکت و آرام است و بسیار تمیز حرکت میکند؛عجیبتر اینکه این ورژن از آئودی TT ما را تحتتأثیر قرار داده است. این خودرو تلاش زیادی برای عالی جلوه دادن نیاز ندارد و از تعادل بسیار خوبی برخوردار است. این مدل آئودی، بهترین است.
خودروی لوکس سال: مرسدسبنز کلاس S کوپه
کلاس S کوپه در مورد «نیاز» نیست، بلکه در مورد «خواستن» است. این هیولای مرسدس، بزرگترین مجموعه از تجهیزات غیرضروری را در بین محصولات این خودروساز دارد و در زمینه شرایط لوکس و مجلل چیزی کم نگذاشته است. این خودرو هم از لحاظ فنی برجسته است و هم زیبایی خیرهکنندهای دارد. به همین دلایل نیز عنوان خودروی لوکس سال مجله تاپگیر را به خود اختصاص داده است.
کابریولت سال: فراری 458 ایتالیا اسپشیاله A
یک خودروی منحصر به فرد، با وقار و کاملاً باشکوه. رانندگی با این خودرو در زیر تابش گرم آفتاب، همراه با بوی حومههای شهر که در کابین میپیچد و موتور اسپشیاله که شاداب و پرطراوت تپههای مارانلو را درمینوردد، شرایطی جادویی دارد.
خودروی عضلانی سال: کوروت Z06
اگر به سراغ انتهای دیگری از راحتی شخصی خود بروید، Z06 را در آنجا خواهید دید. این خودرو توانسته با بهترینهای ایامجی، بامو، فراری و پورشه در سختترین پیستهای دنیا رقابت کند. حس رانندگی با کوروت Z06 شبیه به رانندگی با یک خودروی میلیون دلاری است؛ در حالی که کسری از میلیون دلار هزینه آن است. Z06یک قهرمان دیگر برای آمریکاییهاست.
و بهترین خودروی سال ۲۰۱۴ …
بامو i8
i8 یک اتفاق مهم در تاریخ صنعت خودروسازی است و نمادی فوقالعاده از آیندهای مثبت و هیجانانگیز است. این خودرو در این مسیر قدم گذاشته و دنبالکنندگانی نیز خواهد داشت.
این مدل بامو از آن دست خودروهایی که باید به آن افتخار کنیم؛ یک نمایش زیبا از آینده که از هماکنون در دسترس ما قرار گرفته است. خودرویی که به ما میگوید، آینده متفاوتی خواهیم داشت؛ ولی این آینده هیجانانگیز هم خواهد بود. تکنولوژیهای به کار رفته در i8 هیچگاه مانع لذت رانندگی نشدهاند. علیرغم پیچیدگی سیستم پیشرانه، استفاده از آن بسیار آسان، طبیعی و سر راست است. همچنین این خودرو دارای درهای بازشونده رو به بالا است؛ هیچچیز مانند حالت دو بال در یک اتومبیل نمیتواند هیجان را تعریف کند.
در همین حال، میتوان i8 را خودروی سبز سال نیز نامید؛ ولی باید قبول کنیم که این مدل چیزی بیشتر از این عنوان است. خودروی برگزیده سال تاپگیر؛ بامو i8.