آیا تصور میکنید که خودروی میتسوبیشی میراژ شما جان ندارد؟ یا با دیدن خودروهای مکعبی شکل ژاپنی با حجم موتور 600 سی سی لبخند میزنید؟ کافی است کمی به گذشته رجوع کنید تا ببینید که مردم برای مسافرتهای جاده ای متکی به چه خودروهای ضعیفی بودند و چقدر آن خودروها میتوانست یک مسافرت را کسالتبار نماید. شاید روزی، آیندگان درباره خودروهای امروزی چنین تصوری داشته باشند.
در زیر فهرستی از ده خودرو با حداقل نیروی تولیدی موتور آورده شدهاند.
بهعنوان یک خودرو در کلاس Kei در ژاپن با موتور 356 سی سی دو سیلندر دوزمانه تنها 16 اسب بخار نیرو داشت. البته نسخههای بعدی این خودرو تا 36 اسب بخار قدرت تولید میکردند. که این برای یک خودروی با وزن 454 کیلوگرم، رقم بدی هم محسوب نمیشود.
در حالی که یک فیات 500 امروزی با موتور چهار سیلندر خود حداقل 101 اسب بخار نیرو دارد، صحبت ما از مدلی است که با موتور هوا خنک دوسیلندر 13 اسبی حرکت میکرد.
صحبت از یک تراک هشت سیلندر یا شش سیلندر توربو نیست. این تنها یک سه چرخه باربر است که یک سرنشینه میباشد و تنها 10 اسب بخار از پیشرانه آن حاصل میگردد.
سیتروئن 2CV با موتور 2 سیلندر خود در نسخههای اولیه تنها 9 اسب بخار قدرت داشت. هدف از طراحی این خودرو، حمل دو کشاورز با یک گونی 50 کیلویی سیبزمینی با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت بود! در سالهای آخر، نیروی تولیدی آن به 30 اسب بخار نیز میرسید.
این خودروی کانورتیبل که همانند خودروهای زمینهای گلف به نظر میرسد تنها 9 اسب بخار تولیدی از موتور تک سیلندر دو زمانه را به چرخهای کوچک خود منتقل میکند.
این خودرو در سال 1901 عرضه شده و با توجه به وزن آن نیروی 5 ساب بخاری موتور تک سیلندر آن که با آب خنک میشد، قابل قبول بود.
در مورد این خودروی فرانسوی با نام عجیب و غریب آن باید بگوییم که با وجود یک موتور 5 اسب بخاری، نیازی به داشتن گواهینامه برای راندنان ندارید! این خودرو در حال حاضر نیز تولید میشود و همین باعث تمایز آن با سایر خودروها میشود.
به نظر میرسد که این خودرو کوچکترین خودرویی باشد که میتوان درون آن نشست و آن را راند. بنابراین نیروی 4.2 اسبی برای این سه چرخه توجیهپذیر است.
یک موتور تک سیلندر با حجم تنها 49 سی سی، وظیفه حرکت دادن این خودرو را دارد. بنابراین جای تعجب نیست که قدرت آن یک چهارم یک سیتروئن 2CV باشد.
اختراع نخستین خودرو نباید همراه با یک پیشرانه قدرتمند بوده باشد. در واقع اولین خودروی جهان که کارل بنز اختراع نمود، 0.75 اسب بخار قدرت داشت. اما با همین نیروی اندک، زمینهساز پیشرفتی عظیم در حملونقل و تکنولوژی شد که تا امروز و آینده ادامه دارد و خواهد داشت.