ده سال پیش فراری مدل FXX خود را ارائه کرد؛ یک خودروی ساخته شده بر اساس مدل معروف «انزو» و مختص مسیر مسابقه که به هیچوجه برای محیطهای شهری مناسب نبود. مارانلو خودش سرپرستی این هیولاهای سنگدل را به عهده میگیرد و آنها را برای مسابقات مختلف در برابر یکدیگر در زمین مسابقه به مالکان تحویل میدهد. FXX K که بر اساس لافراری ساخته شده، سومین مدل در طول تاریخ پروژه XX از فراری است که شاید بعد از مدل F40 در ۲۵ سال پیش، بیشترین نظرها را به خود جلب کرده است.
یکی از این فراریهای دیوانهوار، در پیست «یاس مارینا» در ابوظبی حضور داشته که آنچه در ادامه میخوانید، نتیجه دیدار از نزدیک با آن است.
فراری میگوید که FXX K مسیر 2.996 کیلومتری پیست آزمایشی فیورانو را در یک دقیقه و ۱۴ ثانیه طی کرده است؛ یعنی ۵ ثانیه زودتر از یک لافراری. البته شاید بهبود وضعیت تایرهای لافراری بتواند حداکثر یک ثانیه وضعیت آن را بهتر کند. در هر حال، طراحی آئرودینامیک و قدرت بیشتر باعث این عملکرد شده است
موتور V12 تنفس طبیعی در FXX K قدرتی به اندازه ۸۴۸ اسببخار ایجاد میکند. در همین حال، به لطف سیستم بازیابی انرژی حرکتی HY-KERS فراری، ۱۸۷ اسببخار نیز به صورت الکتریکی دریافت میشود. یعنی در مجموع خروجی پیشرانه ۱۰۳۷ اسببخار بوده که ۸۶ اسب از لافراری ۹۵۰ اسببخاری بیشتر است. بنابراین، لافراری دیگر قدرتمندترین خودروی مارانلو نیست. حرف K در نام این مدل به سیستم KERS برمیگردد.
برای ۴۰ نمونه این مدل صحبتها انجام شده و در مسیر معامله قرار گرفتهاند. بنابراین تا وقتی کسی خیال فروختن آنها را نداشته باشد، شانس داشتن این فراری را نخواهید داشت.
کنترلهای ساده موسوم به منهتینو بر روی فرمان میتوانند شاسی و واکنش پدال گاز را مدیریت کنند. در همین حال کلید KERS که بر روی کنسول قرار گرفته، بازیابی و خروجی را کنترل میکند. کلید چهار حالته تنظیم بازیابی انرژی، میتواند در کمتر از یک دور مسابقه، شارژ مجدد سیستم را انجام دهد.
در نگاه اول، این مدل به نظر یک نمونه تکمیل شده از لافراری است. این خودرو باعث میشود که ۵۹۹ نمونه FXX (مدل بر پایه انزو) کاملاً به حاشیه روند. این XX با چراغهای LED منحصر به فرد و طراحی تهاجمیتر جلو و عقب، تمامی نگاهها را به سمت خود جلب میکند.
در طول حضور در یاس مارینا، رقابت خودروهای فراری مشاهده شد که در آن F1 های V8 و V10، 458 های کلاس GT و دیگر فراریهای قدیمی در مسیر مسابقه دور میزدند. در این میان، مدلهای XX با V12 های وحشی خود، دیوارهای هتل را به لرزه درمیآوردند. اگر میخواهید حداکثر حس یک فراری را تجربه کنید، FXX K بهترین گزینه برای این کار است.
وقتی ساپورت مسابقه برای دو سال نخست به پایان رسید، فراری این برنامه را به ازای دریافت هزینه گسترش خواهد داد. با این حال، هنوز در مورد این هزینه تصمیمگیری نشده است. «بوآری» مدیر بازاریابی محصولات فراری خاطرنشان میکند:
به جای دو رقابت در هر فصل که در برنامه قبل پیشبینی شده بود، این بار تعداد رقابتها را افزایش دادهایم که تعداد آنها به حدود ۸ میرسد. این اولین بار است که دو فصل کامل را در قیمت محصولاتمان پوشش میدهیم.
اولین مسابقه FXX K اواخر بهار سال آینده خواهد بود. فراری انتظار دارد که ۱۰ تا ۱۵ دستگاه از FXX K ها برای شرکت در این رقابت آماده شوند.
میتوان یک FXX یا 599XX دستدوم خرید و به این گونه در این برنامه فراری قدم گذاشت. فراری این گزینه را روشی مناسب برای سنجش میزان محبوبیت سری XX میداند. مارانلو در این زمینه بستری برای خریداران و فروشندگان فراهم خواهد کرد.
در مورد آئرودینامیک خودرو، بوآری میگوید:
بازده آیرودینامیکی این خودرو ۲.۸۴ است. در نظر بگیرید که این مقدار برای یک خودروی فرمول یک ۳ است.
این به معنای آن است که در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، نزدیک به ۵۴۵ کیلوگرم نیروی رو به پایین خواهیم داشت. سیستم آئرودینامیک هوشمند به این معناست که خودرو تنها زمانی از این نیروی رو به پایین به صورت حداکثر استفاده میکند که واقعاً به آن نیاز داشته باشد. به این منظور، اسپویلر عقب بلند میشود تا به بالههای موجود بر روی تثبیتکنندههای قائم برسد.
بوآری در این زمینه توضیح میدهد:
تاریخ به ما میگوید که پس از ۲ سال، ما برای انجام یک کار دیگر آماده خواهیم بود.
اگر به خاطر داشته باشید، 599 که بعد از مدل انزو آمد، دربرگیرنده بسیاری از دانش کمپانی در مورد توسعه هایپرکارها بود. لافراری یک مدلی بسیار فراتر از F12 برلینتا شد. بنابراین میتوان انتظار داشت که مارانلو درصدد برنامهریزی برای یک نسخه افراطیتر از این سوپرکار نمادین خود است.